fbpx

הממלכה המרושתת: בריטניה מובילה בהקמת רשת טעינה חשמלית

תוך הגדלת מספר המטענים הציבוריים פי חמישה בחמש השנים האחרונות, בריטניה הולכת ומתמלאת בפתרונות טעינה שונים ויצירתיים שאמורים לעודד את התושבים לבחור בחשמל על פני בעירה פנימית. מה אנחנו יכולים ללמוד מהאנגלים?

מספר המטענים לרכבים חשמליים המותקנים בבריטניה טיפס והגיע ל-18,265 לפי המספרים המפורסמים על ידי משרד התחבורה במדינה. המספר, שמפורסם בכל רבעון, נלקח מאפליקציה ייעודית אשר ממפה את המטענים הציבוריים במדינה ולא כולל בתוכו עמדות טעינה ביתיות או כאלה שהותקנו במקומות עבודה.

מתוך 18,265 מטענים שהותקנו כבר, 3,206 נחשבים מטענים מהירים המסוגלים לספק למעלה מארבעים ושלושה קילוואט. מספרי המטענים הולכים וגדלים מרבעון לרבעון בצורה מרשימה למדי, ותוך 5 שנים המספר גדל כמעט פי חמישה, שכן בסוף 2015 היו פחות מארבעת אלפים מטענים ציבוריים באי.

למרות שההשפעה של התפרצות נגיף הקורונה ניכרת בקצב הצמיחה בחודשים האחרונים, התקנת המטענים נמשכת וברבעון השני של השנה הותקנו למעלה משלוש מאות מטענים. ברבעון האחרון צמח מספר המטענים בשני אחוזים בסך הכול ושליש מהמטענים החדשים נחשבים מהירים.

צדק חלוקתי – גם בטעינה החשמלית

בריטניה יכולה להתהדר ביחס לא רע של מטענים ציבוריים ביחס לאוכלוסייה: בממוצע, מותקנים 27 מטענים ציבוריים לכל מאה אלף תושבים. אך הפיזור אינו אחיד ויש הזוכים ליותר חשמל מאחרים: לונדון מובילה את המדינה בתחום, כשבשטחי המטרופולין זוכים התושבים ליחס הגבוה ביותר של מטענים, ומטענים מהירים בפרט, לכל מאה אלף תושבים. 

לשם השוואה, נזכיר שעל פי תוכנית משרד האנרגיה, יוקמו כ-2,500 עמדות טעינה במהלך השנה, מה שיביא את ישראל ליחס דומה לזה של בריטניה היום. 

בלונדון עצמה ובפרבריה מותקנים, נכון לסוף חודש יוני, 5,151 מטענים חשמליים עם יותר מארבע מאות מהירים. בעוד שבלונדון יש 57 מטענים לכל מאה אלף תושבים, בסקוטלנד היחס הזה יורד ל-35 מטענים עבור מספר זהה של תושבים.

בצפון אירלנד ובמרכז המדינה ניתן למצוא רק 16 או 17 מטענים לכל מאה אלף איש, בהתאמה, מה שהופך את התשתית החשמלית לפחות אטרקטיבית בעיני נהגים פוטנציאליים ואף מקטין את החשיפה למטענים הללו.

ראש מחלקת יחסי הציבור במועדון הרכבים המלכותי (RAC – איגוד הרכב הגדול בבריטניה), ניקולס לייס, התייחס למצב בבריטניה כחיובי וציין שתשתית הטעינה כרגע טובה לנהגים ברכבים חשמליים ואף מספיק טובה כדי לעודד נהגים חדשים לבחור ברכב חשמלי או היברידי פלאג-אין.

״למרות נגיף הקורונה, ברור שההתקנה של מטענים חדשים לרכבים חשמליים מתקדמת בקצב המצופה״ אמר. ״ויכול להיות שעברנו את ׳שיא הדלק׳, עם מטענים חדשים רבים שממוקמים באזורים ציבוריים בולטים כמו סופרמרקטים וחניונים, מראה שעשוי להיות הדחיפה הדרושה לנהגים רבים על מנת להפנים את הצורך במעבר לרכב חשמלי במקום כזה המונע בדלק מאובן״

לייס הוסיף גם התייחסות בנוגע לחיי הכביש העתידיים של נהגי בריטניה: ״למרות שטעינה ביתית היא אחד האלמנטים המרכזיים בחיים עם רכב חשמלי, תשתית טעינה מקיפה וציבורית היא חיונית על מנת לאפשר לנהגים ביטחון בנסיעה הרחק מהבית. מסיבה זו, ההתקנה של מטענים חדשים ברחבי המדינה ובפרט באזורים כפריים היא חשובה ביותר״.

