החל מהשנה הבאה יחויבו כל הבתים החדשים באנגליה להתקנה של עמדת טעינה לרכב חשמלי, כך הודיע ראש ממשלת בריטניה לפני כשבועיים. לפי הודעת הממשלה, החוק החדש יביא להוספה של יותר ממאה וארבעים אלף עמדות טעינה בכל שנה ברחבי המדינה.
מוקדם יותר השנה עבר חוק המחייב גם עסקים חדשים בהקמה של עמדות טעינה, כך שגם בנייני משרדים ורשתות שיווק יקימו עמדות בחניוניהן. זהו אחד הצעדים החשובים ביותר לקראת המעבר של בריטניה למכירה של רכבים חשמליים בלבד החל מהעשור הבא – ואחד השאפתניים שנראו ברחבי העולם לקראת המעבר הזה.
ראש ממשלת בריטניה בוריס ג׳ונסון הודיע על המהלך בזמן כינוס של איגוד התעשיינים הבריטים, וציין כי בריטניה מתכוונת לשנות ״בקיצוניות״ את התחבורה בה, כולל רכבים, משאיות, אוטובוסים וכלים אחרים.
״הכוח המניע את השינוי הזה לא יהיה הממשלה ואפילו לא יהיה מקומות העבודה״ אמר, ״אלו יהיו הצרכנים. אלו יהיו הצעירים של היום, שיכולים לראות את ההשלכות של שינוי האקלים וידרשו [עתיד] טוב יותר מאיתנו.״
הממשלה הבריטית ציינה כי החוקים החדשים יהפכו את השימוש ברכב חשמלי ״קל כמו תדלוק רכבי בנזין או דיזל היום״ והביעה תקווה כי ״דרכים קלות יותר לשלם״ על טעינת רכבים יוטמעו בקרוב ״בכל עמדות הטעינה המהירות המוקמות״.
מנגד, ביקורת נשמעת על מדיניות הממשלה מצד מפלגת הלייבור, על כך שהחוק החדש לא פותר את הבעיה המרכזית ברשת הטעינה הבריטית – הפיזור הלא הומוגני של מטענים ציבוריים במדינה. ״בלונדון ובדרום מזרח אנגליה יש יותר עמדות טעינה ציבוריות מאשר בכל שאר אנגליה ו-וויילס גם יחד. אין בחוק החדש כלי שמתקן את זה, ואין גם תמיכה כך שמשפחות בעלות הכנסה נמוכה או ממוצעת יוכלו לממן רכב חשמלי או לעמוד בהשקעה הדרושה כדי לבנות את התשתית שאנחנו צריכים.״
בבריטניה, נכון לעכשיו, יש כעשרים וחמישה אלף עמדות טעינה ציבוריות, אך רשות התחרות במדינה הדגישה כי בריטניה זקוקה לפי עשרה יותר מטענים עד 2030 כדי לעמוד בביקוש שייווצר לחשמל. עם ההקדמה של המועד בו בריטניה תתנער מתחבורה מזהמת, חווה שוק הרכבים החשמליים זינוק ומכירות הרכבים החשמליים כבר מהוות יותר מעשירית מכלל המכירות.
בזכות החוק החדש, מקווים בממשלה למנוע עליה של מחירי החשמל לטעינה, משום שטעינה באמצעות חשמל ביתי זולה בהרבה. כמו כן, חיוב בתים חדשים בתמיכה בטעינה חשמלית יוכל להקל את ׳מצוקת המטענים׳ שקיימת באזורים כפריים או בישובים קטנים בהם המעבר לחשמל עוד מפגר מאחורי הערים הגדולות.
בחוק החדש, בריטניה מראה לעולם את הנכונות שלה לעמוד בהתחייבות להפוך את שוק הרכב שלה לחשמלי באופן מוחלט, בדרכה לאיפוס פליטות גזי החממה שלה עד אמצע המאה. כמו כן, המהלכים שבריטניה נוקטת יכולים לשמש דוגמה עבור מדינות אחרות שמחפשות את הנתיב לחשמול מערך התחבורה בהן, ומחפשות מודל לעקוב אחריו – לדוגמה, מדינה במזרח התיכון ששר האנרגיה שלה הכריז פעם כי עד 2030 תיאסר מכירה של רכבים מזהמים, ולא נקטה אף צעד משמעותי בנושא עד היום.