fbpx

להטעין רכב חשמלי מהמדרכה? אפולו פאוור משנה את עולם הפאנלים הסולארים

מיריעות סולאריות גמישות צפות על מאגרי מים, דרך רכבים עטופים בתאים סולאריים ועד לפאנלים סולאריים קלי משקל שניתן להתקין אפילו על המדרכה - המפעל החדש של אפולו-פאוור הישראלית מנסה לשנות את עולם האנרגיה הסולארית.

אפולו-פאוור חנכה היום את "אפולו כרמל" – המפעל האוטומטי הראשון מסוגו בעולם לייצור יריעות סולאריות גמישות, בפארק המדע והתעשייה מבוא כרמל.

״בשנה וחצי האחרונות פעלנו להקמת המפעל החדשני, המבוסס על הטכנולוגיה פורצת הדרך אותה פיתחנו, על מנת לממש את חזוננו ליצירת חשמל מכל משטח החשוף לשמש״ אמר בהשקת המפעל החדש עודד רוזנברג, מנכ״ל החברה ומייסד שותף. ״הפוטנציאל הוא אינסופי והבשורה הירוקה שאנו מוציאים לעולם היא משמעותית מאי-פעם״.

רוצים לקבל את כל העדכונים על רכבים חשמליים בארץ ובעולם ישירות לנייד? הצטרפו לערוץ EV Magazine בטלגרם

אפולו-פאוור היא חברה ישראלית המפתחת, מייצרת ומוכרת מוצרים ופתרונות טכנולוגיים בתחום האנרגיה הסולארית, שהוקמה ב-2014 על ידי ערן מימון, ועודד רוזנברג. החברה פיתחה טכנולוגיה ייחודית המאפשרת לייצר פאנלים סולארים גמישים וקלים.

הפתרונות של החברה מאפשרים להתקין את הפאנלים שלה כמעט על כל משטח או מבנה. ״לא צריך לקחת שטחים ייעודיים כדי להפיק חשמל מאנרגיה סולארית אלא להשתמש בשטחים שהם כבר בשימוש״, אומר ערן מימון ל-EV Magazine, ״וגם, לייצר אנרגיה קרוב יותר למקום בו צורכים אותו. אין צורך להוביל את החשמל מהמדבר לאזורי מגורים״.

אבל מעבר להתקנה של הפאנלים הסולאריים על גגות ומבנים, החברה רוצה להתקין פאנלים גם במקומות פחות סטנדרטים, כמו לדוגמה על רכבים חשמליים, ואפילו על המדרכה.

מדרכות סולאריות? יש דבר כזה

התכונות של הפאנלים הסולאריים מבית אפולו-פאוור מאפשרים מגוון שימושים רחב. אחד מהם הוא מדרכות סולאריות – למעשה פריסה של פאנלים סולארים על מדרכות ושבילי אופניים וקורקינטים. החברה סיימה לאחרונה התקנת מדרכה סולארית באתר לוגיסטי של חברת אמזון בצרפת, וכן קיבלה הזמנה לאספקת יריעות סולאריות קלות על גג המבנה הלוגיסטי באתר בו הותקנה המדרכה.

״לפני שנתיים רצינו לקדם פרויקט סביבתי באחד מהאתרים שלנו באירופה.״ אומר ברדפורד שוורץ, מנהל קיימות באמזון אירופה, ״באותה תקופה יצא לי להכיר את אפולו פאוור, ובגלל שלא ניתן היה להתקין עוד פאנלים סולארים על גגות האתר, הצעתי שנלך לכיוון של הפתרונות הגמישים של החברה. בשיחות שהיו לנו אז, דיברנו עם אפולו, ושאלנו אותם – איזה עוד רעיונות יוצאי דופן יש לכם? וכך בעצם הגענו לפתרון של המדרכות הסולאריות״

שוורץ מסביר על היתרון של פתרון סולארי שאנשים רואים ומרגישים אותו. ״זה פרויקט שאתה באינטראקציה איתו כל יום. אחד האתגרים של גגות סולארים הוא שהם מחוץ לטווח הראיה שלנו, ואם אנחנו לא רואים אותם, אנחנו לא בהכרח מרגישים את ההשפעה שלהם. רצינו לפתח את המדרכות הסולאריות, כך שאנשים שמגיעים כל יום לאתר ילכו עליהן, יחנו את האופניים החשמליות עליהן, ואף יטענו אותם מהאנרגיה שמגיעה מהמדרכות.״

