fbpx

יונדאי היא השותפה הראשונה בפיתוח המוניות המעופפות של אובר

החזון של ענקית שיתוף הרכב האמריקאית ומפיקי הוליווד על 'מוניות מעופפות' מתחיל לקרום עור וגידים בזכות גיוס ענקית הרכב מקוריאה להגשמתו. כבר עכשיו העיניים נשואות אל עבר פרויקט זה ונוספים, שיביאו תעופה חשמלית שיתופית וזולה שתוכל להקל ולשפר את התחבורה במרחב העירוני. גם בשוק ההון לא נותרים אדישים להתפתחויות.

הישיבה במשרד הלכה והתארכה עד שנהיה בלתי אפשרי לצאת ממנה בזמן כדי להספיק לטיסה הבאה מניו יורק לישראל, שתמריא משדה התעופה JFK המרוחק כל כך.

למרבה המזל, המנוי שלך לאובר עדיין פעיל ואפשר להזמין מונית שתחצה את כל העיר. אחרי שהלב דופק במרץ במעלית עם המזוודה לצד הרגל, המונית מחכה לך בכניסה לבניין המשרדים ומכוונת לשדה ניוארק הקרוב יותר. במקום לנסוע לטרמינל ההמראות הבינלאומית המונית מגיעה למשטח המראות אנכי בקרבה השדה המרכזי, שם מחכה המונית המעופפת של אובר.

אחרי עליה קצרה ושלום מנומס לחברים לטיסה, המונית החשמלית ממריאה וחוצה את יער המגדלים של מנהטן בדרכה למנחת ב-JFK.

כך מתכננת החברה שהביאה לעולם את הנסיעות השיתופיות לעצב את עתיד התחבורה המודרני, וחברת הרכב הדרום קוריאנית יונדאי הפכה לחברה הראשונה שהצטרפה לחלום של אובר במטרה להעלות את הפרויקט הפופולרי לאוויר – ולגרום לנו לחלוק טיסות באמצעות מוניות מעופפות של אובר.

המראה אנכית וטיסה של מאה קילומטר

עוד טרם פרצה המגיפה שהשביתה את העולם, הציגו שתי החברות יחד את "רכב" הקונספט המעופף שלהן שייוצר על ידי יונדאי: רכב אישי אווירני, דגם S-A1, שיתבסס על טכנולוגיית המראה ונחיתה אנכיות חשמליות (eVTOL) ומתוכנן להגיע למהירות שיוט של מאה שמונים קמ"ש בגובה של אלף עד אלפיים רגל מעל הקרקע.

על פי התכנון, בסופו של דבר תהיה המונית המעופפת כלי שיוכל להטיס ארבעה אנשים בכל פעם בניווט והיגוי אוטונומי, על אף  שהיא תסתמך על טייסים בשר ודם בתחילת הדרך. עוד לא ברור מתי נוכל להזמין טיסות קצרות באפליקציה אך לפי החברות בשנת 2023 אב הטיפוס יהיה מוכן, כשטיסות הניסוי עשויות להתחיל עוד השנה.

ה-S-A1 יוכל להטיס נוסעים למרחק של עד מאה קילומטר ויונע באמצעות מספר מדחפים חשמליים, יפעל באופן חשמלי לחלוטין ועל פי יזדקק לעד שבע דקות על מנת להטעין את מצבריו.

רכב הקונספט עוצב בחלקו בעקבו תהליך העיצוב הפתוח של אובר – תהליך ששאב השראה מנאס"א במטרה לעודד יזמות על ידי שיתוף הציבור בעיצוב הרכב, כך שכל חברה תוכל להשתמש בעיצובים ולשפרם לצורך פרויקטים דומים בעתיד.

המרוץ רק התחיל ולא חסרים מתחרים

מונית חשמלית מעופפת של אובר ויונדאי

יונדאי היא ככל הנראה חברת הרכב הגדולה הראשונה שהכריזה על פיתוח של מונית חשמלית מעופפת שמיועדת למרחבים העירוניים באופן גלוי, אך כבר יש לה מתחרות טבעיות שרגילות לפעול רחוק מהאספלט- יצרניות המטוסים.

