fbpx

ממשלת ניו זילנד חושפת תכנית ענק לעידוד רכב חשמלי

סבסוד של אלפי דולרים לכל רכב חשמלי יעזור למדינה המזהמת להעביר את רכביה לחשמל. עם כוונה לאסור מכירה של רכבי בעירה פנימית עד 2032, ואפילו סבסוד של רכבים חשמליים יד שנייה- ניו זילנד צפויה לזנק ברשימת המדינות החשמליות בעשור הקרוב.

ממשלת ניו זילנד מתכוונת להתחיל בסבסוד מאסיבי של רכבים חשמליים, בהיקף של אלפי דולרים ניו זילנדיים לכל רכב, כך שהללו יעלו פחות מאשר רכבי בנזין ודיזל. במקביל, מחירם של רכבים המונעים בדלקים מאובנים צפוי להתייקר עקב הוספה של מסים חדשים – במטרה להפוך את צי הרכבים של המדינה הדרומית לנטול פליטות גזtnי חממה.

במסגרת התכנית, הממשלה תסבסד רכישה של רכבים חשמליים (וכמה דגמים היברידיים) בסכום של עד 8,625 דולרים ניו זילנדיים (כ-19,820 שקלים) לכל רכב חדש, וקצת פחות ממחצית מהסכום עבור רכבים חשמליים משומשים – ככל הנראה, ניו זילנד תהיה המדינה הראשונה שתסבסד רכישה של רכבים חשמליים מיד שניה.

רוצים לקבל את כל העדכונים על רכבים חשמליים בארץ ובעולם ישירות לנייד? הצטרפו לערוץ EV Magazine בטלגרם

השינויים הצפויים במיסוי הרכבים והסבסוד התקבלו בהתאם להמלצות ועדת האקלים שהוקמה במדינה, והמליצה על שינויים דרסטיים בכלכלה, ובפרט בתחום הדלקים, החקלאות והתחבורה.

׳משבר של חיים או מוות׳

פליטות גזי חממה מתחבורה מהוות שליש מכלל פליטות הפחמן של ניו זילנד, ולפי המלצות ועדת האקלים של המדינה הסבת הצי במדינה לחשמלי הוא צורך חיוני ודחוף. מוקדם יותר השנה התייחסה ראשת ממשלת ניו זילנד, שנבחרה לאחרונה לקדנציה שניה, למשבר האקלים כמשבר של ״חיים או מוות״, ומקדמת שינויים נרחבים במדינה על מנת להפחית את השפעתה על האקלים.

לפי המלצות הועדה בנושא, ניו זילנד צריכה לאסור על ייבוא ומכירה של רכבים המונעים בדלקים מאובנים לא יאוחר מ-2032, עם יעד להפוך את כלל התחבורה לנטולת פליטות עד מחצית המאה. על מנת להגיע ליעד, הועדה סיכמה כי עד 2029 לפחות מחצית מכל הרכבים הפרטיים החדשים צריכים להיות חשמליים.

טסלה מודל S בעמדת טעינה מהירה באוקלנד ניו זילננד
טסלה מודל S בעמדת טעינה מהירה באוקלנד ניו זילננד (צילום: ChameleonsEye / Shutterstock.com)

״הפליטות מהתחבורה שלנו הן המקור הגדל בקצב הגבוה ביותר לפליטות גזי חממה בניו זילנד, אז אנחנו צריכים להתחיל ביישום כעת על מנת להגיע ליעדי 2050״ ציין שר התחבורה מייקל ווד בהצהרה כתובה בנושא. ״ניו זילנד למעשה מפגרת מאחורי נסיקת הרכבים החשמליים, אז אנחנו משחקים תופסת עם (השוק) הגלובלי״ הוסיף. לפי משרד התחבורה הניו זילנדי, שינויי המדיניות הצפויים ימנעו פליטות של למעלה מתשעה מיליון טונות של פחמן דו חמצני לאטמוספירה.


יכול לעניין אותך:


מימון הסובסידיות המתוכנן יעשה על ידי הוספת מיסוי על רכבים מזהמים, בפרט רכבי שטח ורכבי פנאי, הידועים בהיותם זוללי דלק. עבור חלק מהדגמים, מדובר בתוספת של כמה אלפי דולרים למחיר, החל מינואר 2022.

