בעולם כבר הבינו מזמן שרכבים חשמליים יכולים לחסוך כסף – והרבה, וכך אנחנו רואים יותר ויותר דוגמאות לרכבים חשמליים שמתגייסים לשירות פעיל. מובילה את המהלך הזה בריטניה, שכבר הצהירה לאחרונה כי בכוונתה לאסור מכירת רכבים המונעים על ידי מנועי בנזין / דיזל עד 2030, בשאיפה לנקות את הכבישים לחלוטין מרכבים בעלי מנועי בעירה פנימית – כך שהכשרה של רכבים חשמליים לתפקידי ביטחון, היא חיונית.
אבל יש עוד דוגמאות ממקומות אחרים בעולם – כך למשל במשטרת בארגרסוויל במדינת אינדיאנה בארה"ב, שדיווחה שהמעבר מרכבי הדודג' צ'אלנג'ר המסורתיים של המשטרה בארה"ב לטסלה מודל 3 סטנדרט ריינג', חסך לה מעל ל-6,000 דולר בשנה – לניידת אחת.
עד עתה, הנוהל היה שארגוני משטרה או רפואה שהיו מעוניינים ברכבים חשמליים היו רוכשים אותם כלקוחות מן המניין, ומסבים אותם בהתאם – מתקינים תאורה מיוחדת, התקנים למחשבים / כלי נשק / התקנים רפואיים, מחיצות הפרדה וכל דבר אחר שרכב ביטחון צריך.
אך נראה שלאחרונה החלו יצרניות הרכב החשמלי להבין את הפוטנציאל, ובשטח כבר מתנהלות יוזמות שיציעו רכבי ביטחון חשמליים – הישר מהמפעל. שני פרויקטים מעניינים כאלו ניתן למצוא היום באנגליה – אחד מהם של טסלה שעובדת על הכשרה של מודל 3 ואחד נוסף של סקודה, שעובדת על הכשרה של אניאק iV למשימה.
יכול לעניין אותך:
- מאות אוטובוסים חשמליים יכנסו לשירות בישראל
- צפו: הטייקן קרוס טוריזמו של פורשה בביצוע מהפנט
- פולקסווגן עקפה את טסלה: מובילה ברכבים חשמליים באירופה
מכוניות כמו טסלה מודל 3 או סקודה אניאק, שמציעות טווח נסיעה של מאות קילומטרים, טעינה מהירה, פחות רכיבים מכניים שיכולים להתקלקל וכתוצאה מכך פחות תחזוקה ופחות כסף שיוצא – נראות "תפורות למשימה".
ומה קורה בישראל?
כאן, ביחס לשאר מדינות העולם, העניינים קצת מתעכבים – כרגיל. כבר בתחילת 2019 פורסם בכלכליסט שהמשטרה בוחנת רכישה של רכבים חשמליים – בעיקר למשימות שיטור עירוני, אך כיום, כמעט שנתיים אח"כ, נראה שלא הרבה השתנה בשטח.
רכבי המשטרה הנפוצים בישראל נכון להיום הם סקודה סופרב (מנוע בנזין 2.0 ליטר), טויוטה קורולה (מנוע היברידי) וקיה סורנטו (עם מנוע דיזל, לא עלינו…). בדצמבר האחרון נראה כי המשטרה בחנה מספר רכבים כמו ג'יפ גרנד צ'ירוקי או שברולט טראוורס (אודי עציון, דצמבר 2020) ועם הבחירה האחרונה בסאנגיונג רקסטון כפי שדווח בכלכליסט, המצב בהחלט לא נראה מזהיר.
את הדבר הגדול הזה שנקרא מדינה קשה להסיט מהמסלול, ויקח עוד הרבה זמן כנראה עד שנראה כאן צי של אלפי רכבי שיטור חשמליים. יחד עם זאת, יש אור בקצה המנהרה, ואותו מספקות הרשויות המקומיות – כי כשהמדינה לא מזיזה דברים, יש יוזמות מקומיות שלוקחות את ההובלה – כך למשל בעיריית ראשון לציון ורמת גן, שהכניסו לשירות את ה-ZS EV של MG, וגם עיריית אשדוד, שגייסה את ה-GE3 של GAC ועיריות נוספות ברחבי הארץ, שהכניסו לשימוש רכבים חשמליים – מקטנועים ועד רכבים תפעוליים.
יוזמות מבורכות – נקווה שנראה עוד לא מעט כאלו בעתיד הקרוב.