fbpx

דווקא התחבורה החשמלית שורדת בימי הקורונה, ומה יקרה ביום שאחרי?

כבר ניכר שתעשיית הרכב היא אחת מהנפגעות המרכזיות של מגפת הקורונה. באופן מפתיע, דווקא תעשיית הרכב החשמלית מגלה עמידות יחסית לזעזוע ואף עשויה לבלוט 'בעולם שאחרי המגיפה'. האם מדובר בשינוי חד פעמי או בתחילתה של מגמה ארוכת שנים?

המשבר הכלכלי המתרגש על העולם פוגע קשות בתעשיית הרכב ובעקבותיה גם בתעשיית הרכבים החשמליים, ועל פי תחזית של בלומברג צפויה ירידה של 1.7 מיליון במספר הרכבים החשמליים שימכרו בשנה הנוכחית בהשוואה לשנה החולפת בעקבות נגיף הקורונה.

עם זאת, ניתוח חדש של קרן האנרגיה המתחדשת של בלומברג צופה שדווקא המהלומה המונחתת על תעשיית הרכב החשמלי תהיה קלה יותר ביחס לצניחה שצפויה במכירות הרכבים הלא-חשמליים.

בדומה לביקורת הנשמעת מארגוני סביבה בימים אלו, נדמה שהגעתה של מגפה עולמית מיד אחרי שנה של התעוררות סביבתית נרחבת הופכת למצע פורה עבור שינויים מרחיקי לכת בעולם התחבורה ולהזדמנות חסרת תקדים עבור התחבורה החשמלית, בדומה לאמירתו של מנכ"ל וולוו בכנס של פייננשיאל טיימס על כך ש"הציבור כבר לא ירדוף אחרי מנועי הדיזל כמו פעם".

ירידה של 18% במכירות אחרי שנים של הצלחה

האנליסטים של בלומברג חוזים צניחה של שמונה עשר אחוזים במכירות האבסולוטיות של רכבים חשמליים, שינוי מגמה משמעותי אחרי עשר שנים של צמיחה הדרגתית ויציבה בביקוש.

עם זאת, הירידה בביקוש ובמכירה של רכבים לא-חשמליים תהיה משמעותית יותר ותגיע לשיעור של עשרים ושלושה אחוזים – מה שיהפוך את הרכבים החשמליים לסקטור משמעותי מאי פעם בחלקם היחסי בשוק הרכב של 2020, תמהיל שאנו רק יכולים לקוות שישמר בשנים הבאות. 

אמנם צופים בבלומברג "ריבאונד" ברכישת רכבים לא-חשמליים עם ההקלה בהגבלות ברחבי העולם אך גם התחזקותם של הרכבים החשמליים צפויה להימשך בטווח הארוך יותר – ולהפוך לרוב הרכבים הנמכרים בעולם עד שנת 2040. עד אז מעריכים שמכל שלושה רכבים על הכביש יהיה אחד חשמלי, כמו גם שני שלישים מהתחבורה הציבורית העירונית ומחצית מכלי הרכב הדו-גלגליים.

תוך שנתיים מחיר הרכב החשמלי יהיה תחרותי באירופה

רנו זואי מחוברת לעמדת טעינה ברחובות פריז
רנו זואי בפריז (תמונה: Photoestetica / Shutterstock.com)

אחת ההשפעות החשובות של המעבר לרכב חשמלי בעולם היא בצמצום הדרישה העולמית לנפט – כבר עכשיו נחסכות מיליון חביות נפט בכל יום בזכות המעבר להנעה חשמלית. יחד עם הירידה החריפה בביקוש לנפט בחודשים האחרונים אפילו זכינו לחזות במחיר הנפט הופך לשלילי לראשונה בהיסטוריה (אם כי כבר החל מחירו להתאושש עם ההקלה בהגבלות). בניתוח של בלומברג החיסכון בעוד שני עשורים יגיע למספר אסטרונומי של 17.6 מיליון חביות נפט שתמנע שריפתן בכל יום.

במידה והמציאות תתממש בהתאם לניתוח שפורסם בחודש שעבר, מחירם של הרכבים החשמליים צפוי להשתוות למחיר רכבים לא-חשמליים מוקדם מכפי שרבים חושבים: רכבים חשמליים גדולים כבר יגיעו למחיר תחרותי מול חבריהם זוללי הדלק תוך שנתיים באירופה, שתקדים את שאר העולם.

