המשרד להגנת הסביבה הודיע על השקעה של 59 מיליון ש״ח שיעזרו לחברות התחבורה הציבורית במדינה לממן רכישה של אוטובוסים חשמליים, בדומה למהלכים שנעשו בשנתיים האחרונות.
אחרי ההצלחה האדירה של הפיילוט בחיפה ובירושלים, שהוגדרו בשנים האחרונות כאזורי ״אוויר נקי״ במטרה להגביל מחד את הכניסה של רכבי דיזל כבדים מזהמים ומאידך לקדם תחבורה ציבורית חשמלית, המשרד להגנת הסביבה מימן רכישה של עשרות אוטובוסים חשמליים גם בגוש דן – וכעת צפויה פעימה נוספת.
החל משנת 2025 צפויים כל האוטובוסים החדשים בישראל להיות חשמליים, כך לפחות לפי התכנית של המשרד להגנת הסביבה, כנראה היחיד ממשרדי הממשלה שלוקח ברצינות את המשימה להפחתת פליטות גזי חממה בישראל (יסלחו לי שרי האנרגיה והתחבורה, שמסרבים להתייחס לגז בתור דלק מאובן).
220 אוטובוסים תוך שנה
לאחרונה פרסמה חברת דן מכרז גדול יחסית לרכישה של למעלה ממאה אוטובוסים חשמליים, ובאגד בחנו שיתוף פעולה עם מרצדס לקראת חתימה על הסכם רכש. למרות התכניות המרשימות, בישראל עדיין פועלים פחות ממאה אוטובוסים חשמליים, וזאת למרות שהמרקם הצפוף יחסית הן של גוש דן והן של מטרופולין חיפה יכול לאפשר הפעלה של קווים חשמליים בתוך הערים בלי לדאוג לטווח נסיעה מאתגר מדי.
כעת המשרד להגנת הסביבה יסייע ברכישת 220 אוטובוסים חשמליים, שחלקם יכנס לפעילות עוד השנה, והיתרה במהלך המחצית הראשונה של שנה הבאה. לראשונה גם יכנסו לפעילות בישראל אוטובוסים חשמליים מפרקיים, אוטובוסים זעירים (מיניבוסים) וגם אוטובוסים לשימוש בין-עירוני. התכנית של המשרד להגנ״ס נעשה יחד עם הרשות הארצית לתחבורה ציבורית, משרד האוצר ומשרד ראש הממשלה – ובולט העדרם של משרדי התחבורה והאנרגיה, מהחזקים בממשלה.
במשרד התחבורה, שתקציבו האחרון עמד על כמעט חמישים מיליארד שקל – פי 45 מתקציב המשרד להגנת הסביבה – לא מספקים תמריצים או סיוע ברכישת האוטובוסים החשמליים. משרד האנרגיה זוכה לתקציב דומה לזה של המשרד להגנ״ס, אך פעילותו מתמקדת בעיקר בתחומי הייצור והאגירה של חשמל.
כידוע, יעדי הייצור של אנרגיה מתחדשת בישראל רחוקים מהיעדים שנקבעו בהחלטות ממשלה מוקדמות, ולא ברור אם המדינה תצליח לעמוד ביעדים המחודשים לשנת 2025 ו-2030. הפקת חשמל ממקורות מתחדשים היא חיונית במידה והמדינה לא רוצה לאבד את היתרון האקלימי הגלום בתחבורה המבוססת על חשמל.
ומי יקבל את האוטובוסים?
שתי חברות ההיסעים הגדולות, אגד ודן, יזכו לעיקר הסיוע ברכישה, שיתמקד בעיקר באוטובוסים לשימוש עירוני. התמיכה הכוללת בשתי החברות יחד מסתמכת בכמעט חמישים מיליון ש״ח, מה שמותיר עוד תשעה מיליון ש״ח שיגיעו לחברת אפיקים וסופרבוס, וכן למועצה האזורית חבל אילות, שתתחיל להפעיל שני אוטובוסים חשמליים שיחברו בין אילת ויישובי הערבה.
