fbpx

חור ברצפה: קאנו מכריזה על פשיטת רגל

חברת ההזנק האמריקנית שנוסדה בשנת 2017 לא הצליחה לגייס מספיק כסף ותפסיק את פעילותה באופן מידי.

אחרי פיסקר ואנרג'יקה (ובדרך בטח עוד כמה חברות עלומות שם יותר או פחות), חברת ההזנק קאנו היא האחרונה להכריז על פשיטת רגל בענף הקשוח שנקרא תעשיית הרכב החשמלי. חברת ההזנק האמריקנית, שנוסדה בשנת 2017, לא הצליחה לגייס מספיק מזומנים, ו"תפסיק את פעילותה לאלתר".

בקאנו (Canoo), שנוסדה כאמור בשנת 2017 באמריקה על ידי שני יוצאי חברת פרדיי פיוצ'ר, דווקא עשו את הדברים נכון: החברה פיתחה פלטפורמה מודולית ייעודית לרכבים חשמליים עליה היא ביססה דגם אחד של רכב מיניוואן חשמלי בעיצוב בועתי שהיה אפשר לשנות ולהתאים על פי דרישות הלקוח: ממיניוואן חשמלי לנוסעים, דרך טנדר חשמלי לצרכי עבודה או פנאי ועד רכב חשמלי מסחרי וארזה את זה בעטיפה שנקראת LDV – Lifestyle Delivery Vehicle, מה שתפס את עיניהן של החברות הגדולות בארה"ב.

גם וולמארט, שירות הדואר, הצבא האמריקני ונאס"א לא הצליחו לעזור לקאנו

כמו במקרה של ריביאן ואמזון, וולמארט, ענקית ריטייל אמריקנית נוספת שמה עין על הרכב החשמלי של קאנו. בשנת 2022 חתמו השתיים על הסכם במסגרתו קאנו תספק כ-10,000 רכבים מסחריים חשמליים לוולמארט ובתמורה תקבל האחרונה מניות בחברה.

רוצים לקבל את כל העדכונים על רכבים חשמליים בארץ ובעולם ישירות לנייד? הצטרפו לערוץ EV Magazine בטלגרם

אל 10,000 הרכבים שקאנו התחייבה לספק לוולמארט התווספו עסקאות נוספות עם חברות כמו חברת קינגבי, חברת השכרת רכב, שגם היא תכננה לרכוש כמה אלפים טובים של רכבים מקאנו, ופיילוטים עם מדינת אוקלהומה, שירות הדואר האמריקני, הצבא האמריקני ואפילו נאס"א. אבל עם יחידות בודדות שנמכרו בפועל, וחובות שהלכו ותפחו לכ-900 מיליון דולר בתוך כ-4 שנים וללא משקיעים שיכסו אותם, קאנו מצאה את עצמה על מדרון חלקלק.

בקאנו חשפו בתחילת שנת 2024 גם דגם חדש, טנדר חשמלי העונה לשם קאנו בולדוג, אבל זה היה מעט מדי ומאוחר מדי.

בתור חברה אמריקנית שפועלת באמריקה, בקאנו ציפו לחבל הצלה בדמות הלוואה ממשרד האנרגיה האמריקני, אבל כשזה לא קרה היה ברור לכולם שהסוף נמצא ממש מעבר לפינה – לפני מספר שבועות עצרה חברת ההזנק את הפעילות שלה במפעל במדינת אוקלהומה וכעת הגיעה ההודעה הרשמית יחד עם הורדה מהאוויר של אתר האינטרנט הרשמי של החברה – קאנו הגישה בקשת פשיטת רגל "צ׳אפטר 7", כשהיא משאירה אחריה חובות של בין 10 ל-50 מיליון דולר.

למה יצרניות רכב חשמלי פושטות רגל?

כסף, בעיקר כסף. ריביאן, לוסיד, שיאומי – כולן הצהירו כי הן מפסידות סכומים הנעים בין אלפים בודדים של דולרים ועד עשרות אלפי דולרים על כל רכב חשמלי שהן מוכרות, אלו הן החברות שהסכימו לחשוף את המידע אבל אפשר להעריך כי זה קורה גם אצל יצרני רכב נוספים. הקמת חברה חדשה בתחום התחבורה (החשמלית והלא חשמלית) הוא תהליך שדורש כספים רבים, והוא לרוב הפסדי בשנים הראשונות של ההקמה, בה נדרש להשקיע הון עתק במחקר ופיתוח, הקמת מפעלים וקווי ייצור, יצירת שרשראות אספקה ושיווק.

עכשיו תארו לכם מה קורה כאשר לא מדובר בחברה כמו פורד עם ותק ומוניטין של יותר מ-100 שנה בעולם הרכב (מה שבא לידי ביטוי כמובן גם במשאבים הכלכליים הזמינים) או יצרנית טק גדולה כמו שיאומי שמחזיקה בעוד ערוצי רווח רבים.

פיסקר, אנרג'יקה, לורדסטאון, קייק, וולטה ועכשיו גם חברת ההזנק קאנו – ועוד עשרות חברות הזנק בתחום הרכב החשמלי שהכריזו על פשיטת רגל בחודשים האחרונים, כולן סבלו מחוסר כזה או אחר במזומנים שנולד כתוצאה מחוסר במשקיעים – ממש כמו בן האדם או בעל החיים, חברת הזנק חייבת את צינור המזומנים שלה כמו אוויר לנשימה ושכשלא נכנס אוויר בצינור – קשה מאד להמשיך לחיות.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Back to top button