אם אתם מגדירים את עצמכם כחובבי רכב ונהיגה, ובלי קשר לכך שאתם מעדיפים גרמניות, אמריקניות או יפניות – אם צירוף האותיות GTI לא עושה לכם "גירודים" בכל הגוף, כנראה שמשהו לא תקין.
עברו כמעט 50 שנה מאז הוצגה הגולף MK1, מכונית ה-GTI הראשונה של פולקסווגן שקיבלה אור ירוק לייצור בחודש מאי של שנת 1975 ועד לרגע זה – חודש ספטמבר של שנת 2023 בו חושפת לראשונה יצרנית הרכב הגרמנית את ה-GTI בגרסה חשמלית, עוד ציון דרך היסטורי חשוב במורשת הדגמים הספורטיביים של פולקסווגן.
מה שאירוני כאן הוא שהשם GTI הוא בעצם ראשי תיבות של Grand Touring Injection, אבל כמו שאומר ויקטור חסון – "לא דובים ולא סולר…" – וכמובן שאין שום קשר בין דלק מאובנים ל-GTI החשמלית, אבל מדובר בשם כל כך אייקוני, שהיה ברור לכולם, כולל אנשי פולקסווגן, שאין סיכוי לשנות את השם – אז הם פשוט הפכו את ה-I מ-Injection ל-Intelligence, וכך ממשיכה שושלת ה-Hot Hatch המפוארת של פולקסווגן גם לעידן התחבורה החשמלית.
ההצלחה של הגולף MK1 ושל דגמי ה-MK הנוספים שהגיעו אח"כ הייתה כל כך גדולה, שבפולקסווגן החליטו למקסם אותה ולהעניק את התואר GTI גם לדגמים אחרים מבית היצרן, כמו למשל הפולו.
בפולקסווגן היו יכולים לבחור בדרך הקלה ולהציג לנו GTI חשמלי שמבוסס על ה-ID.3, אבל הם לא עשו זאת, ויצרו דגם חדש לחלוטין שנראה לטעמנו פשוט מעולה.
אחת הסיבות העיקריות להצלחה של דגמי ה-GTI היה השילוב של הביצועים עם המחיר האטרקטיבי, גישה שאנחנו מקווים שתמשיך גם בעידן החשמלי. ה-ID.GTI היא מכונית קטנה שמבוססת על ה-ID.2all, דומה במידותיה יותר לפולו החשמלית מאשר לגולף או ה-ID.3 המקבילה לה.
פולקסווגן משאירה אותנו באפלה וכמעט שלא חושפת פרטים על דגם הקונספט החשמלי, ובעיקר על המפרט הטכני שכולל נתונים כמו טווח נסיעה, גרסאות הנעה ועוד – כרגע מה שידוע זה שההוט האץ' החשמלית עושה שימוש בפלטפורמת ה-MEB, כמו שאר דגמי פולקסווגן, וכי ה-ID.GTI עתידה להיות מיוצרת עם מנוע חשמלי יחיד מקדימה, קרי הנעה קדמית, הנחה המבוססת על העובדה שהחשמלית הספורטיבית חולקת בסיס זהה עם ה-ID.2all.
האם נראה בעתיד גם גרסאות הנעה אחורית או אפילו הנעה כפולה? מוקדם מידי לומר.
בדומה למקרה של היונדאי איוניק 5 N, גם במקרה של ה-ID.GTI עושה היצרנית שימוש במגוון מערכות טכנולוגיות שאמורות לדמות עד כמה שיותר את חוויית הנהיגה. ה-ID.GTI מקבלת את מערכת ה-GTI Experience Control, שמאפשרת לנהג הרכב לשלוט על ההתנהגות הדינמית שלו, לדמות סאונד של העברת הילוכים ועוד.
ה-ID.GTI נכנסת לנעליים גדולות, מאוד, ומבחינת העיצוב החיצוני והפנימי, אין ספק שזו מכונית סופר מגניבה. אבל עיצוב זה לא מספיק ואם בפולקסווגן רוצים שה-ID.GTI לא תהפוך לכישלון, הם צריכים לוודא שהיא יכולה להציע חוויית נהיגה מהנה, מאוד.
בפולקסווגן אומרים שה-ID.GTI תגיע לייצור וזה יקרה מתישהו באזור שנת 2027 – באיזה מחיר היא תוצע ללקוח הסופי? אף אחד אינו יודע, וכל מה שנשאר זה להמתין בסבלנות.
ה-ID.GTI היא דגם אחד מתוך שבעה דגמים חשמליים שבפולקסווגן מתכוונים לחשוף עד שנת 2027, ורומזים כי גרסאות GTI יהיו זמינות גם בדגמים המוכרים. התוכניות לעתיד של יצרנית הרכב הגרמנית שהפכה לאחת הדומיננטיות בענף הרכב החשמלי כוללות גם חשיפה של רכב חשמלי במחיר של פחות מ-25,000 אירו, הפסקת הייצור של רכבים לא חשמליים באירופה, מה שמתוכנן לקרות עד שנת 2033 ועוד. דבר אחד בטוח – משעמם זה לא הולך להיות.