ענקית התעופה האמריקנית בואינג, היחידה שביצעה עד כה טיסה אוטונומית, היא ככל הנראה החברה המובילה במרוץ המדובר. עם הכלי הניסיוני VTOL, באורך של עשרה מטרים וברוחב כמעט זהה וללא טייס, החברה הצליחה להמריא כבר בתחילת 2019 בוושינגטון – אם כי הטיסה נמשכה פחות משישים שניות וכללה רק המראה וריחוף, בלי תנועה קדימה. 

מספר חברות סטארט-אפ קטנות יותר מנסות לפתח פתרונות לתנועה אווירנית המבוססת על חשמל ומתקרבות, כל אחת בקצב שונה, לפתרונות שנראים כלקוחים מעולם המדע הבדיוני – דוגמת קיטי הוק (Kitty Hawk) או אופנר (Opener) שנתמכות על ידי לארי פייג', ממקימי גוגל.

רק לאחרונה נכנסה לתחרות לפיתוח מוניות חשמליות מעופפות גם חברת ארצ'ר, אחת מחברות הסטארט-אפ הבולטות בתחום, שלדבריה מסוגלת לייצר eVTOL עם טווח של מאה קילומטר באופן מסחרי כבר עכשיו, למרות שכרגע כל שאר המידע על הרכב כלול בעיצוב מבוסס מחשב באתר החברה, בדומה לחברות האחרות.

המניה נוסקת עוד לפני הרכבים

על אף שבדמיוננו טיסות חשמליות מחליפות את הטיסות הבינלאומיות הקיימות היום, מאפשרות הסעה של מאות נוסעים בעלות סביבתית וכלכלית אפסית, נראה שההתפתחות הטבעית של תעשיית הטיסות החשמליות תתחיל דווקא בקטן, שנראה גם יותר ישים ביחס לטכנולוגיה הקיימת היום.

התפתחות נכונה של תעופה חשמלית קצרת טווח יכולה לעצב מחדש לחלוטין את עולם התחבורה, מה שהופך את הפרויקטים הללו ליעד מושך להשקעות וספקולציות: 

על פי מחקר שנעשה בנאסד"ק ופורסם בתחילת החודש, הכוונה של אובר להדגים יכולות טיסה עוד השנה, יחד עם הניסיון של יונדאי בייצור בקנה מידה גדול, מושכת את ההשקעות ומנית החברה טיפסה בחודשים האחרונים.

רעיונות מעוררי השראה שיכולים להביא לתכנון מחודש של סביבת המחיה

מבט על על תא הנוסעים של המונית המעופפת

הרעיון של תעופה חשמלית, גם לטווח קצר, מרתק את רוב העובדים, המשקיעים והמנהלים בשוק. הסיבה היא פשוטה: כולנו רוצים לעוף מעל הפקקים ומוניות מעופפות ברחבי העיר מרגיש לנו כמו הפיכת העתיד להווה. 

הדרך, כמובן, עוד ארוכה מאד וכוללת התגברות על מכשולים טכנולוגיים משמעותיים. אחר כך המיקום של המוניות המעופפות במרחב הציבורי יצטרך לעבור הסדרה חוקית ותקנית, משום שמוניות מעופפות יכולות להעמיס על השמיים, זירה עם אפס סובלנות לתאונות ואבדות.

כמו כן, המחשבה על תנועה תלת ממדית מיד מעלה שאלה על מרחב החיים העירוני המתנשא אל-על. האם ואיך הוא ישתנה, האם לטובה וכיצד נוכל לחיות כשבכל רגע יכולה לטוס מונית מחוץ לחלון הדירה?

כפי שזה נראה כעת, אנו עשויים לראות בעוד כמה שנים הרבה חברות שימלאו את החלל בין גורדי השחקים במטרה להקל את העומס על הקרקע – אך עוד לא ברור מי יצליח לפתח כלי יעיל ואוטונומי שגם איש פשוט מן הישוב יוכל לעלות עליו במחיר סביר.

תגיות

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Back to top button
Close