fbpx

מצטרפת למהפכה: בריטניה אוסרת מכירת רכבים מונעים בדלק

הממשלה הבריטית אישרה רשמית את ההקדמה של המועד ממנו והלאה תאסור מכירה של רכבים חדשים המונעים בדלקים מאובנים. כפי שהבטיח ג׳ונסון בשנה שעברה, כבר אחרי שנת 2030 יהיה בלתי-חוקי למכור רכבים ששורפים דלק. מנגד, באירופה המחוקקים מתקשים להתמודד באופן ישיר עם הסוגיה ומחפשים דרכים עקיפות לכפות את השינוי על חברות הרכב והנהגים.

לפני מספר שבועות אישרה ממשלת בריטניה את הקדמת האיסור על מכירת רכבים חדשים המונעים באמצעות בנזין או דיזל לשנת 2030. במקביל אושרה גם השקעה חדשה בגובה עשרים מיליון ליש״ט המיועדת ליזמות בתחום התחבורה החשמלית.

ההחלטה התקבלה בממשלה אחרי דיון ארוך יחסית ולאיסור יש (לפחות כרגע) כמה חריגים, כמו סוגים מסוימים של רכבים היברידיים או היברידיים נטענים שכן יורשו למכירה גם בעשור הבא. 

תחבורה היא המקור הגדול ביותר לפליטות גזי חממה בבריטניה היום, בהיותה אחראית על כשליש מהפחמן הנפלט לאטמוספירה באי. כעת, עם הקדמת האיסור לסוף העשור הקרוב, נראה שהממשלה הבריטית לא הותירה לעצמה הרבה זמן כדי לתמרץ את הנהגים במדינה לבחור ברכבים חשמליים.

יכול לעניין אותך:

עם זאת, ההשקעה עליה הוכרז עשויה לתמוך בקידום פתרונות לאתגרים חשובים בהפיכת התחבורה לחשמלית – כמו פיתוח רכבי חירום חשמליים, תשתית טעינה יעילה יותר ואף מחזור סוללות. מדובר בתוספת לתקציב של 1.3 מיליארד ליש״ט שהוצג בשנה שעבר ומיועד לתשתית טעינה ברחבי המדינה, שצפויה לגדול פי 5. 

המדינות מתחרות ביניהן על היצע הרכבים החשמליים

תחת ממשלתה הקודמת של תרזה מיי הוצגה לראשונה התכנית לאסור על מכירה של רכבים המונעים בדלקים מאובנים, בתחילה עם תאריך היעד של 2040. לאחר ביקורת מצד מספר ארגונים ירוקים בנושא, בפברואר שעבר הקדים ראש הממשלה הנוכחי, בוריס ג׳ונסון, את היעד המדובר ל-2035. 

2035 היא השנה שצוינה בדוחות של הועדה לשינוי האקלים בבריטניה כתאריך האחרון למכירה של רכבים מזהמים – וכעת הממשלה מקדימה את היעד שהוצע אז. הביקורת על השאפתנות של ממשלת בריטניה, בדמות תהיה על עמידה בייצור החשמל הנדרש להפיכת התחבורה לחשמלית, לא איחרה לבוא. 

רוצים לקבל את כל העדכונים על רכבים חשמליים בארץ ובעולם ישירות לנייד? הצטרפו לערוץ EV Magazine בטלגרם

עדיין, מדובר במהלך שעשוי להפוך את בריטניה ליעד נחשק עבור דגמים חשמליים חדשים, במיוחד כשרואים שעוד ועוד חברות בתחום מסמנות גם הן תאריך לנטישת מנוע הבעירה הפנימית. עם תמריץ דו צדדי שכזה, בריטניה יכולה להפוך את עצמה לנורבגיה הבאה, ולזכות להצפה של דגמים חשמליים – כל עוד באיחוד לא יעקפו אותם.

