fbpx

פולסטאר 5: טעינה של 320 ק״מ בעשר דקות עם טכנולוגיה ישראלית

לאחר ניסוי עם אבטיפוס של פולסטאר 5, שמצויד בסוללה של חברת סטורדוט הישראלית (StoreDot), הודיעו שתי החברות כי הצליחו להטעין את סוללה ה-XFC של סטורדוט מ-10% ל-80% בעשר דקות בלבד.

חברת פולסטאר הודיעה כי אב הטיפוס של פולסטאר 5, שצויד בסוללת ה-XFC של סטורדוט (ראשי תיבות של eXtreme Fast Charaging), הצליח לטעון את הסוללה מ-10% ל-80% בעשר דקות בלבד.

חברת סטורדוט הוקמה ב-2012 על ידי ד״ר דורון מאירסדורף, פרופ׳ סימון ליצין ופרופ׳ גיל רוזנמן, והיא החלה כחברה שמפתחת מסכים וזכרונות לאחסון מידע. בהמשך הדרך החברה הודיעה כי תעבור לייצור סוללות לסמארטפונים, וב-2015 החברה הציגה סרטון בו היא מטעינה סמארטפון ב-30 שניות בלבד. באותה שנה החברה הודיעה שהיא נכנסת גם לעולם הרכבים החשמליים, במטרה לפתח סוללה לרכב חשמלי שתוכל להטען בחמש דקות בלבד, ובהמשך העבירה את הפוקוס שלה במלואו לרכבים חשמליים.

רוצים לקבל את כל העדכונים על רכבים חשמליים בארץ ובעולם ישירות לנייד? הצטרפו לערוץ EV Magazine בטלגרם

אחרי מעל עשור שהחברה פועלת היא נכנסה לשיתוף פעולה ראשון עם יצרנית רכב, פולסטאר, ולפני חצי שנה פולסטאר הודיעה כי תשלב את הסוללות של סטורדוט באב הטיפוס של רכב הסאלון החשמלי – פולסטאר 5.

320 ק״מ של טווח בעשר דקות של טעינה

אב טיפוס של פולסטאר 5 מחובר לעמדת טעינה מהירה

אב הטיפוס של פולסטאר 5 מצויד בסוללה של 77 קוט״ש, ולפי פולסטאר הרכב נטען בהצלחה מ-10% ל-80% סוללה בעשר דקות בלבד. ההצהרה של פולסטאר מציינת כי בקצב כזה ניתן לטעון בעשר דקות 320 ק״מ של טווח, ברכב חשמלי בגודל בינוני (Mid-Sized), מה שמרמז שברכב גדול כמו הפולסטאר 5, שצריכת האנרגיה שלו גבוהה יחסית, עשר הדקות האלו לא יספיקו ל-320 ק״מ בפועל.

למרות זאת, מדובר בנתון מרשים מאוד, לפי פולסטאר הרכב החל בטעינה בהספק של 310 קילוואט והגיע להספק של 370 קילוואט לקראת סוף הטעינה. לצורך השוואה רכבי טסלה, כמו טסלה מודל 3 לדוגמה, יכולים להטען בהספק מקסימלי של 250 קילוואט, ומעטים הרכבים שיודעים לקבל הספקים גבוהים מכך (יוצאי הדופן העיקריים הם רכבי יונדאי-קיה, כמו יונדאי איוניק 5 או קיה EV6 שיודעים לקבל הספק מקסימלי של 350 קילוואט).

מכשיר הבודק את סוללת הרכב מציג הספק טעינה של 362 קילוואט

אך מעבר לכך שהרכב הגיע לטעינה בהספק של 370 קילוואט, הדבר המשמעותי ביותר הוא שהרכב שמר על קצב טעינה גבוה עד סוף הטעינה (למעשה קצב הטעינה עלה עם הזמן), זאת בניגוד לסוללות הקיימות כיום בשוק, בהן קצב הטעינה יורד במהירות ככל שהסוללה מתמלאת.

התוצאה היא קצב טעינה גבוה המאפשר לטעון את הסוללה מ-10% ל-80% בעשר דקות בלבד, זאת בניגוד לאיזור ה-30 דקות ברוב הרכבים, וכ-20 דקות ברכבי יונדאי-קיה המצוידים בסוללה בגודל דומה.

אם נוריד את הכוכביות מההצהרה של פולסטאר, בפועל בקצבים המדוברים ניתן לקבל טווח נסיעה של 100 קילומטרים בפחות מארבע דקות של טעינה.

הצהרות לחוד

בתחילת הדרך סטורדוט כיוונה לטעינה בהספקים גבוהים אף יותר והצהירה כי היא מפתחת סוללה שתאפשר להטעין רכב חשמלי בחמש דקות בלבד, אך נראה כי מדובר במשימה מורכבת מאוד, וכעת מדובר על טעינה ל-80% בעשר דקות.

למרות שמדובר בהישג מרשים, מדובר באב-טיפוס המצויד בטכנולוגיה שעדיין נמצאת בחיתוליה. פולסטאר בשלב זה לא הצהירה כי דגם הפולסטאר 5 שייכנס לייצור אכן ייצויד בסוללה של סטורדוט, וסביר להניח שיקח שנים עד שנראה רכב מצויד בסוללת ה-XFC, במידה וזה יקרה.

יש עוד שאלות רבות שפולסטאר וסטורדוט יצטרכו לענות עליהן עד שנראה רכב עם סוללת ה-XFC נכנס לייצור סדרתי, לגבי אורך החיים של הסוללה, בטיחות וכמובן עלות הייצור של הסוללות ביחס לסוללות הנפוצות בשוק.

מאמרים נוספים

תגובה אחת

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Back to top button