fbpx

הסטארט-אפ הישראלי שמתכנן להפעיל טיסות חשמליות תוך שנתיים

איוויאיישן מתכננת להיות הראשונה שתטיס נוסעים באופן מסחרי במטוס שתוכנן להיות חשמלי מהרגע הראשון. כמה רחוק הם יגיעו והאם נראה אותם גם בשמי ישראל? תעופה חשמלית, כתבה רביעית בסדרה

איוויאיישן (Eviation) הישראלית מייצגת את אחת השאיפות המרכזיות של חברות הסטארט-אפ שמנסות לבנות מטוסים חשמליים – לא להחליף את הטיסות הגדולות הבין-יבשתיות אלא להעניק שירות לטיסות למרחקים קצרים יותר, כש"טווח הזהב" הוא אלף מייל, שיוכלו להפוך את המטוסים החשמליים לכלי נוח ושימושי עבור חברות תעופה רבות.

החברה משכה אליה תשומת לב מיוחדת בשנה שעברה, כשהציגה בתערוכת המטוסים בפריז את אליס, מטוס חשמלי לחלוטין בעל תשעה מושבים שנועד לטיסות בטווח קצר ובינוני.

כבר יותר ממאה חמישים הזמנות 

החברה שהוקמה בתל אביב ב-2016 פיתחה ויצרה מטוס חשמלי לחלוטין בעל תשעה מושבים, כשבניגוד לחברות שפועלות במקומות אחרים בעולם תכננה את המטוס מלכתחילה כחשמלי ולא הכניסה מנוע חשמלי למטוס קל קיים – כך העיצוב מותאם בצורה אופטימלית למנוע ולביצועיו.

בשנה שעברה סיפר עומר בר-יוחאי, מנכ"ל וממקימי החברה, בראיון לבלומברג על הלקוחות הראשונים שכבר הזמינו את המטוס, שאמור להמריא לטיסת בכורה השנה. עד כה זכתה החברה ל-150 הזמנות על ידי שני לקוחות אמריקאיים (שאת שמותיהם סירב בר-יוחאי לחשוף) בניו יורק ובקליפורניה, בעלי שם מוכר בעולם התעופה.

טווח הטיסה הרשמי של המטוס מתוכנן להגיע לאלף קילומטרים בכל טעינה, טווח מצוין עבור חברות המפעילות טיסות מקומיות עם מודעות סביבתית. השימוש במטוס החשמלי של איוויאיישן גם חוסך הרבה כסף לחברות (וללקוחות), כששעת טיסה צפויה לעלות חמישית מהמחיר של שעת טיסה במטוס עם מנוע בעירה פנימית רגיל.

שלושה טונות וחצי של סוללות ליתיום

מטוס חשמלי לבן בסלון האווירי בפריז
Eviation Alice בסלון האווירי בפריז

אליס, המטוס של איוויאיישן, הוא תולדה של אחד המאמצים המשמעותיים ביותר בתחום התעופה החשמלית עד כה. הוא בעל שלושה מנועי מגניקס (MagniX) חשמליים, בין המצוינים שיש בשוק – הוא מסוגל לבצע 1,900 סיבובים בדקה, בדומה למדחף סילוני אך במשקל זניח ועם מספר חלקים נעים קטן ביותר שמאפשר התאמה למטוסים קטנים וקלי משקל.

אמנם אלו מנועים המקוררים בנוזל, אך ללא תוספת משקל משמעותית – והמנועים של החברה האוסטרלית כבר הוכיחו את יכולתם במהפך החשמלי שעבר המטוס הימי הקל של חברת הארבור אייר הקנדית, שצפויה להתחיל לפעול בקנדה ובמידות הנורדיות בשנים הקרובות כמפעילת טיסות חשמליות לטווח בינוני.

המטוס של איוויאיישן יוכל לטוס במשך ארבעים וחמש דקות נוספות אחרי מיצוי הטווח המתוכנן שלו, עם 3.6 טון של סוללות ליתיום בתוכו שיאפשרו יותר מתשע מאות קילוואט-שעה של אנרגיה זמינה.

