אחד הגורמים שמשפיעים ביותר על מחירם של רכבים חשמליים הוא הסוללה – הסוללה לבדה אחראית לכ-25 עד 30 אחוזים מעלות הייצור של הרכב החשמלי. למרות שהסוללות משתנות בגודלן ובסוגן, הן נותרות בעלות השפעה עיקרית על מחיר הרכב.
מחירי הסוללות, ובאופן ספציפי סוללות ליתיום, נמצאים במגמת ירידה כבר יותר מעשור, וצנחו בכ-90 אחוזים משנת 2008 ועד 2023, זאת לפי אגף טכנולוגיות הרכב במשרד האנרגיה של ארה"ב, ולפי סקר של BloomberNEF. לשם הדגמה, בעשור שעבר בין 2013 ל-2023, צנח המחיר הממוצע של סוללת ליתיום מ-780, לכ-139 דולר לקוט"ש. הירידה אינה טמונה רק בתחרות השוק, אלא גם ביעילות האנרגיה בסוללות.
מחירי הסוללות בעשור האחרון
(מקור: Bloomberg NEF, 2023)
מחירי הסוללות נמדדים בדולר לקוט"ש. שיפור יעילות האנרגיה בעקבות שינויים כימיים וטכנולוגיים, מובילה להגדלת קיבולת הסוללה תחת אותו המחיר. כמו כן, גם שינויים בהיקף ותהליך הייצור בשנים האחרונות, הובילו לירידה משמעותית במחירי סוללות הליתיום.
בשנת 2008 סוללות ליתיום היו חדשות באופן יחסי בתעשיית הרכב, ונמצאו בשלבי פיתוח. המחיר הממוצע לקוט"ש היה כ-1,415 דולרים, והיה בהן מקום משמעותי לשיפור צפיפות האנרגיה, עמידותן לאורך זמן, וכן הבטיחות. ב-15 השנים שחלפו מאז חלו שיפורים בעיצוב סוללות הליתיום, וגרמו לעלייה בצפיפות האנרגיה ועמידותן לאורך זמן. מדובר בתהליך הדרגתי שהפך את הסוללות לחסכוניות ויעילות יותר. מחיר הסוללות צנח בקצב מהיר הודות לשימוש בחומרים יקרים פחות, ושיפור משמעותי בתהליכי והיקף הייצור.
בשנת 2020, עם תחילת מגיפת הקורונה, חלה ירידה בתהליכי ייצור הסוללות, ובעיות שונות בשרשרת האספקה גרמו להאטה של התפתחות התחום. האטה זו גרמה למחירי הסוללות להישאר במקום, ואף לעלות מעט. בעוד שבשנת 2021 עמד המחיר הממוצע לקוט"ש על כ- 150 דולר, ב2022 המחיר עמד על כ-161 דולר לקוט"ש. לאחר שהיו בירידה תלולה בשנים שקדמו למגיפה. בשנת 2023 ירידת המחירים שבה לתלם, עם ירידה נוספת של כ-14 אחוזים מהשנה שקדמה לה, למחיר שעמד על כ-140 דולר לקוט"ש.
המחירים משתנים בין יצרניות ומדינות שונות, והנתונים מבוססים על ממוצעים כוללים. בסין מחיר הסוללות בשנת 2023 היה הנמוך ביותר, עם מחיר מוצע של 126 דולר לקוט"ש לסוללת ליתיום. בארה"ב המחיר עמד על כ-140 דולר לקוט"ש, ובאירופה הגיע לכ-151 דולרים. הבדל המחירים משקף את יכולות וזמינות הייצור במדינות השונות.
צפי למחירי הסוללות בעתיד
לפי תחזית של בנק ההשקעות גולדמן זקס, מחירי סוללות הליתיום צפויים לרדת בצורה משמעותית במיוחד כבר בשנתיים הקרובות, בהמשך לירידת המחירים העקבית. חוקרי חברת ההשקעות צופים ירידה של כ-40 אחוזים בין שנת 2023 לשנת 2025, שתגיע למחיר ממוצע של כ-90 דולרים לקוט"ש. מדובר בתחזית אופטימית למדי, במיוחד בהתחשב בקרבתה לזמן הנתון.
בהמשך לתחזית של גולדמן זקס, המחיר צפוי להמשיך ולצנוח עד לכ-82 דולר לקוט"ש עד שנת 2026. מדובר בירידה של מעל 40 אחוזים בהשוואה למחיר בשנת 2023 (לפי המחקר של גולדמן זקס מחירי הסוללות עמדו ב-2023 על כ-149 דולר לקוט״ש, הערכה שגבוה ב-10 דולר ביחס לסקר של בלומברג). לפי תחזית זו, מחירי הרכבים החשמליים, המושפעים ישירות ממחירי הסוללות, צפויים לרדת, מה שעשוי להשפיע רבות על שוק הרכב, ולהפוך את הרכבים החשמליים לאטרקטיביים יותר, גם בניכוי השפעת סובסידיות ותמריצים שונים.
תחזית מחירי הסוללות
(מקור: Wood Mackenzie, SNE Research, Goldman Sachs Research)
בהסתכלות לטווח הארוך, בגולדמן זקס מעריכים כי עד שנת 2030, מחירי סוללות הליתיום ירדו לכדי 64 דולרים לקוט"ש. לפי התחזית, ירידה זו צפויה להיות מושפעת בעיקר מהשיפור הצפוי בצפיפות האנרגיה של התאים המרכיבים את הסוללה. בשנים האחרונות חלים ניסיונות להשתמש בתוך מארז הסוללה במספר מועט יותר של תאים, אך להגדיל כל אחד מהם. המבנים הפשוטים יותר מקצצים בעלויות תוך שיפור צפיפות האנרגיה. יחד עם זאת, חלה ירידה במחירי המתכות השונות, המרכיבות כ-60 אחוזים מהעלות הכוללת של הסללות. כל אלה ישפיעו על מחירי הסוללות, ומכאן על מחירי הרכבים.
בשנים האחרונות יצרניות רבות עומלות על ייצור סוגי סוללות יעילים יותר, הצפויים להשפיע גם על מחירי הרכבים. סוללות מסוג מצב מוצק, ניקל מתכת הידריד וסוללות זרימה, עשויות לשנות את פני עולם הרכב בכלל, והרכבים החשמליים בפרט. אך עד שאלה יגיעו לשימוש נרחב בשוק, ירידת המחירים בסוללות הליתיום הנפוצות עתידה להשפיע על שוק הרכב, ואולי לעודד רכישת רכבים חשמליים בשיעור גבוה יותר.