לוסיד מוטורס הודיעה בסוף חודש מאי שהיא עובדת על גיוס של כ-3 מיליארד דולר באמצעות הנפקת הון חדשה. כשני שליש יגיעו מקרן ההשקעות הציבורית הסעודית, PIF, שמחזיקה במרבית מניות החברה (60.5%).
מי שתרכוש את המניות תהיה השלוחה של הקרן – Ayar Third Investment Company. מדובר בסכום של 1.8 מיליארד עבור 265.7 מיליון מניות רגילות, שיונפקו בהנפקה פרטית שצפויה להיסגר ב-26 ליוני, 2023. בעקבות השקעה זו, הסכום אותו הקרן השקיעה בסטארט-אפ עד כה יעלה לכ-9 מיליארד דולר.
אגב, בימים אלו ממש הסטארט-האפ האמריקאי בונה מפעל לייצור מכוניות חשמליות בערב הסעודית, כאשר הממשלה הסעודית כבר הזמינה 100,000 כלי רכב חשמליים.
מחישוב נתוני העסקה עולה כי כל מניה תימכר בסכום של 6.80 דולר, דבר שמצביע על ירידה לאחר שבסוף חודש מאי המניה נסגרה ב-7.76 דולר. לאחר פרסום ההודעה, מניות החברה ירדו ב-9%. שאר הסכום (1.2 מיליארד) יגויס באמצעות הנפקת 173.5 מניות חדשות לציבור, הנפקה שהתחילה ב-31.5 וצפויה להיסגר ממש בימים אלו.
מה מטרת הגיוס?
בחברה הודיעו כי הכספים ינותבו עבור "מטרות כלליות של התאגיד", ביניהם הוצאות הון והון חוזר. על פי הדו"ח הרבעוני הפיננסי האחרון (רבעון ראשון), החברה החזיקה ב-3.4 מיליארד דולר במזומן וכ-700 מיליון דולר שזמינים בקווי אשראי. סמנכ״לית הכספים של החברה, שרי האוס, ציינה כי סכום זה מספיק בשביל לממן את החברה לפחות עד לרבעון השני של 2024. יחד עם זאת, גיוס הכספים קריטי עבור לוסיד שנאבקת בהפסדים כספיים גדולים ובמאגרי כספים שהולכים ופוחתים, זאת בעקבות החשש מהמיתון, וגם הורדת המחירים אותה הובילה חברת טסלה.
לוסיד, שנחשבה להבטחה עצומה, גילתה אשתקד כי היא מתקשה בייצור המוני ובעקבות כך אפילו הדיחה שישה בכירים, תוך כדי ניסיון להגדיל את היקפי הייצור. בנוסף ב-2022, למרות שהחברה הציגה מספר דגמים חדשים והגדילה את המסירות ללקוחות, מספר ההזמנות של החברה היה בירידה.
מבחינת תחזיות הייצור של 2023 נרשמה ירידה ובחברה כרגע מדברים על מעל ל-10,000 כלי רכב (על פי הנתונים בשלושת החודשים הראשונים של השנה החברה ייצרה 2,314 דגמי לוסיד אייר). כמו כן, ברבעון הראשון של השנה נרשם הפסד נקי של 780 מיליון דולר. מדובר בבשורה מדאיגה לצד העובדה כי ההכנסות היו נמוכות מהרגיל ברבעון הראשון והסתכמו בכ-150 מיליון דולר.
בהמשך השנה יצרנית הרכבים החשמליים הצעירה צפויה לחשוף את דגם רכב השטח השני שלה – גראביטי, שמתוכנן להכנס לייצור במפעל באריזונה. רכב השטח בעל שלוש שורות מושבים, צפוי להגיע לייצור ב-2024, כך לפי המנכ"ל פיטר רולינסון.