fbpx

מאות אוטובוסים חשמליים יכנסו לשירות

בהשקעה של כמעט שישים מיליון ש״ח, המשרד להגנת הסביבה מעוניין להגדיל עוד את צי האוטובוסים החשמליים הפועל בערים. האם מדובר במהלך מספיק, ואיפה משרדי התחבורה והאנרגיה?

המשרד להגנת הסביבה הודיע על השקעה של 59 מיליון ש״ח שיעזרו לחברות התחבורה הציבורית במדינה לממן רכישה של אוטובוסים חשמליים, בדומה למהלכים שנעשו בשנתיים האחרונות. 

אחרי ההצלחה האדירה של הפיילוט בחיפה ובירושלים, שהוגדרו בשנים האחרונות כאזורי ״אוויר נקי״ במטרה להגביל מחד את הכניסה של רכבי דיזל כבדים מזהמים ומאידך לקדם תחבורה ציבורית חשמלית, המשרד להגנת הסביבה מימן רכישה של עשרות אוטובוסים חשמליים גם בגוש דן – וכעת צפויה פעימה נוספת.

רוצים לקבל את כל העדכונים על רכבים חשמליים בארץ ובעולם ישירות לנייד? הצטרפו לערוץ EV Magazine בטלגרם

החל משנת 2025 צפויים כל האוטובוסים החדשים בישראל להיות חשמליים, כך לפחות לפי התכנית של המשרד להגנת הסביבה, כנראה היחיד ממשרדי הממשלה שלוקח ברצינות את המשימה להפחתת פליטות גזי חממה בישראל (יסלחו לי שרי האנרגיה והתחבורה, שמסרבים להתייחס לגז בתור דלק מאובן). 

220 אוטובוסים תוך שנה

אוטובוס חשמלי קו 4 של חברת דן נוסע בתל אביב
אוטובוס חשמלי (צילום: Jose HERNANDEZ Camera 51 / Shutterstock.com)

לאחרונה פרסמה חברת דן מכרז גדול יחסית לרכישה של למעלה ממאה אוטובוסים חשמליים, ובאגד בחנו שיתוף פעולה עם מרצדס לקראת חתימה על הסכם רכש. למרות התכניות המרשימות, בישראל עדיין פועלים פחות ממאה אוטובוסים חשמליים, וזאת למרות שהמרקם הצפוף יחסית הן של גוש דן והן של מטרופולין חיפה יכול לאפשר הפעלה של קווים חשמליים בתוך הערים בלי לדאוג לטווח נסיעה מאתגר מדי.

כעת המשרד להגנת הסביבה יסייע ברכישת 220 אוטובוסים חשמליים, שחלקם יכנס לפעילות עוד השנה, והיתרה במהלך המחצית הראשונה של שנה הבאה. לראשונה גם יכנסו לפעילות בישראל אוטובוסים חשמליים מפרקיים, אוטובוסים זעירים (מיניבוסים) וגם אוטובוסים לשימוש בין-עירוני. התכנית של המשרד להגנ״ס נעשה יחד עם הרשות הארצית לתחבורה ציבורית, משרד האוצר ומשרד ראש הממשלה – ובולט העדרם של משרדי התחבורה והאנרגיה, מהחזקים בממשלה.

במשרד התחבורה, שתקציבו האחרון עמד על כמעט חמישים מיליארד שקל – פי 45 מתקציב המשרד להגנת הסביבה – לא מספקים תמריצים או סיוע ברכישת האוטובוסים החשמליים. משרד האנרגיה זוכה לתקציב דומה לזה של המשרד להגנ״ס, אך פעילותו מתמקדת בעיקר בתחומי הייצור והאגירה של חשמל.

 כידוע, יעדי הייצור של אנרגיה מתחדשת בישראל רחוקים מהיעדים שנקבעו בהחלטות ממשלה מוקדמות, ולא ברור אם המדינה תצליח לעמוד ביעדים המחודשים לשנת 2025 ו-2030. הפקת חשמל ממקורות מתחדשים היא חיונית במידה והמדינה לא רוצה לאבד את היתרון האקלימי הגלום בתחבורה המבוססת על חשמל.

ומי יקבל את האוטובוסים?