היתרון הגדול של הפתרונות של אפולו פאוור, כך לפי שוורץ, הוא האפשרות להתקין את הפאנלים גם במבנים קיימים שלא תוכננו מראש להתקנה של פאנלים ותשתיות כבדות. במקרה של אמזון, הפתרונות האלו מאפשרים לחברה להגיע ליעדים השאפתניים של אמזון – חשמל מאנרגיות מתחדשות עד 2025, ואיפוס פליטות עד 2040.

רכב חשמלי סולארי

החזון של רכב חשמלי שנטען מאנרגיה השמש הוא חלום שחברות רבות מנסות להגיע אליו. בין היתר חברת Lightyear שמפתחת רכב שעטוף בפאנלים סולאריים, חברות רכב ותיקות כמו מרצדס עם רכב הקונספט EQXX, טסלה שהקימה לאחרונה שכונה סולארית ואף חברות המקימות תחנות טעינה סולאריות כמו פאסטנד.

אפולו-פאוור מצטרפת אל המאמצים, עם יריעות הניתנות להתקנה על גוף הרכב, כמו על מכסה המנוע או גג הרכב. לפי החברה רכב חשמלי העטוף בפאנלים סולאריים יכול להוסיף בין חמישה לעשרים קילומטרים ביום, בהנחה שהוא נמצא רוב היום בשמש.

יונדאי איוניק 5 עם פאנלים סולארים של אפולו פאוור
יונדאי איוניק 5 מכוסה בפאנלים סולאריים (צילום: אפולו פאוור)

החברה דיווחה לאחרונה על הסכם מסחרי ראשון בשוק הרכב העולמי, לאחר שחתמה על הסכם ארוך טווח בשווי כולל של כ-33 מיליון אירו עם קונצרן פולקסווגן, לאספקת עשרות אלפי יריעות, שישולבו בדגמי רכב לאחר גמר הייצור. בנוסף, נמצאת החברה בשיתופי פעולה עם מותגי רכב כמו יונדאי ורנו.

עם זאת, הניסיונות להביא לשוק רכב חשמלי עטוף בפאנלים סולאריים הם עדיין בגדר חלום רחוק, בעיקר בשל המחיר הגבוה של תוספת הפאנלים עבור תועלת יחסית קטנה. הרכב הראשון של חברת Lightyear לדוגמה, עולה 265,000 דולר (כ-900 אלף שקלים).

האם הרכבים החשמליים הבאים של פולקסווגן ויונדאי יהיו עטופים בפאנלים סולאריים? עד שלא נראה את הרכבים הראשונים יוצאים מפס הייצור, יחד עם המחיר שלהם לצרכן, יהיה קשה לומר מה תהיה ההשפעה של אפולו-פאוור על חזון הרכב הסולארי.

מפעל חדש לחברה עם חזון פורץ דרך

המפעל החדש, אפולו כרמל, כולל שני מבנים עיקריים בגודל כולל של כ- 10,000 מ"ר, הקמתו ארכה כשנה וחצי והושקעו בו מעל 100 מיליון ש"ח. המפעל החדש צפוי להעסיק 100 עובדים, והוא נכנס רשמית לשלב ההרצה שלו כאשר בהמשך השנה צפוי להגיע לתפוקת ייצור של כמיליון וחצי מטר מרובע בשנה, בהספק של כ-190 מגה-וואט.

מימון מאמין שאפולו-פאוור הולכת לשנות את התפיסה של התעשיה על ייצור חשמל מאנרגיה סולארית. לא עוד פאנלים סולארים כבדים, ולא עוד הקצאת שטחי ענק להקמת תחנות סולאריות. ״כמו שפעם היו טלוויזיות שמנות שישבו בבית, ועברו לטלוויזיות דקות.״ אומר מימון, ״אני חושב שבעתיד לא ישתמשו בדברים גדולים, כבדים ושבירים – אלא בדברים קלים ופשוטים. לי ברור שזה העתיד.״

מאמרים נוספים

תגובה אחת

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Back to top button