סיטרואן, פיג'ו, אופל, פיאט, לנצ'יה, אלפא, ג'יפ, קרייזלר, ראם, מזראטי ועוד – תאגיד הרכב סטלנטיס, שנוצר מאיחוד של פיאט-קרייזלר עם קבוצת PSA (פיג'ו-סיטרואן) בשנת 2021, מחזיק בבעלות על לא פחות מ-14 חברות רכב מוכרות.
סטלנטיס נמצאת בכותרות בזמן האחרון – מותג סיטרואן הצרפתי שנמצא בבעלותה הציג את ה-e-C3 עם טווח נסיעה של כ-300 ק"מ במחיר אטרקטיבי ביחס למתחרות. ל-e-C3, שעולה בין 10,000 ל-15,000 יורו פחות מהמתחרים יש פוטנציאל להפוך לרכב פופולארי, ולקדם את אסטרטגית החשמול של הקונצרן.
ענף חשוב נוסף בו רוצה סטלנטיס להשתלב באופן משמעותי הוא ענף התחבורה המסחרית חשמלית – למותגים של סטלנטיס יש לא מעט דגמים כאלו אבל עכשיו הפעילות הזו מתאגדת לעבודה בצורה הרבה יותר מסודרת ומקצועית, תחת חטיבת Pro One שסטלנטיס הודיעה לאחרונה על הקמתה, שכל עיסוקה סובב סביב ענף התחבורה המסחרית חשמלית.
"מתקפה של רכבים מסחריים חשמליים שתפקידה להשיג הובלה גלובלית" – זהו הטייטל שהעניקו בסטלנטיס לחטיבת הרכב המסחריים חשמליים החדשה שלהם, והתוכניות שאפתניות: 5 רכבי מיניוואן חשמליים, 10 טנדרים חשמליים ואפילו פתרון תחבורה-זעירה חשמלי (מיקרו מוביליטי) – עשרות דגמים מסחריים חשמליים שבסטלנטיס מתכננים לחשוף ולהשיק בשנים הקרובות ממספר מותגים שונים – סיטרואן, פיאט, אופל, פיג'ו ו-RAM.
לצד העבודה בפיתוח דגמים מסחריים חשמליים חדשים ושיפור הדגמים הקיימים, לחטיבת Pro One יש עוד תפקידים – בסטלנטיס מתייחסים לחטיבה החדשה שלהם כשותפה שתציע לחברות "מטרייה עסקית" – מעטפת 360 לחברות ותאגידים, כמו לדוגמא תחזוקה מונעת ואימונים והכשרות לנהיגה ידידותית לסביבה – שירותים שאמורים לשפר את היעילות ולצמצם עלויות מה שאמור להביא בסופו של דבר לחסכון בתפעול צי הרכב.
בסה"כ, מדברים בסטלנטיס על הכנסות של 5 מיליארד אירו רק ממכירת שירותים.
בסטלנטיס מדברים בגלוי על מטרת העל של החטיבה החדשה – להפוך למובילה עולמית בתחום התחבורה המסחרית חשמלית, ומספקים אפילו מספרים: הכפלת הרווח ממכירת רכבים מסחריים חשמליים שעומד היום על כשליש מכלל רווחי החברה, 5 מיליארד אירו ממכירת שירותים נלווים וייצור שמתרחש במקביל ב-15 מדינות שונות באירופה, צפון ודרום אמריקה, מזרח תיכון ואפריקה. אין ספק שהיתרון לגודל עומד לטובתה של סטלנטיס.
"ככל שציפיות הלקוחות גדלות מורכבות ומגוונות יותר, אנחנו כאן כדי לתת מענה לכל צורך ספציפי עם פתרון ייעודי. המשימה שלנו היא לעמוד זה לצד זה עם הלקוחות שלנו ברחבי העולם ולספק את המוצרים והשירותים שעוזרים להם לשגשג". הדברים נאמרו על ידי ג'אן-פיליפה אימפרטו, מנהל החטיבה המסחרית-עסקית בסטלנטיס.
לסטלנטיס יש יותר מ-20,000 נקודות שירות ברחבי העולם בהן יוצבו נציגים שיוכלו לספק ייעוץ מקצועי לבעלי חברות שיהיו מעוניינים לבדוק את האופציה של מעבר לצי רכב חשמלי – יועצי השירות ינתחו את העסק על פי מספר פרמטרים וימליצו לבעל העסק על המוצרים המתאימים לו. ויש גם פתרון בעבור אלו שכן ירצו להתקדם לתחבורה חשמלית, בלי להחליף את הרכבים – בסטלנטיס חתמו על הסכם שיתוף פעולה אסטרטגי עם חברת Qinomic שממירה רכבי בעירה פנימית לחשמליים.
ליין מעודכן של רכבים מסחריים חשמליים עם ביצועים משופרים
השלב הראשון במסגרת הפעילות של חטיבת Pro One יוצא לדרך בדמות ליין הכולל 12 דגמי רכבים מסחריים חשמליים שמציעים טווח נסיעה מעודכן, פיצ'רים טכנולוגיים חדשים ועוד.
הדגמים של סטלנטיס שמוצגים מחדש לאחר העדכון הם:
מותג | דגם | דגם | דגם |
---|---|---|---|
סיטרואן | אי-ברלינגו | אי-ג'אמפי | אי-ג'אמפר |
פיאט | אי-דובלו | אי-סקודו | אי-דוקאטו |
אופל / ווקסל | אי-קומבו | אי-ויוארו | אי-מובנו |
פיג'ו | אי-פרטנר | אי-אקספרט | אי-בוקסר |
בתאגיד הרכב מקטלגים את הדגמים לפי שלוש קטגוריות – קטן, בינוני, גדול. ברכבים הקטנים כמו סיטרואן ברלינגו יעלה טווח הנסיעה לכ-330 ק"מ, בביניים ל-350 ק"מ ובגדולים גדל טווח הנסיעה לעד 420 ק"מ. בלימה רגנרטיבית, משאבת חום שתסייע לשיפור טווח הנסיעה בתנאי קור, מסכי תצוגה גדולים יותר ומערכות הפעלה מתקדמות יותר, בקרות שיוט אדפטיביות ועוד – גם הם מצטרפים לרשימת השדרוגים.
בסטלנטיס לא מפקירים את הגזרה האמריקנית, שם יתנו מענה הדגמים החשמליים של מותג ראם כמו דגם הפרו-מאסטר, מקבילו של הפיאט אי-דוקאטו. הראם 1500, הטנדר החשמלי, גם הוא נחשב כחלק מליין הרכבים המסחריים החשמליים – בסטלנטיס עובדים גם על דגם חשמלי נוסף שיתחרה ברכב המשלוחים החשמלי של אמזון שמיוצר עבורה על ידי ריביאן.
אינטרס כפול
האינטרס ל"חשמול" ציי רכב הוא כפול – מצד אחד של החברות, שהרווחים או החסכון שהן ישיגו במעבר שכזה כבר נידון והוכח, ומצד שני של הממשלות – על פי ה-EPA (הסוכנות להגנת הסביבה האמריקנית), רכבים מסחריים קלים-בינוניים אחראים לבד ל-23% מסך פליטות גזי החממה של התחבורה בשנת 2021.