מקום (ענק) לשיפור 

פרט להקטנת הייבוא של רכבים מזהמים, ניו זילנד תידרש להגדיל את שטחי היערות בה, על מנת לספוח פחמן בחזרה מהאטמוספירה. ככל הנראה, מדינת האי הדרומית תצטרך להגדיל את השטחים המיוערים שלה במאות אלפים ואף יותר ממיליון דונמים של חורש, שיוכל לצמוח ולספוח מיליוני טונות של פחמן בעשורים הקרובים, וכך לקזז ולהקטין את פליטת גזי החממה שלה.

עד אמצע העשור הבא ניו זילנד מתכוונת גם להפיק כשני שלישים מהאנרגיה שבה באמצעים מתחדשים, ולא להקים תחנות כוח חדשות. יעדים שאפתניים אלו נמצאו כברי השגה על ידי הועדה, אך יגררו השקעה בגובה של 1.2 אחוזים מהתל״ג למימושם. לצורך השוואה, התעלמות ממשבר האקלים והתמודדות מאוחרת יותר עם השלכותיו תעלה לניו זילנדים לפחות פי שתיים – כך שלכלל המשק משתלם לעבור לחשמל ולהפחית את פליטות גזי החממה.

פרט להשקעה בתחבורה חשמלית ובשטחים הירוקים, תצטרך ניו זילנד להיפטר במהרה מפחם כאמצעי להפקת חשמל, ולפתח טכנולוגיות לחימום מבנים באמצעים חסכניים ופיתוח מערכת ״מעגלית״ לניצול פסולת אורגנית להפקת חום וחשמל.

למרות התדמית המתקדמת: בינתיים ניו-זילנד מאחור

ניו זילנד מתחילה מנקודה בעייתית – היא אחת המדינות עם הביצועים הסביבתיים הגרועים בעולם, כשבשלושים השנים האחרונות פליטות גזי החממה שלה יותר מאשר הכפילו את עצמן. המדינה, שנחשבת אחת המדינות הפרוגרסיביות במישורים רבים, ניצבת במקום האחד לפני האחרון מבחינת פליטות גזי חממה – והיחידה שהחמירה יותר ממנה את פליטות גזי החממה שלה היא טורקיה. בעקבות החשיפה של נתונים אלו, וועדת האקלים החמירה באופן ניכר את המלצותיה, ודוחקת כעת בממשלה לנקוט בצעדים דרסטיים ומהירים לצמצום פליטות גזי חממה.

לפי ארדרן, ״המעבר לעתיד דל בפליטות עבור ניו זילנד ייצור מקומות עבודה והזדמנויות חדשות עבור עסקים מקומיים, יעזור להפחית את עלויות האנרגיה למשקי הביתה ויחזק את ההתאוששות של המדינה מקוביד-19״

לקראת ׳חבילת תמריצים׳ גם בישראל?

ההתמודדות עם משבר האקלים דורשת ממדינות רבות גיוס של משאבים עצומים ושיתוף פעולה בין משרדי ממשלה, חברות ציבוריות וחברות פרטיות. זאת, עוד לפני שהגענו לדבר על דעת הקהל וגיוס הציבור להתמודדות נכונה עם משבר האקלים. 

כפי שאנחנו מציינים כאן לא מעט – התחבורה הפכה לאחד התחומים החשובים, אם לא החשוב ביותר, בהפחתת פליטות גזי חממה. המידע הזה נכון גם לישראל, שלמרות ההפחתה של השימוש בפחם לייצור חשמל עדיין מתבססת על דלקים מאובנים באופן כמעט מוחלט לאנרגיה ולתחבורה. 

תכניות מתוכננות היטב ומתוקצבות, גם אם לא נרחבות כפי שיצרה נורווגיה, יכולות להאיץ משמעותית את האימוץ של תחבורה חשמלית במשק. בין אם מדובר במיסוי על רכבים מזהמים ובין אם בסבסוד רכבים חשמליים, או בשניהם יחד – הטיית המאזניים לכיוון החשמל כאמצעי הנעה היא צורך של ממש שלא ניתן להתעלם ממנו. יחד עם תחבורה ציבורית יעילה (ודלת פחמן גם היא), ניתן יהיה לנשום קצת יותר לרווחה.

מאמרים נוספים

תגובה אחת

  1. זה מגניב! המדינה לא צריכה להשקיע מהקופה הכללית שלה הרבה עם הגברת המיסוי על רכבי הבעירה הפנימית

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Back to top button