fbpx

הביקוש ל-F-150 החשמלי מתפוצץ, ופורד הפסיקה לקבל הזמנות

מנכ״ל החברה אישר את הכפלת מכסות הייצור הצפויות, אך החברה לא מצליחה לדאוג לאספקה מספקת של סוללות, מה שעשוי להגביל משמעותית את המסירות. נראה שמעל הכל – פורד לא מאמינה בדגמים החשמליים של עצמה, או שלא רוצה להאמין.

לא פעם, לא פעמיים, ואפילו לא שלוש פעמים כתבנו כאן על ההייפ האדיר לו זוכה ה-F150 החשמלי של פורד. למרות שהוא לא הטנדר הראשון שיגיע ללקוחות, הוא כנראה המועמד המוביל להיות הטוב שבהם, וסביר שמהר מאד ימלא את הכבישים באמריקה ואולי אף ישאיר אבק לטסלה (שעדיין מעכבת את הייצור של סייברטראק).

הגרסה החשמלית של הטנדר הנמכר ביותר אי פעם נמצאת רק כמה חודשים ממשלוחים ראשונים, ואחרי שמספר ההזמנות המוקדמות כבר התקרב לרבע מיליון, נאלצה החברה לעצור את ההזמנות המוקדמות, ולעשות חישוב מחדש ליעדי הייצור שלה – שעמדו עד כה על 40-80 אלף רכבים בשנה, כך לפי מספר הודעות שפורסמו בחודשים האחרונים.

רוצים לקבל את כל העדכונים על רכבים חשמליים בארץ ובעולם ישירות לנייד? הצטרפו לערוץ EV Magazine בטלגרם

״תכננו רק 80 אלף (לשנה) אז אנחנו נצטרך להכפיל את זה״ אמר לפני כמה ימים מנכ״ל החברה, ג׳ים פארלי, בריאיון לבלומברג. משמע, פורד תגדיל בחודשים הקרובים את המפעל, ואולי נראה עוד לפני 2024 ייצור של 160 אלף טנדרים חשמליים – מה שישאיר את ריביאן, וכנראה גם את טסלה, עם לסת שמוטה והרבה אבק.

זו כבר הפעם השנייה שפורד מודיעה על הגדלת פסי הייצור של F150, אחרי במקור תכננה להפיק רק 40 אלף רכבים בשנה, מה שדי חושף את העובדה שהטנדר החשמלי הוא בעיקר למראית עין מבחינת החברה. במידה ואכן תגדיל החברה את כושר הייצור, יכול להיות שב-2023 תצליח למסור יותר מחצי מיליון רכבים (כשלוקחים בחשבון את שאר הדגמים החשמליים של פורד).

נחשפים הפרטים על הסוללה

פורד F150 לייטנינג חשמלי בנסיעה בעיר

עד שהרכב יגיע לייצור, נוכל להתנחם בכך שפורד חשפה, בערך, את הפרטים הטכניים על הסוללה שתניע את הטנדר הפופולרי בעולם.

למרות שלא התפרסמה הודעה רשמית בנושא, מספר בלוגים המוקדשים לרכבים חשמליים עקבו אחר סרטונים ושיחות וידאו של בכירי החברה, והשלימו את המידע החסר. חשוב לציין שפורד משתדלת לא לפרסם חלק מפרטי המפתח כאשר היא משיקה רכב חדש, בין אם מדובר בעוצמת המנוע או בתמחור המדויק, או במקרה של F150: יכולות הסוללה. אך רכב בקנה מידה של עניין כמו זה לא יוכל להגיע לשוק בלי שטובי החנונים יגלו מה בדיוק יחכה מתחת למושבים.

עם כן, נראה שגרסת הטווח הסטנדרטי תונע באמצעות סוללה בנפח של 98 קילוואט-שעה, ורוכשי הרכב עם טווח הנסיעה המורחב יזכו בסוללה הגדולה ב-33 קילוואט-שעה (בסה״כ 131 קוט״ש). מדובר בנתונים נמוכים יותר מאלו ששוערו בעבר, וככל הנראה יכולות הסוללה יהיו טובות יותר במציאות.

בנוגע לטווח הנסיעה, סביר כי יעמוד על 370-500 קילומטר, בהתאם לסוללה, לדגם ולמטען. קשה לקרוא לטווח הזה מרשים, אבל הוא בהחלט מתחרה היטב במה שריביאן או ג׳נרל מוטורס מציגות, וכל עוד הסייברטראק למכירות, יהיה קשה לא להעדיף את הרכב של פורד – למרות שאנחנו מתקשים לאהוב את ההתנהלות שלה בכל הנוגע לתחבורה חשמלית.

שוב הכל מגיע לסוללות בסוף

מפעל הייצור של הפורד F-150 לייטנינג החשמלי
מפעל הייצור של הפורד F-150 לייטנינג החשמל

כמו שההזמנות למוסטאנג מאך-E שברו את תקרת הייצור שיועדה על ידי פורד (במקור, החברה תכננה למכור רק 30 אלף רכבים. לא לשנה, בכלל), גם הביקוש לטנדר החשמלי – הפלא ופלא – גדול כבר פי 5 מהייצור השנתי המתוכנן, וזה עוד רק בשלב ההזמנות המוקדמות.

וחוסר האמון של החברה בעצמה מיתרגם לעיכובים משמעותיים ביכולת שלה לספק את הסחורה, ונחשף בעיקר בחוסר התכנון קדימה. בעוד שחברות כמו טסלה, וולוו ופולקסווגן חתמו על הסכמים ארוכי שנים עם ספקי סוללות על מנת להבטיח את הגדלת כושר הייצור שלהן לעשור הקרוב, פורד מפגרת מאחור ונותרה כעת עם מחסור חריף בסוללות, שמקשה עליה אפילו יותר מהפגיעה בשרשרת ייצור השבבים שכמעט ומשתקת את תעשיית הרכב.

״העניין הוא סוללות. זה מה שאנחנו צריכים לפתור״ אמר פארלי בריאיון ל-CNBC סביב העצירה של קבלת ההזמנות לטנדר החשמלי. רגע לפני ההחלטה על הגדלת המפעל הקיים במישיגן הודה המנכ״ל כי בחברה מופתעים ונדהמים(!) מהביקוש העצום לדגמים חשמליים – כאילו משבר האקלים הוא לא הנושא עליו כל העולם מדבר כרגע.

פורד הודיעה מוקדם יותר השנה, באיחור היסטרי ביחס לחברות אחרות בתחום, כי היא מתכוונת להשקיע בהקמת שלושה מפעלי סוללות, כך שתוכל להקים שרשרת אספקה ורטיקלית לרכביה, בדומה למה שעשה הנרי פורד עם מודל T ששינה את עולם התחבורה, רק בקנה מידה קונטיננטלי.

אך עד שהמפעלים ההלו יתחילו לעשות את מה שהם מיועדים, פורד תצטרך לספוג כמה שנים של נחיתות באמריקה, ותלות בפולקסווגן באירופה – כמו עוד חברות שאיחרו להצטרף למסיבת החשמול של עולם הרכב.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

Back to top button