בממשלת בריטניה מחפשים עוד ועוד דרכים להגדיל את מספר המטענים החשמליים הזמינים לציבור, אחרי שכבר מדובר באחת המדינות המרושתות בעולם. עכשיו, ההבנה שמדובר בתשתית חיונית להעברת צי הרכבים במדינה להנעה חשמלית מוצעת כעת חקיקה שתחייב כל בית חדש בהקמה של עמדת טעינה חשמלית.
סוף העשור הקרוב יהיה גם סופם של הרכבים המזהמים במדינה, אחרי שהאיסור על מכירת רכבי בנזין ודיזל חדשים הוקדם משנת 2040 ל-2030. בממשלה מאשרים כעת כי בכוונתם להציג את התקנות הנוגעות למטענים עוד השנה – ויחולו על כל מבנה שיוקם באנגליה עם חניה צמודה.
לפי התקנה החדשה, כל הבתים והמשרדים החדשים יחויבו לכלול מכשיר טעינה ׳חכם׳ שיוכל להטעין באופן אוטומטי רכבים חשמליים בשעות בהן צריכת החשמל הארצית נמוכה, כך להקל על ניהול משק החשמל במדינה ולמנוע בזבוז של עודפי ייצור.
מטענים חכמים שמסוגלים להתחבר למרכז המידע של ספקי האנרגיה יוכלו גם, באידאל, לאפשר טעינה דו כיוונית וכך להפוך את מיליוני הרכבים החשמליים שייסעו במדינה לתחנות כוח מבוזרות למקרי חירום.
כבר היום: 1 מכל 7 רכבים צריך מטען
החוק יהפוך את הממלכה המאוחדת למדינה הראשונה שמאמצת חקיקה שכזו. בינתיים לא פורסם תאריך רשמי או מסגרת זמנים עבור החקיקה המוצעת, פרט להתייחסות של הסגנית לשר התחבורה רייצ׳ל מקלין, שציינה כי ההליך כולו יבוצע בהמשך השנה.
במסגרת שימוע ציבורי בו הוצג החוק, נחשף גם שמטענים חשמליים מותקנים ברחבי הממלכה בקצב של חמש מאות מטענים חדשים לחודש, משמעותית פחות מהקצב שחושב כנחוץ על מנת לעמוד בביקוש העתידי לרכבים חשמליים: שבע מאות עמדות טעינה בכל יום.
כבר עכשיו אחד מכל שבעה רכבים חדשים בבריטניה הוא חשמלי באופן מלא או היברידי נטען. לפי מקלין, הממשלה מובילה עכשיו תכנית להקמה של עשרים וחמישה אלף מטענים ציבוריים, כשחמישית מהם מיועדים להיות מטענים מהירים. בשנה שעברה העבירה הממשלה תקציב מיוחד של 1.3 מיליארד ליש״ט להקמה של עמדות טעינה ברחבי המדינה.
התכנית הממשלתית להקמת עמדות ציבוריות מציעה מימון של עד 75 אחוזים מעלות ההקמה או עד 350 ליש״ט לכל מטען. כמו כן, הממשלה מאפשרת הטבה של 2,500 ליש״ט עבור הרוכשים רכב חשמלי.
עד כה, 137 רשויות מקומיות כבר הגישו בקשה לתמיכה ממשלתית להקמה של עמדות טעינה ברחובות הערים, על מנת לאפשר טעינה גם לנטולי חניה פרטית. התכנית הממשלתית הביאה לאחרונה גם את חברת הנפט האנגלית-הולנדית של (Shell) להצהיר על הקמה של חמישים אלף עמדות טעינה עד 2025, דרך חברת יוביטריסיטי אותה רכשה מוקדם יותר השנה.
ההערכה היא שעד סוף העשור יוקמו בבריטניה בין 300 אלף לחצי מיליון עמדות טעינה, פי עשרים ממספר המטענים הזמינים היום לשימוש בממלכה.
בריטניה צועדת קדימה. בישראל גוררים רגליים
רגולציה חכמה, כך נראה, היא אחד הכלים החשובים והחזקים בהפיכת התחבורה לחשמלית. בריטניה הצטרפה כבר מזמן למועדון המדינות המובילות בתחרות לאיפוס הפליטות בתחבורה. כמו נורווגיה והאיחוד האירופי היא מציגה רגולציה שמחד לא מותירה ברירה לחברות המסחריות ומאידך מקלה על הציבור לבחור באופציה ידידותית לסביבה ונקייה יותר.
ההשקעה המאסיבית כעת בהקמת התשתית תקל בהמשך על מעבר מאסיבי ומהיר של מערך התחבורה הארצי לחשמלי. לצערנו, המצב במגרש הביתי רחוק שנות אור ממה שנעשה מעבר לים ביעילות מרשימה.
כתמיכה בתחרות הזוחלת שמותירה את הרכבים החשמליים כרכבי נישה– המדינה צריכה לקדם תקנות שיתמרצו את יבואני הרכב להביא לכאן רכבים חשמליים טובים, לקדם מיסוי על פיה ״המזהם משלם״ ולהבין שהשינוי בעולם הרכב ידרוש התאמה נרחבת של התשתיות, שאם לא תבוצע עכשיו תשאיר את ישראל מזהמת עוד שנים רבות אחרי שבאירופה השמיים יהפכו צלולים.
בבריטניה יאסרו על מכירה של רכבים מזהמים מ-2030, והדרך לניטרליות פחמנית ב-2050 (לפחות בתחבורה) כבר מתוכננת ומפורסמת לציבור, כולל יעדי ביניים. באיחוד האירופי האיסור הזה יכנס לתוקף ב-2035, וסביר שבשנים הקרובות נראה עוד כמה שחקניות מרכזיות בעולם הרכב נוטלות את המושכות ודוחפות את השוק אל עבר חשמל.
בישראל מתקשים להציב יעד ברור, ובטח שלא תקציב, שיאפשר לנקות את הכבישים מאגזוזים מזהמים. לא רק בתחבורה הפרטית המדינה גוררת רגליים – אלא גם מתעכבת בשיפור וחשמול התחבורה הציבורית, שמהווה את הבסיס האמיתי להפחתת פליטות מתחבורה ולפתרון בעיית הפקקים. גם היינו מוסיפים פסקה על הגברת ייצור חשמל ממקורות מתחדשים בישראל, אבל אין מה לכתוב על מה שנדמה כלא קיים.
שרת תחבורה מנומנמת , היא צריכה ללמוד מהם איך עושים יוזמות טובות וחקיקה איכותית.