חברת דן תקבל סיוע בהיקף של 35 מיליון ש״ח, והאוטובוסים החשמליים שלה יפעלו בערי גוש דן, בהן מרוכזת עיקר פעילות החברה. חמישים אוטובוסים חשמליים חדשים של אגד מיועדים בעיקר לראשון לציון, ועוד עשרה אוטובוסים קטנים יותר יגיעו לחיפה.
אך לא רק ערי המרכז יזכו למרחב עירוני מעט נקי ושקט יותר – אפיקים תרכוש 25 אוטובוסים חשמליים לשימוש באשדוד ועוד שני אוטובוסים קטנים ראשונים ביבנה, וחברת סופרבוס תפעיל חמישה עשר אוטובוסים עירוניים ובין-עירוניים בטבעון וביוקנעם עילית.
חברה | יישוב | סוג אוטובוס | מספר אוטובוסים | היקף התמיכה (אלף ש״ח) |
---|---|---|---|---|
אגד | חיפה | עירוני קטן | 10 | 999 |
אגד | ראשל״צ | עירוני | 50 | 12,497 |
אפיקים | יבנה | עירוני קטן | 2 | 200 |
אפיקים | אשדוד | עירוני | 25 | 6,250 |
דן | פ״ת | מפרקי | 15 | 6,750 |
דן | בני ברק | עירוני | 31 | 7,750 |
דן | ת״א-יפו | מפרקי | 15 | 6,750 |
דן | ר״ג | עירוני | 28 | 7,000 |
סופרבוס | יוקנעם עילית | בין-עירוני | 7 | 1,750 |
סופרבוס | יוקנעם עילית | עירוני | 5 | 1,125 |
סופרבוס | טבעון | בין-עירוני | 3 | 750 |
מ.א. חבל אילות | אילת וחבל אילות | בין-עירוני | 2 | 500 |
סה״כ | 220 | 59,196 |
בלי תחבורה ציבורית לא נצא מזה
לא פעם כתבנו כאן על התפקיד ששמור לתחבורה החשמלית בהתמודדות עם משבר האקלים. בתור המקור השני בחשיבותו בפליטות גזי חממה מבחינה עולמית, ואף ראשון במדינות כמו ארה״ב, הפיכת התחבורה לנטולת פליטות פחמן וגזי חממה נוספים לאטמוספירה היא אבן יסוד בהתמודדות העיקרית של האנושות בעשורים הקרובים.
תחבורה ציבורית, עוד לפני שהופכת לחשמלית, היא הזדמנות להפחית את הפליטות המזהמות שנגרמות על ידי כל אחד מאתנו בזמן נסיעה– למרות שאוטובוסים שורפים יותר דלק מזהם מאשר רכבים פרטיים, יכולת הציפוף חוסכת בסופו של דבר פליטות, וגם יכולה להקל על עומס החום והזיהום העירוני. מסיבה זו, תחבורה ציבורית יעילה, שימושית וזולה היא כלי חשוב לשיפור החיים במרחב העירוני.
עם זאת, אי אפשר להתעלם מכך שאוטובוסים במרחב העירוני יכולים להוות מטרד לא קטן: החל מהרעש שהם מפיקים, דרך הפיח שנפלט מהאגזוז ומרעיל את האוויר בתוך העיר ועד להשפעה על האקלים. השימוש באוטובוסים חשמליים, שהופך לזול ונגיש משנה לשנה, הוא כלי אדיר השפעה על המרחב העירוני בפרט ועל האקלים בכלל. לכן, במקביל לצורך בייעול, שיפור והגברת הנגישות לתחבורה ציבורית, ההפיכה שלה לחשמלית היא נדרשת וחיונית.
נווט באמת שעשינו כיעד עד 2030 כל האוטובוסים וכלי התחבורה הציבורית יהיו חשמליים בלבד ! פעם אחת עמוד שדרה מה ביקשנו