fbpx

חצי שנה להגעת הטנדר החשמלי הראשון – וריביאן מגייסת מיליארדים

אחרי שהצליחה לגייס 2.65 מיליארד דולר נוספים, המשקיעים מסמנים את ריביאן כטסלה הבאה. אחרי שכבר נחשפו הרכבים הראשונים של אמזון תוצרת ריביאן, בקיץ יגיעו הטנדר ורכב הפנאי שטח החשמליים הראשונים של החברה, עליהם עבדו כעשור.

רכבי המשלוח החשמליים והחדשים של אמזון כבר מצליחים לעשות כותרות, ולהביא את הוואנים החשמליים לכל עיר ולכל פרבר בצפון אמריקה. מדובר ברכבים הראשונים שנכנסו לשירות מתוך 100,000 (!) שצפויים לשרת את ענקית הקניות עד שנת 2030. 

אך מה שאף יותר מלהיב מהרכב של אמזון הוא כנראה החברה שמייצרת אותו – ריביאן (Rivian), חברת הזנק הרכב החשמלי שאפשר להכתיר כמובילה בתחרות להפוך לטסלה הבאה, או לכל הפחות להתחרות בה באופן רציני.

קדמת הרכב של ריביאן ואמזון, רכב משלוחים עם הלוגו של אמזון בקדמת הרכב
רכב המשלוחים של ריביאן ואמזון (תמונה: אמזון)

רק מוקדם יותר החודש סיימה החברה, שבקרוב תחגוג 12 שנים להיווסדה ומשלוחים ראשונים של רכבים, סבב גיוס אסטרונומי נוסף של 2.65 מיליארד דולר, מה שהופך אותה לחברת ההזנק המתוקצבת ביותר בעולם בתחום הרכב החשמלי.

רוצים לקבל את כל העדכונים על ריביאן, טסלה ועל רכבים חשמליים ישירות לנייד? הצטרפו לערוץ EV Magazine בטלגרם

גיוס הכספים הובל על ידי חברת ניהול ההשקעות T. Rowe Price והגיע ממספר קרנות כמו קרן האקלים של אמזון (כן, שוב), חברת פידליטי (Fidelity) וחברות השקעה כמו Coatue ו- D1 Capital. כמו כן, בריביאן ציינו שכספים נוספים הושקעו על ידי ״מספר משקיעים נוספים – קיימים וחדשים״ אך ללא פירוט.

הגיוס העצום מגיע בסך הכל חצי שנה אחרי שריביאן דיווחה על גיוס של 2.5 מיליארד דולר, ובערך שנה מאז ההשקעה בשווי 1.3 מיליארד על ידי אמזון ופורד. למעשה, ריביאן גייסה כבר שמונה מיליארד דולר מאז תחילת 2019. למרות שטרם הונפקה כחברה ציבורית, היא מוערכת בשווי של 27.6 מיליארד דולר  – יותר מאשר חברות יפניות מובילות כמו סוזוקי, ניסאן או סובארו.

הביקוש עולה על יכולות הייצור של ריביאן

ריביאן R1T חשמלי בנסיעת מבחן בשטח
ריביאן R1T

קשה להעריך איך באמת נראה חשבון הבנק של ריביאן, שרכביה הרשמיים טרם יצאו מהמפעל, בין היתר בגלל השקעה של הון בגיוס צוות עובדים עצום יחד עם פיתוח של לפחות שלושה רכבים – הטנדר החשמלי R1T, רכב הפנאי שטח R1S ורכב המשלוחים של אמזון. 

זריקת הכסף מגיעה לריביאן ברגעים קריטיים לקיומה והצלחתה: החברה שקועה כעת בשלבי העיצוב והפיתוח הסופיים של דגמיה ועל סף הייצור של גל המשלוחים הראשון שלה, עם ביקוש שעולה על יכולות הייצור שלה. במקביל, ההתחייבות לספק מאה אלף רכבים לאמזון מוסיפה לחץ רב להגיע לייצור בקנה מידה נרחב מספיק ומהר.

״התמיכה והאמון של המשקיעים בנו מאפשר לנו לשמור על המיקוד על ההשקות ובמקביל להרחיב את העסק לקראת שלב הגדילה הבא״ אבר מנכ״ל ומייסד החברה, ר.ג׳. סקארינג׳ בהודעה לעיתונות.