אוטובוס חשמלי מרצדס eCitaro עם הכיתוב אגד במסך האוטובוס החיצוני
האוטובוס החשמלי החדש – eCitaro (צילום: יח״צ)

שתי חברות ההיסעים הגדולות, אגד ודן, יזכו לעיקר הסיוע ברכישה, שיתמקד בעיקר באוטובוסים לשימוש עירוני. התמיכה הכוללת בשתי החברות יחד מסתמכת בכמעט חמישים מיליון ש״ח, מה שמותיר עוד תשעה מיליון ש״ח שיגיעו לחברת אפיקים וסופרבוס, וכן למועצה האזורית חבל אילות, שתתחיל להפעיל שני אוטובוסים חשמליים שיחברו בין אילת ויישובי הערבה.

חברת דן תקבל סיוע בהיקף של 35 מיליון ש״ח, והאוטובוסים החשמליים שלה יפעלו בערי גוש דן, בהן מרוכזת עיקר פעילות החברה. חמישים אוטובוסים חשמליים חדשים של אגד מיועדים בעיקר לראשון לציון, ועוד עשרה אוטובוסים קטנים יותר יגיעו לחיפה.

אך לא רק ערי המרכז יזכו למרחב עירוני מעט נקי ושקט יותר – אפיקים תרכוש 25 אוטובוסים חשמליים לשימוש באשדוד ועוד שני אוטובוסים קטנים ראשונים ביבנה, וחברת סופרבוס תפעיל חמישה עשר אוטובוסים עירוניים ובין-עירוניים בטבעון וביוקנעם עילית. 

חברהיישובסוג אוטובוסמספר אוטובוסיםהיקף התמיכה (אלף ש״ח)
אגדחיפהעירוני קטן10999
אגדראשל״צעירוני5012,497
אפיקיםיבנהעירוני קטן2200
אפיקיםאשדודעירוני256,250
דןפ״תמפרקי156,750
דןבני ברקעירוני317,750
דןת״א-יפומפרקי156,750
דןר״געירוני287,000
סופרבוסיוקנעם עיליתבין-עירוני71,750
סופרבוסיוקנעם עיליתעירוני51,125
סופרבוסטבעוןבין-עירוני3750
מ.א. חבל אילותאילת וחבל אילותבין-עירוני2500
סה״כ

22059,196

בלי תחבורה ציבורית לא נצא מזה

לא פעם כתבנו כאן על התפקיד ששמור לתחבורה החשמלית בהתמודדות עם משבר האקלים. בתור המקור השני בחשיבותו בפליטות גזי חממה מבחינה עולמית, ואף ראשון במדינות כמו ארה״ב, הפיכת התחבורה לנטולת פליטות פחמן וגזי חממה נוספים לאטמוספירה היא אבן יסוד בהתמודדות העיקרית של האנושות בעשורים הקרובים. 

תחבורה ציבורית, עוד לפני שהופכת לחשמלית, היא הזדמנות להפחית את הפליטות המזהמות שנגרמות על ידי כל אחד מאתנו בזמן נסיעה– למרות שאוטובוסים שורפים יותר דלק מזהם מאשר רכבים פרטיים, יכולת הציפוף חוסכת בסופו של דבר פליטות, וגם יכולה להקל על עומס החום והזיהום העירוני. מסיבה זו, תחבורה ציבורית יעילה, שימושית וזולה היא כלי חשוב לשיפור החיים במרחב העירוני.

עם זאת, אי אפשר להתעלם מכך שאוטובוסים במרחב העירוני יכולים להוות מטרד לא קטן: החל מהרעש שהם מפיקים, דרך הפיח שנפלט מהאגזוז ומרעיל את האוויר בתוך העיר ועד להשפעה על האקלים. השימוש באוטובוסים חשמליים, שהופך לזול ונגיש משנה לשנה, הוא כלי אדיר השפעה על המרחב העירוני בפרט ועל האקלים בכלל. לכן, במקביל לצורך בייעול, שיפור והגברת הנגישות לתחבורה ציבורית, ההפיכה שלה לחשמלית היא נדרשת וחיונית.

מאמרים נוספים

תגובה אחת

  1. נווט באמת שעשינו כיעד עד 2030 כל האוטובוסים וכלי התחבורה הציבורית יהיו חשמליים בלבד ! פעם אחת עמוד שדרה מה ביקשנו

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Back to top button