ברוב השווקים כבר תורגש תחרות במחירים של רכבים חשמליים מול עמיתיהם הלא-חשמליים סביב 2025, מה שמעיד על האמונה של האנליסטים בבלומברג בנוגע ליישום הפיתוחים האחרונים בטכנולוגיית הסוללות ואולי גם על תקווה שמודעות סביבתית גוברת תביא אזרחים וממשלות לבחור לתמוך בתחבורה חשמלית.

הנגיף שזירז את התמורות בשוק הרכב

גם בלי התחזיות הפרו-חשמליות של בלומברג, ניתן להרגיש את השינוי שמייצרת מגפת הקורונה במגמות המתפתחות בעולם הרכב, בעיקר בעקבות ההשפעה הכלכלית חסרת התקדים שנצפתה על מגזר זה – אחרי שאולי לראשונה אי פעם האנושות הפסיקה לנוע לכל עבר ולחפש דרכים לעשות זאת יותר מהר וביותר יעילות.

חלק מחברות הרכב, כמו טסלה, ימצאו את עצמן חזקות יותר עם התאוששות הכלכלה. אחרות, קטנות יותר עם כיסים מרופדים פחות, עשויות להגיע לפשיטת רגל. מפעלים ייסגרו ואולמי תצוגה יהפכו ללא רלוונטיים.

טסלה מודל S ברחובות של אוסלו בנורווגיה
טסלה מודל S בנורווגיה (תמונה: SariMe / Shutterstock.com)

עם החזרה לפעולה של פסי ייצור באירופה ובארצות הברית, מנסות החברות השונות להבין מה יהיו ההשלכות האמיתיות של משבר הקורונה – שמחק את הביקוש שרק לאחרונה התאושש מהמשבר של 2009.

על אף הירידות, מתקבל הרושם שמכירות רכבים חשמליים הצליחו לשמור על יציבות מפתיע בצל ההגבלות החמורות שהשמידו את הביקוש לרכבים לא-חשמליים. בסין ראינו ירידה של שמונים אחוזים בביקוש לרכבים בכלל ובאירופה המכירות ירדו במחצית במהלך מרץ האחרון. 

אך דווקא רישומי רכבים חשמליים המונעים בסוללה (BEV) עלו בעשרים ושלושה אחוזים באירופה במרץ. רק באפריל התחיל השוק החשמלי להרגיש את מחיר המגפה, שהיה עדין זול משמעותית מהמחיר שגבתה המגיפה בשוק הלא-חשמלי. 

הזדמנות לשינוי מדיניות 

עוד מוקדם להכריז על תחילתו של העידן החשמלי – בדרך להתאוששות, צפויות חברות הרכב לנסות ולקדם ככל הניתן את מכירתם של האויבים המושבעים של התחבורה החשמלית, ה-SUV הרווחיים והמבוקשים ולנצל את מחירי הדלק הזולים כעת.

בסופו של דבר, גם אם השוק ישתנה לטובת הרכבים החשמליים כבר בטווח המיידי, ניכר שהדרך הנכונה להפיכת השינוי הראשוני הנוכחי למגמה שתתעצם ותשנה את עולם הרכב תלויה בהחלטות של ממשלות לעודד רכישת רכבים חשמליים או לא.

אירופה מובילה במדיניות זו, שמשלבת גזרים ומקלות להשפעה רב-מוקדית על הביקוש בשוק הרכב. גם בסין הפנימו שעוד מוקדם מדי להסיר את התמריצים ואלו חוזרים במרץ כדי להביא את הקונים לבחור בחשמל. 

המדיניות בארצות הברית, לפחות תחת הממשל הנוכחי, רחוקה שנות אור מכך. בישראל קיימים תמריצים מסוימים בדמות מיסוי מופחת, אך נדמה שגם בחלקת האלוהים הקטנה שלנו דרושות החלטות רחבות שיעזרו להקפיץ את הביקוש ולהניע את ישראל לכיוון ירוק יותר.

תגיות

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Back to top button
Close