שמענו עליו כבר ב-2019, עם ההשקה של רכבי הקונספט שהפכו למשפחת ה-ID, ובמהלך שלוש השנים האחרונות שמענו עליו בלי סוף.
כעת פולקסווגן הודיעה כי החלה בייצור של ה-ID Buzz, המיניוואן החשמלי שלה שלקח הרבה השראה מדגם ה-״טייפ 2״ שכיכב אי שם בשנות השישים של המאה הקודמת. ייצור הרכב החל במפעל של פולקסווגן בהאנובר לרכבים מסחריים, כשהדגמים הראשונים צפויים להימסר לפני סוף השנה, וכנראה שעוד ברבעון הנוכחי.
המפעל בהאנובר צפוי להגדיל את התפוקה היומית שלו לכבוד ה-ID Buzz שמיוצר בו, ולהגיע להיקף יומי של 900 רכבים (כולל את ID BUZZ לאנשים או לסחורות וכן שני דגמים מונעי דיזל).
למרות שהחברה החלה להפעיל את פס הייצור ״בתפוקה מלאה״, היא לא מתכוונת לייצר יותר מ-15 אלף רכבים – לנוסעים או לסחורה – עד סוף השנה, והתפוקה השנתית אליה היא שואפת כרגע עומדת על 130 אלף רכבים בשנה, נפח מכירות חשמליות שלפי התחזית הנוכחית יושג על ידי החברה רק לקראת סוף העשור.
עם זאת, הרכב צפוי לזכות לפופולריות גבוהה מאד בארה״ב, שם החברה צופה מאה אלף מכירות בשנה, כמעט פי חמישה מהמכירות הצפויות באירופה.
משקיעים במפעלים הביתיים
המיניוואן החשמלי שלה הוא הזדמנות עבור פולקסווגן להן לחזק את הייצר המקומי והן לזרז את המעבר שלה לפעילות חשמלית. אל המפעל בהאנובר, בו מורכב הרכב, מגיעים חלפים שמיוצרים בשלושה אתרים נוספים, כולם ברחבי גרמניה – בראונשווייג, קאסל וזלצגיטר, שם מיוצרים המנוע החשמלי, הסוללות השלדה.
החל מ-2024 פלטפורמת ה-MEB תורכב כולה בהאנובר, וכך אלו המיוצרות בבראונשוויג יוכלו לשמש למפעלים אחרים.
לפי פולקסווגן, בחודשים האחרונים הוכשרו כארבעת אלפים עובדים מהמפעל בהאנובר כך שיוכל להשתתף בייצור הרכב, שהוא ודומיו יתפסו בהדרגה את כלל פסי הייצור של המפעל בו עדיין מורכבים גם רכבים מזהמים. עם זאת, החלק הרובוטי בפס הייצור גדל משמעותית ביחס לרכבים המזהמים שמיוצרים בסמוך אליו, ו-92 אחוזים מחלקי הרכב מורכבים ללא מגע אדם.
פולקסווגן משקיעה את מירב מאמצי החשמול שלה במפעליה שבגרמניה – מהלך שיזכה אותה בתוספת תקציבים ממשלתיים ויוכל להציל אותה מקנסות בהיקף של יותר ממיליארד יורו אותם נאלצה לשלם בשנים האחרונות עקב זיהום עודף של הרכבים שיוצרו על ידה באירופה. עד 2026 היא צפויה להשקיע 2.3 מיליארד יורו בחשמול המפעלים שלה בגרמניה, שמשקפים יותר ממחצית מההשקעה הכוללת של החברה במעבר לחשמל.
יקר מהצפוי, אבל לפחות לא לנו
כיאה לרכב שמצטרף לסאגת מלחמת הכוכבים, גם ל-ID Buzz יש צד אפל – ובמקרה הזה מדובר במחיר, שיהיה גבוה מהתחזיות. קצת לפני תחילת הייצור פרסמה פולקסווגן את המחירון לרכב, שצפוי לעמוד על כ-64,500 יורו בגרמניה (כ-235 אלף שקלים).
לא נראה שזה יפגע בביקוש, ואני מניח שרבים מאיתנו היו רוצים לקנות את המיניוואן שיגרום לנו להרגיש היפיים בלי לזהם את הסביבה גם על פני טסלה מודל Y. אבל לפני שאתם מתחילים להתלבט, לא נראה שהרכב צפוי לצאת לעולם בקרוב, ולמעשה זמין לרכישה כרגע רק באירופה (לארה״ב הוא יגיע במהלך 2023).
למי שכן מסוגל להתלבט על הרכישה של ה-ID Buzz מומלץ לדעת שבמקביל לתחילת הייצור הודיעה פולקסווגן על גרסת ביצועים שתושק בקרוב, ID Buzz GTX, יחד עם גרסאות GTX של ID3, ID4 ו-ID5. פולקסווגן משווקת את הרכב החדש, שמככב בסדרה של דיסני על אובי-וואן קנובי מ״מלחמת הכוכבים״, כרכב ״מעולם אחר״. כשחושבים על גרסת ביצועים למיניוואן, דבר שפולקסווגן מעולם לא עשתה, אפשר בהחלט להבין את הסלוגן החדש.
סמל ישן לעידן חדש
סדרת ה-ID של פולקסווגן סימנה עידן חדש מבחינת היצרנית הגרמנית, ששמה עוד מצליח להיקשר יותר לפרשיית דיזלגייט שנחשפה בעשור שעבר מאשר כאחת מסמלי המהפכה החשמלית – סמל אליו היא שואפת להגיע בשנים הקרובות.
הרכבים החשמליים שלה, הראשונים מבית יצרנית רכב גדולה שיוצרו על גבי פלטפורמה חשמלית ייעודית, נחטפים בהמוניהם ונמצאים בראשי הטבלאות של מדינות רבות באירופה, וגם בארצות הברית. למרות ההצלחה של הרכבים הפרקטיים יותר בסדרה כמו ID.3 ו-ID.4, אין ספק של-ID Buzz כבר נוצר קהל מריצים ענק ונלהב, חוצה דורות.
המיניוואן משנות השישים הצליח להפוך לאייקון תרבותי שקרנו אינה דועכת. כמו החיפושית, הצליחה פולקסווגן להפוך רכב לסמן של דור, לטוב או לרע. כעת היא רוצה לעשות שוב, וכפי שהטייפ 2 סימן את שפרץ לתודעה ולתרבות בשנות השישים, כך בגלגול חשמלי היא מסמלת לנו את המענה לדור הצעיר, שרוצה גם הוא לזכות בחופש – מדלקים מאובנים. אמנם יעדי הייצור שלו עדיין צנועים אבל כנראה שמהר מאד נראה אותו מגיע לכל קצוות תבל. או לפחות לכל קצוות אירופה.
קצת פחות ויקיפדיה יותר פרטים !!!