fbpx

מאסק יכעס: בריביאן גייסו את אחד המנהלים הוותיקים לשעבר של טסלה

המתח בין החברות גבוה והגיע לתביעה שהגישה טסלה נגד ריביאן על גניבת מידע עסקי. בעוד החברות מתגוששות, הטנדרים החשמליים מתקרבים לייצור ועוד פרטים נחשפים על רכביה של ריביאן – שעלולים להישאר בצל של ה'אחות הגדולה' והעוינת.

בסוף יולי הגישה טסלה תביעה כנגד הטוענת לכתר של הטנדרים החשמליים ריביאן (Rivian), בעודה מאשימה את החברה בגניבת עובדים ומידע מסחרי רגיש. באופן צפוי למדי בריביאן הכחישו את ההאשמות המיוחסות לה והגישה בקשה לבית המשפט העליון של קליפורניה שלא לקבל את התביעה.

לדברי ריביאן, ההאשמות של טסלה אינן רק כוזבות אלא מיועדות לפגוע בתדמית של החברה ולהקשות עליה לגייס עובדים נוספים – בפרט כאשר טסלה כללה בכתב התביעה גם ארבעה עובדים שלה לשעבר בשמם והאשימה אותם במסירת מידע חסוי השייך לה, לכאורה. בהקשר לתביעה הדגישו בהנהלת ריביאן כבר מספר פעמים כי החברה דורשת מכל עובדיה להימנע מחשיפה או פגיעה בקניין רוחני של מעסיקים קודמים.

אך בעודה מתעקשת על ניקיון כפייה, ריביאן מספקת למנהלי טסלה עוד סיבה לדאגה (ואולי לכעס) – בשל הגיוס החדש של ניק קלייג׳יאן (Nick Kalayjian), לשעבר חבר בהנהלת טסלה, שיעמוד בראש חטיבת ההנדסה השייכת לפרויקט הרכבים המסחריים שריביאן תחל לייצר בקרוב עבור אמזון.

גויס לריביאן אחרי יותר מעשור בטסלה

ריביאן R1T חשמלי בנסיעת מבחן בשטח
ריביאן R1T (צילום: ריביאן)

קלייג׳אן עבד יותר מעשור בטסלה ולפי מקורות בריביאן יצטרף כעת לחברה בתור סגן-נשיא החברה ומנהל ההנדסה והייצור. הוא יחליף בתפקידו את מארק וינלס, שהצטרף לריביאן ב-2017 והיה מנהל ההנדסה עד לאחרונה. עם זאת, דוברת החברה טרם אישרה את הגיוס של קלייג׳יאן למרות שהודתה כי וינלס עוזב את החברה בימים אלו. 

למרות שקלייג׳אן לא גויס ישירות מטסלה (בין העבודה בחברות הרכב הוא שימש כסגן נשיא של חברת פלנטי (Plenty) מסן-פרנסיסקו העוסקת בחקלאות ורטיקלית) המהלך עלול להביא להחמרה ביחסים המתוחים ממילא בין החברות. יחסים אלו עלולים להיבדק בבית המשפט תוך זמן לא רב ולהציף שאלות הנוגעות למניעים של ריביאן בבחירת עובדיה.

עם זאת, חשוב לציין שעם ההצטופפות של זירת הרכבים החשמליים ובעיקר משום שהתחום מושך יותר חברות סטארט-אפ מאשר את חברות הרכב הגדולות, פריצות הדרך של טסלה הפכו אותה למעיין נובע של עובדים לשעבר שיכולים לעזור לחברות הקטנות לצמוח ולפלס את הדרך אל השוק. 

ריביאן לא הראשונה

רכב חשמלי בצבע שחור של חברת לוסיד - Lucid Air
לא היחידה, לוסיד אייר (צילום: Lucid Motors)

למעשה, בחברות קטנות רבות העוסקות בתחבורה חשמלית ובמוצרים הנלווים לה ניתן למצוא עובדי טסלה לשעבר, חלקם בכירים למדי – כמו פיטר רולינסון, מנכ״ל חברת לוסיד מוטורס (Lucid motors) העוסקת בפיתוח רכבי יוקרה חשמליים והיה המהנדס הראשי של מודל S של טסלה בשנים 2009 עד 2012.

