
BYD נכנסת רק בימים אלו לישראל (עם דגמים כמו ה-אטו 3), שכבר ״מוצפת״ בדגמים חשמליים סיניים, שמובילים את המכירות החשמליות בה. לאדם הפשוט BYD יכולה להיתפס בתור ״עוד״ חברה, אבל למעשה ישראל נכללת עכשיו בתוך תחום ההשפעה והמכירות של החברה שמוכרת את מספר הרכבים החשמליים הגדול בתבל.
יחד עם טסלה, BYD היא יצרנית הרכב החשמלי השנייה בעולם שגם מרוויחה כרגע מהמכירות של רכביה. כמו כן, מספר הרכבים הנטענים (PHEV+BEV) שמוכרת BYD גדול יותר משל טסלה – ולפי דוברות החברה היא מתמודדת כרגע עם עודף הזמנות של 700 אלף רכבים. גם במקרה זה מדובר במספר גדול יותר מאשר חברת הרכב החשמלי הפופולרית של האיש העשיר בעולם.
עד יולי 2022, מכרה BYD קצת יותר מ-800 אלף רכבים נטענים, לעומת 617 אלף רכבים שמכרה טסלה. אמנם כאשר בוחנים רק את הרכבים החשמליים (BEV) טסלה חוזרת לראש הטבלה (בפער לא גדול), אבל עדיין מדובר באיום של ממש על המעמד של טסלה. יש שיאמרו שזה אחד הסימנים הראשונים לכך שהובלת השוק החשמלי ניטל בימים אלו מטסלה.

אבל הפער המשמעותי בין החברות המובילות הוא לא במספר הרכבים שנמכרים, אלא במה שקורה בשורת הרווחים שלהן. התבוננות עמוקה יותר בנתונים הפיננסיים ובהכנסות של טסלה ושל BYD, ההכנסות של הראשונה עמדו על 35.7 מיליארד דולר, מתוכם 5.6 מיליארד דולר של רווח נקי. לעומתה, ההכנסות של BYD עמדו באותה תקופה על 21.8 מיליארד דולר עם רווח נקי של 520 מיליון דולר בלבד.
מובילה ומסתכנת
כן, מדובר בפער אדיר – גם במספרים וגם באחוזים. טסלה, שפועלת ומייצרת מארה״ב ומאירופה (בנוסף למפעל הגדול שלה בשנגחאי), אמנם מוציאה ככל הנראה יותר על עלויות התפעול שלה – אבל עדיין הכניסה 14 מיליארד דולר יותר לקופה מאשר BYD, שמובילה ב-180 אלף רכבים.
מעבר לכך, הרווח של טסלה מהווה 16% מההכנסות שלה בעוד שהרווח של BYD מסתכם ב-2% בלבד מסך ההכנסות שלה. לא קשה לנחש מאיפה בא ההבדל: בזמן שטסלה מרוויחה בעיקר בזכות מוצרי פרימיום יחד עם שולי רווח גדולים, BYD מתמקדת במגזרים נגישים ותחרותיים יותר של עולם הרכב – וגם משקיעה את עיקר מרצה בסין.
המציאות הזו משקפת גם סיכון גדול יותר עבור BYD – היא יכולה לאבד מהר יותר את הרווחיות שלה ולהגיע למאזן שלילי במידה והמדיניות בסין כלפי רכבים חשמליים תשתנה.
ראוי לפרגן
קשה שלא להעריך את BYD: את הפעילות שלה החברה הסינית נאלצה לנהל בזמן שהיא סגרה את מפעליה המיועדים לרכבים מזהמים (כעת BYD מייצרים רק רכבים שמוגדרים בסין כמונעים באמצעות ״אנרגיה חדשה״ – היברידיים, חשמליים או מימן בעתיד), בתוך כלכלה בה עדיין מתקיימת מדיניות קורונה נוקשה שכללה סגרים על מפעלים ועל נמלים.

אם זה לא מספיק, BYD גם עסוקה כרגע במשימה שמעכבת את המעבר המהיר של חברות הרכב המסורתיות האירופיות לחשמל: היא גם מחשמלת את מפעליה וגם מרחיבה את פסי הייצור ואת התפוקה הכללית. בקרוב תשלים BYD את התהליך להיפטרות מדלקים מזהמים בכלל, ותהיה אחת החברות הראשונות שעושות מעבר מלא מייצור של רכבי בעירה פנימית לרכבים חשמליים מלאים, והיא צפויה להצליח לעשות זאת תוך כדי הגדלת תפוקת הרכבים שלה.
במהלך אוגוסט, לדוגמה, מכרה BYD כ-175 אלף רכבי ״אנרגיה חדשה״ – עליה של 184.8% ביחס לאוגוסט אשתקד (אז נמכרו רק 61,400 רכבים נטענים) וצמיחה של כ-7% ביחס לחודש יולי. עד סוף השנה צופה BYD הגעה ל-280 אלף משלוחים בחודש.
אמנם BYD תלויה בהמשך התמריצים הממשלתיים על מנת להיות רווחית, אבל בדומה לרוב החברות הסיניות – הממשלה היא שותפה באחזקה שלה, ומהווה ערבה להצלחת החברה. כך שסביר להניח שייקח עוד זמן עד שהחברה תעמוד רק בזכות עצמה בתחרות. כמו כן, לא נופתע לראות עם הזמן רכבים יוקרתיים יותר שיגדילו את שולי הרווח של BYD, במקביל להשלמת המפעלים החשמליים שיקטינו את אובדן ההכנסות ויאפשרו גם למכור יותר רכבים.