הגיוס הנוכחי מציב את ריביאן במקום טוב להתמודדות מול חברות רבות אחרות בתחום, בראשן חברת NIO הסינית, שגם דיווחה לאחרונה על גיוס כספים משמעותי (למרות שההשוואה היא בעייתית – NIO ניצלה מפשיטת רגל בזכות תמיכה ממשלתית).

בניגוד לריביאן, NIO כבר מוכרת את רכביה והשיקה לאחרונה את אחד מרכבי הדגל שלה – רכב הפנאי-שטח ES8. החברה הסינית גם מצליחה להשיג אהדה לא פרופורציונלית, ונמצאת כבר במקום החמישי בעולם מבחינת שווי השוק, למרות שייצרה פחות מחמישים אלף רכבים בשנה שעברה. 

ריביאן מזנקת על 75% משוק הרכב

ריביאן R1S בצבע לבן בנסיעה מהירה בשטח
ריביאן R1S

ריביאן זוכה למקום מיוחד בשוק בזכות המשקיעים שנמשכים אליה – בראשם אמזון, שלא נשארה רק לקוחה ומזרימה מאות מיליונים למען הצלחת החברה. חברה בולטת נוספת היא פורד, שלמרות הסתייגות מהנושא לאחרונה, עדיין שומרת על התכנית להציג רכב המבוסס על הפלטפורמה החשמלית שתיוצר באילינוי.

ג׳וזף פאת, מבכירי חברת ההשקעות T. Rowe Price, פרסם כי בחברה ״חיכינו בלהט להגעה של 2021 ואיתה לזינוק של ריביאן, שתתחיל במשלוחים של המוצרים המהפכניים שלה ללקוחות.״

נקודה נוספת שמייחדת את ריביאן, בפרט מול טסלה, היא בדגמים בהם החברה מתמקדת. בעוד שטסלה, חלוצת התחבורה החשמלית, התחילה ברכב ספורט יקר ״שיממן רכב זול, שיממן רכב זול יותר״ ורק בסוף השנה הקרובה תגיע לתחום הטנדרים – ריביאן מתחילה בדיוק שם. 

טנדרים ורכבי ספורט-שטח מהווים בערך 75% ממכירות הרכבים הפרטיים בארה״ב, כך שהשוק הזה מלא בפוטנציאל מכירות. המיקוד של ריביאן גם ברכבי ׳הרפתקה׳ שניתן לרדת איתם מהכביש הסלול מרחיק אותה ממסלול התנגשות עם טסלה, מה שכנראה מקל על שנת הליל של מנכ״לי שתי החברות.

האתגרים רק התחילו

המייסד של ריביאן עומד כשמאחוריו טנדר חשמלי של החברה
אר.ג'י. סקרינג' , מייסד ריביאן

עודף מזומנים בכיס לא מבטיח הצלחה, ועולם הרכב החשמלי מלמד אותנו שייצור רכבים חדשים מאפס, בפרט עם הנעה מסוג חדש, הוא משימה עצומה בגודלה ובהשקעה שהיא דורשת מחברות גדולות ומבוססות (ראו את מצבן של פיאט ו-PSA) – על אחת כה וכמה כאשר מדובר בחברה חדשה.

טסלה, חברת הרכב החדשה הראשונה באמריקה במאה השנים האחרונות, הדגימה עבורנו את הסיכונים הקיימים בתהליך הזה: החל מהצהרתו של מאסק ביום הסוללות בספטמבר האחרון על כך שהחלק הקשה ביותר עבור טסלה הוא ההפיכה מחברת הזנק לחברה תפעולית בקנה מידה עולמי, ועד לחשיפה כי רק שבועות ספורים לפני תחילת המכירות של טסלה מודל 3, טסלה הייתה מרחק חודש מפשיטת רגל.

החברה של סקארינג׳ צפויה להיות הראשונה שתמכור טנדרים חשמליים בארה״ב ובכלל, מה שמזכה אותה בפופולריות וציפייה רבה מצד הלקוחות והמשקיעים.

אך למרות התמיכה הכספית העצומה מענקיות ולמרות ההגעה לעולם בשל יותר לרכבים חשמליים (ולמחירי סוללות זולים יותר) – צפויה ריביאן להתמודדות עם קשיים שאינם ניתנים להזנחה בשנים הקרובות, במיוחד כשהתחרות הולכת ומצטופפת.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Back to top button