שריפה במהלך ניסוי איימה לעכב את המטוס החשמלי

עם זאת, לא הכל הלך חלק עד כה ובתחילת השנה במהלך בחינת ביצועי המטוס על הקרקע במתחם הניסוי של החברה באריזונה פרצה שריפה במטוס. בתמונות שפורסמו ברשת נראו צוותי הכיבוי של שדה התעופה פרסקוט באריזונה מכבים את המטוס החשמלי הבוער.

בהודעת החברה, שהובילה לחקירה פנימית מקיפה, נכתב שככל הנראה מערכת הסוללות גרמה לפרוץ האש. כמו כן צוין שבזכות כוחות כיבוי אש שעמדו בהיכון בקרבת המטוס השריפה כובתה במהירות, לא היו נפגעים והנזקים אינם גדולים.

הפגיעה באחד המטוסים החשמליים המדוברים בעולם גרמה לנזק תדמיתי ול"צעד אחורה בטכנולוגיית התעופה הירוקה" לפי עורך כתב העת Aerospace של החברה המלכותית לאווירונאוטיקה.

לאחר פניה מהעיתונות בנושא, ציינו בחברה שהמטוס נותר בשלמותו. "איוויאיישן מודה למחלקת הכיבוי של שדה התעופה בפרסקוט על תמיכתם המתמשכת ועל הטיפול המהיר בתקרית. אנו נחקור את הנושא במלואו ובזריזות האפשרית. בינתיים אני רוצה להודות לקולגות שלי על עבודתם החלוצית בעוד אנחנו מפתחים את אחד המטוסים המתקדמים ביותר בעולם" אמר מנכ"ל החברה בעקבות התקרית.

תחילת פעילות אפשרית תוך שנתיים

כסאות הנוסעים בפנים המטוס בצבעים לבן וכחול עם חלונות עגולים ליד כל מושב

נדמה שבאיוויאיישן פחות התרגשו מהמכה בכנף ומהתגובות בעיתונות וחזרו מהר מאד לפיתוח עליו שקדו טרם השריפה. בתגובה, הלקוחות ושיתופי הפעולה ממשיכים להגיע.

רק בחודש שעבר הודיעו בחברת הבריטית הוותיקה GKN, שמייצרת כיום חלקים למטוסים וכלי תעופה אחרים, על שיתוף פעולה עם איוויאיישן במסגרתו תייצר GKN את הכנפיים וזנבות המטוסים החשמליים וכן את מערכת החיווט החשמלית (EWIS).

GKN היא בין החברות המובילות בתכנון ובייצור של חלקי תעופה קלים ושל מערכות EWIS ומייצרת חלקים למטוסים רבים של אירבוס, כחלק מתכנית "כנפי המחר" של ענקית המטוסים. במסגרת שיתוף הפעולה עם החברה הישראלית, העיצוב והייצור של החלקים המיועדים לדגמי אליס יתבצעו בישראל בנוסף למתחמי הנדסה של GKN באירופה.

"אנו מתרגשים לשתף פעולה עם איוויאיישן ולתמוך בפיתוח של המטוס החשמלי החדש. הפיתוח של כלי תעופה חשמליים לחלוטין הוא פורץ דרך וזהו שלב בשינוי עולם התעופה בו אנחנו שמחים לקחת חלק." אמר נשיא GKN ג'ון פריטצ'רד.

בר יוחאי ציין שבחברה "בטוחים ש-GKN תיקח חלק הולך וגדל במאמצי הפיתוח והייצור שלנו עם הבשלת התכנית וההתקרבות לייצור של אליס". ככל הנראה, האישורים הנדרשים מרשות התעופה האמריקאית יגיעו רק בתחילת 2022, כך שעד אז נוכל רק לעקוב אחרי הפיתוח וטיסות הניסוי – לכשיתחילו להתבצע.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Back to top button