fbpx

BYD הציגה פלטפורמה לאוטובוסים ומשאיות חשמליות, לשיווק באירופה

אחרי תצוגה מוצלחת ב-IAA כל העולם מחכה לראות אם פריצת הדרך של BYD יסללות את הנתיב למהפך בסקטור המסחרי.

בתערוכת הרכב IAA בהאנובר, גרמניה, חשפה BYD פלטפורמה חשמלית חדשה שמיועדת לאוטובוסים ולמשאיות חשמליות – שעשויה להיזכר כאחד החידושים החשובים בתחום. נכון לעכשיו, הרכבים מבוססי הפלטפורמה מיועדים למכירה באירופה.

בדומה לדרך בה היא עיצבה מחדש את מערך הסוללות של רכביה החשמליים – כמו ההאן, הטאנג והאטו הזמינים בישראל – וביססה אותו על מבנה ה-Blade, בו הסוללות הדקות מוצבות במקביל זו לזו ומייעלות משמעותית את סידור תא האנרגיה של הרכב, והצית גם את העניין של המתחרה החשובה ביותר שלה, טסלה.

לפי החברה, השימוש בטכנולוגיה החדשה יכול לחסוך כ-50 אחוזים מנפח הסוללות, וכך מאפשר הגדלה משמעותית של הטווח עבור רכבים, תוך שמירה על משקל נמוך שמייעל גם הוא את טווח הנסיעה.

רוצים לקבל את כל העדכונים על רכבים חשמליים בארץ ובעולם ישירות לנייד? הצטרפו לערוץ EV Magazine בטלגרם

יחד עם הצגת הפלטפורמה החדשה, הציגה BYD כבר אוטובוס באורך 12 שעוצב עבור הדרישות האירופיות, וכן שתי משאיות חשמליות – אחת במשקל של 7.5 טון המיועדת למשלוחים במרחב העירוני, ואחד במשקל 19 טון למשלוחים לוגיסטיים ולניהול אשפה.

סוללות משנות משחק?

עולם הרכב החשמלי הוא כבר מזמן לא נישה, אבל עדיין מחפש בלהט את הדרך למצות את הטכנולוגיה ולהבטיח טווח מקסימלי, יעילות אנרגטית וכמובן מחיר נגיש להמונים.

מאז התפרצות מגיפת הקורונה, שהביאה איתה גם התפרצות של עניין בתחבורה חשמלית, אנחנו רואים במקביל לשדרוג הדגמים והגדלת המבחר החשמלי גם התעסקות בלתי פוסקת בדרכים להוזיל ולדחוס כמה שיותר אנרגיה לתוך רכב.

זה התחיל עם יום הסוללות של טסלה – שהבטיחה לנו סוללות דחוסות יותר אנרגטית וזולות יותר בערך ב-50 אחוזים לייצור (שעדיין לא ראינו, ובינתיים טסלה מעלה מחירים) – המשיך עם סוללות האולטיום של ג׳נרל מוטורס שניתן לחבר בכל צורה אפשרית והגיע לשלל שיתופי פעולה ברחבי העולם בין חברות רכב ובין יצרניות סוללות שמנסות למצוא את נוסחת הקסם.

עכשיו BYD מציגה את הפתרון שלה, שהגיע בשקט יחסי לשוק, וכבר מטלטל אותו. כמה מטלטל? כבר החלו להתפרסם דיווחים על רכישה של הסוללות על ידי טסלה, שתייצר באמצעותן את מודל Y בגרמניה.

לפי BYD, טכנולוגיית ה-Blade שלה היא ההזדמנות להזניק קדימה את טווחי הנסיעה ואת היעילות האנרגטית, או לחילופין להפחית מחירים, או אפילו שניהם. מדובר בפלטפורמות המבוססות על סוללות ליתיום-ברזל (LFP), כשכל סוללה בפני עצמה מעוצבת כמו להב ארוך – באורך 96 ס״מ וברוחב של 9 ס״מ – והסוללות מוצבות זו ליד זו במקביל, כמו ספרים על מדף.

מערך סוללות ה-Blade של חברת BYD
מערך סוללות ה-Blade (תמונה: BYD)

בצורה זו הנפח הדרוש לקיבולת זהה של הסוללה קטן משמעותית, ולפי BYD מדובר גם באחד המבנים הבטוחים ביותר בתחום שנבנו: הסוללות שרדו קידוח מבלי לעלות באש או אפילו לפלוט עשן, וטמפרטורת שטח הפנים נשמרת בטווח שבין 30 ל-60 מעלות – כשסוללת ליתיום-יון סטנדרטית מגיעה במבחנים דומים ליותר מ-500 מעלות צלזיוס או פשוט עולה באש.

BYD גם הוכיחה עמידות גבוהה של מערך הסוללות החדש לחימום, כיפוף או ניסיון מעיכה – הם אפילו הסיעו משאית על הפלטפורמה מבלי לגרום לה נזק.

האם כדאי לטסלה לחשוש?

בשנה האחרונה BYD צמחה בצורה שלא ראינו בעולם הרכב – והיא כבר נושקת לטסלה במספר הרכבים החשמליים שהיא מייצרת. ב-2021 ייצרה החברה יותר מ-320 אלף רכבים חשמליים, שניה בסין רק ל-SAIC הענקית, אך במחצית הראשונה של 2022 מספר רכבי ״האנרגיה החדשה״ שהפיקה BYD עמד על 641 אלף (כולל PHEV).

הכניסה שלה לישראל לאחרונה היא רק חלק מתוך תהליך רחב יותר, בו BYD התפשטה ליותר מתריסר שווקי ״משנה״ ברחבי העולם, כולל כמה מהמקומות התחרותיים ביותר בעולם לחברות רכב כמו גרמניה ויפן. גם בארה״ב BYD כבר התחילה לשווק את עצמה, כשבינתיים היא מתמקדת בשיווק של אוטובוסים חשמליים שאולי ישרתו את צי אוטובוסי ההסעות לבתי ספר של צפון אמריקה.

בינתיים BYD לא הציגה את המפרט של הרכבים שיתבססו על הפלטפורמה החדשה שלה, לא לוח זמנים וגם לא את התכניות העתידיות שלה מעבר לאירופה. עם זאת, סגן הנשיא לתחבורה מסחרית באירופה, חוויאר קונטיחוך, אמר ב-IAA כי החברה ״שמחה להציג את היוזמה הטכנולוגית האחרונה של BYD ללקוחות אירופיים […] ההשקה של ה-eBus המבוסס על פלטפורמת הבלייד מייצגת התקדמות נוספת בחשמול הסקטור הזה.״ 

אמנם עוד לא ברור כמה, איפה ומתי יכנסו המשאיות והאוטובוסים החשמליים החדשים לפעולה, אבל אנחנו לא יכולים שלא להסכים עם האמירה המסכמת של קונטיחוך, שרואה את ״העתיד כחשמלי, ודרך שיתוף פעולה נעזור […] לחשמול חלק ככל האפשר של ציי הרכב.״

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Back to top button