מדינות רבות באירופה רוצות להקדים את בריטניה

שורה של עמדות טעינה לרכב חשמלי ברחוב בלונדון
עמדות טעינה בלונדון (צילום: I Wei Huang / Shutterstock.com)

מהצד השני של התעלה, בבריסל עולים קולות בולטים ונחרצים יותר בדבר האיסור על מכירת רכבים שאינם חשמליים גם באירופה. דיווחים שהולכים ומתרבים מעידים על כך שבוועדה האירופית, הגוף הביצועי של האיחוד, מקודמת תכנית לאיסור תוך ״שנים ספורות״ את המכירה של רכבי בנזין ודיזל – אולי אפילו במסגרת עדכון הרגולציה הבא בתחום הדלק, יורו 7, שאמור להיכנס לתוקף ב-2025. 

דנמרק והולנד הן המדינות המובילות את הלחץ לקבוע תאריך יעד גם עבור האיחוד האירופי, והן זוכות לרוח גבית מכמה מדינות – אוסטריה, בלגיה, יוון, אירלנד, ליטא, לוקסמבורג ומלטה. על אף שאלו לא המדינות החזקות ביותר באיחוד, במידה שהן יצליחו להביא ולהעביר הצעת חוק בנושא, האיחוד יהיה ככל הנראה הגוף הגדול בעולם שמתכנן להשתחרר מהתלות בנפט לתחבורה.

בספטמבר האחרון הוצגה תכנית להאטת המכירות של רכבים מזהמים, במטרה להגיע לצמצום של חמישים אחוזים בפליטות גזי החממה מרכבים חדשים – וזאת עם היעד של 2050 כשנה בה התחבורה ביבשת תהיה ניטרלית מבחינה פחמנית.

האיטיות הישראלית יכולה לפגוע בכולנו

התאריך בו תיאסר המכירה של רכבים חדשים ומזהמים באירופה טרם הוחלט, אך כעת יותר מרבע מהמדינות החברות באיחוד כבר הביעו את מורת רוחן מהקצב האיטי בו האיחוד עובר לתחבורה המבוססת על חשמל – בעיקר משום שלאיחוד כולו אין אסטרטגיה מקיפה שנועדה ליצור שינוי נרחב, והתהליך כולו מתבסס על המדיניות המשתנה הננקטת בכל מדינה חברה. 

אחת החלופות הנשקלות כעת באיחוד היא הכנסה של האיסור על מכירת רכבים המונעים במנוע בעירה פנימית במסגרת התיקונים לתקנות ׳יורו 7׳. כך יוכלו המחוקקים להכניס את האיסור ׳מהדלת האחורית׳, ללא צורך בחקיקה מחודשת, ולחייב את המדינות, חברות הרכב והנהגים להשתנות מהר. 

ההצלחה של המהלך באירופה תלוי, בסופו של דבר, בכיוון אליו ייטו המדינות הגדולות – גרמניה, צרפת, איטליה וספרד – אך התחלה של תחרות בין האיחוד ובין בריטניה יכול להועיל לפני ואחרי הכל לסביבה, וזה דבר מבורך.

עבור ישראל, ששוק הרכב בה אינו משמעותי במיוחד, ההחלטות של מדינות אחרות אומרות הרבה:  בגלל שחברות הרכב נדרשות להגדיל את מכירות הרכבים החשמליים באירופה כל הזמן, הן פחות פנויות לייצוא של הדגמים החשמליים המובילים – בוודאי לשווקים בהם התחרות לא גדולה ואין חקיקה מחייבת. 

התחרות בין החברות ובין הדגמים החשמליים ללא-חשמליים בשוק בו יש הטיה של הרגולציה לכיוון החשמלי מחייבת את החברות לייצר רכבים חשמליים טובים יותר כל הזמן, וגם להשאיר את הרכבים האטרקטיביים ביותר קרוב לבית (באירופה ובארה״ב), מה שמותיר דווקא אותנו לעתים עם דגמים חשמליים ישנים יותר, עם ביצועים נמוכים יותר ובעיקר – יקרים ומבוקשים הרבה פחות.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

Back to top button