ריביאן, שמחפשת לפרוץ את תקרת הזכוכית של הטנדרים החשמליים, אינה שונה בהרבה מחברות סטארט-אפ רבות שרוצות להיות טסלה הבאה, ומי יותר טוב להגשמת היעד מאשר עובדים לשעבר בחברת הרכב הגדולה בעולם?

טסלה מכשירה את העובדים למתחרות

אכן יש מקום ללמוד מהגדולה ביותר – שככל הנראה מובילה גם בהזמנות המוקדמות לטנדר החשמלי (למרות שיגיע מאוחר ביחס לזה של ריביאן). על אף שריביאן טרם פרסמה את מספר ההזמנות המוקדמות שהתקבלו, הערכות שונות שנעשו בפורומים של לקוחות ריביאן מכוונות את מספר ההזמנות המוקדמות לכשלושים אלף רכבים.

כמובן, המספר אינו כולל את מאה אלף הרכבים שייבנו עבור אמזון, שיהיו דגם ייעודי ויורכבו ככל הנראה בפס ייצור נפרד לגמרי. בכל זאת ריביאן מצליחה להרשים את המתעניינים וסביר שכרגע אין עוד חברה עם מספר הזמנות כה גדול למרות שטרם הוכיחה יכולת ייצור ורווחיות.

סייברטראק של טסלה נמצא כבר בליגה אחרת עם יותר משש מאות אלף הזמנות מראש. חלק מההבדל בינה לבין ריביאן ניתן להסביר בזכות הפער שבסכום הפיקדון שכרוך בהזמנה מוקדמת– רק מאה דולר עבור הסייברטראק לעומת אלף דולר בשביל R1T. למרות שהפיקדון עבור טסלה הוא ללא-החזר ושל ריביאן יוחזר במלואו למתחרטים, ההשקעה הקלילה יכולה לדחוף גם את המתלהבים לתמוך דווקא בטסלה ולדחות את ההחלטה ליום בו יגיע לפס הייצור.

כולם מתכננים אך רק טסלה מיישמת

טסלה כבר זקפה לזכותה הישגים מרשימים למדי בנוגע ליכולת שלה לייצר רכב חשמלי שיספק את הנהגים מעריצי אילון מאסק. ריביאן, למרות הסרטונים המרגשים, החזון המרשים והתמיכה מאמזון עוד לא הוכיחה שהיא מסוגלת לייצר רכבים בכמויות מסחריות – יכולת שתתברר רק ביוני הבא.

אותם שלושים אלף רכבים שהוזמנו מריביאן, חשוב לומר, כוללים גם את הטנדר R1T וגם את רכב השטח R1S הקטן יותר – ובריביאן לא התייחסו לתמהיל ההזמנות, כך שלא ברור איזה מהם מבוקש יותר כרגע ואיזה יזכה לתעדוף בשנה הקרובה, שתהיה קריטית עבור החברה הצעירה. R1S מתוכנן להיבנות על אותה פלטפורמה חשמלית עליה מורכב R1T והמשלוחים שלו יחלו כחודשיים לאחר משלוחי הטנדרים החשמליים הראשונים, באוגוסט הבא.

פרט למאבק בין שתי החברות, שצפויות לייצר את הטנדרים החשמליים הפופולריים באמריקה, בשנתיים הקרובות טנדרים חשמליים רבים יגיעו לכבישי ארה״ב וביניהם ניתן למנות חברות חדשות כמו לורדסטאון (Lordstown Motors) ובולינגר (Bollinger Motors), יחד עם רכבים ותיקים שיזכו לעדנה חשמלית מחודשת – כמו F150 של פורד וכמובן האמר של GMC שיוכיח שכל דגם יכול לנסוע גם בלי בנזין.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Back to top button