מעודדים חשמל, חוסכים מסים

עמדות טעינה לרכב חשמלי בלונדון
עמדות טעינה לרכב חשמלי בלונדון (תמונה: I Wei Huang / Shutterstock.com)

במקביל, פרויקטים שונים מוקמים בממלכה על מנת להצליח ולהביא תשתית טעינה איכותית ככל הניתן ולעזור לדחוף את הנהגים לכיוון החשמלי (וגם, כמובן, למצוא רווחים בשוק החדש שנוצר). 

אחד הפרויקטים, תחת השם DC Share ובעלות של 5.6 מיליון ליש״ט, נועד ליצור סידור מחודש של רשת החשמל באזורים אורבניים כך שניתן יהיה להתקין מטענים ואף תחנות לאגירת אנרגיה בלי הצורך לשדרג את תשתית החשמל המקומית.

הפרויקט בהובלת חברות האנרגיה של וויילס ומרכז האי הבריטי, יעזור ביצירת תשתית טעינה ללא פחות ממאתיים אלף מטענים עד שנת 2023 ונועד לעזור לאזורים אלו להעלות על הכביש שלושה מיליון רכבים חשמליים עד אותה שנה. 

במסגרת התמיכה תבחן גישה חדשה של ניהול משק האנרגיה המקומית והארצית כך שיבוזר בין תחנות ביניים אזוריות שמייצבות זו את זו תוך אגירת עודפים אנרגיה שיתועלו לתשתיות המצמצמות פליטת גזי חממה, כמו מטענים חשמליים. הצלחת הפרויקט בקנה מידה ארצי תוכל לאפשר התקנה מהירה וזולה יותר של מטענים ולחסוך למשלם המסים 162 מיליון ליש״ט שהיו מושקעים בשדרוג וחיזוק תשתית החשמל.

התמיכה הממשלתית עובדת והרכב החשמלי חוגג 9%

בפשטות, נראה שהרחבת התשתית היא אחד מתוך שורת צעדים משמעותיים שמצליחים לעודד את הנהגים בבריטניה לבחור ברכב חשמלי. ביוני האחרון שוב גדל חלקם היחסי של הרכבים החשמליים מכלל מכירות הרכב והגיע לתשעה אחוזים.

בפרט, במהלך השנה הנוכחית גדל הפער בין רכבים חשמליים המונעים בסוללה בלבד (BEV) ובין היברידיים פלאג אין (PHEV), כאשר המכירות של הסקטור הראשון גדלו פי שלושה וחצי ביחס לשנה שעבר ושל השני פי יותר משניים. הרכבים החשמליים וההיברידיים הם הסקטורים היחידים בהם נצפתה גדילה במכירות ביחס לשנת 2019, כאשר המכירות של רכבי דיזל או בנזין צנחו בשישים עד ארבעים אחוזים בהתאמה.

אמנם מכירות הרכבים החשמליים בבריטניה טרם הגיעו לשיעור דו-ספרתי של אחוזים, אך השינוי המהיר מעודד למדי. למרות שתמריצים חדשים נוספים לא מתוכננים כיום, בשל הנזק הכלכלי שנגרם בהתמודדות עם המגפה, סל התמריצים הקיים היום בבריטניה הוא בין הנדיבים שקיימים. העידוד והתמיכה מצד המדינה, שהפכה את התחבורה החשמלית לחלק משמעותי מהתמודדות עם משבר האקלים, יוכלו לשפר אפילו יותר את מצב התחבורה החשמלית במדינה עד סוף השנה.

תמונת כתבה: ב.מ.וו i3 בלונדון, צילום: Andrew Harker / Shutterstock.com

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Back to top button