fbpx

בריטניה פרסמה תוכנית מקיפה רשמית להפחתת הפליטות בתחבורה

הממלכה תאסור על מכירה של רכבים כבדים המונעים בדלק מאובנים החל מ-2040, מה שסולל את הדרך לתחבורה המבוססת על חשמל בלבד.

משרד התחבורה הבריטי פרסם לאחרונה מסמך בהיקף של 220 עמודים תחת הכותרת ׳מוציאים את הפחמן מהתחבורה – בריטניה טובה וירוקה יותר׳ (Decarbonising Transport – A Better, Greener Britain) עם תכנית סדורה, מפורטת מאין כמותה, כנראה לראשונה בעולם, שמטרתה היא הפיכת כלל התחבורה במדינה לנטולת פליטות גזי חממה.

אמנם בעיכוב של חצי שנה מהיעד המקורי לפרסום, אך רגע לפני שמנהיגי אומות העולם מתכנסים בגלזגו לפסגת האקלים ה-26, מציגה הממשלה את צעדיה. אחרי שנים של הצהרות ויעדים רחוקים, נדרשות המדינות המחויבות להגיע לפסגה הקרובה עם יעדים ומפת דרכים ברורה, ולהוכיח כי החלו לנקוט צעדים על מנת לעמוד התחייבויות שלהן.

בהקשר זה, דווקא ישראל בולטת לרעה, כשניצבת יחד עם טורקיה כאחת משתי המדינות האחרונות ב-OECD שטרם הגישו לוועדת האקלים של האו״ם את ההתחייבויות האקלימיות שלהן לעשורים הקרובים, שצריכות להתקבל כהחלטות ממשלה. אם ישראל לא תצליח להעביר את ההחלטות הללו עד תחילת אוגוסט, היא עשויה להיחשף לסנקציות ולקושי בשיתופי פעולה עתידיים עם ארה״ב והאיחוד האירופי.

תכנית מקיפה וחסרת תקדים

המסמך החדש פורסם קצת יותר משנה מאז הוצג המסמך ׳מוציאים את הפחמן מהתחבורה: מציבים את האתגר׳ בו הציג משרד התחבורה הבריטי את האתגרים הקיימים והעבודה הנדרשת על מנת להפחית את פליטות הפחמן בכל תחומי התחבורה.

כעת מציג משרד התחבורה כיצד הוא מתכוון לעמוד ביעדים שהציב לעצמו, וחילק את האתגר המרכזי לשני חלקים: הפחתה של הפחמן בכל סוגי התחבורה והפחתת פליטות באופן רב-מערכתי ושחקני המפתח המעורבים בכך. משמע – לא רק כלי רכב והתנהגות צרכנים מעניינת את הממשלה הבריטית כרגע, אלא גם בשינוי עולם השיט, התעופה והרכבות, שמהווים מרכיב שלא ניתן להזניח בפליטות גזי החממה העולמיות. 

רכב חשמלי קטן ולבן מחובר לעמדת טעינה ברחובות לונדון
רכב חשמלי נטען ברחובות לונדון (צילום: nrqemi / Shutterstock.com)

בכל הנוגע לניקיון תחומי התעופה והשיט מכירה הממשלה בצורך בעוד עבודות פיתוח ומחקר משמעותיות – אך בתחבורה היבשתית העבודה קצת יותר ברורה, והמסמך מציג שש נקודות עיקריות, שיישומן ישנה את צי הרכבים בבריטניה.

1. איסור על מכירת רכבים מזהמים כבדים מ-2040

אחד הסעיפים החשובים בתכנית הוא ההצעה להכניס את הרכבים הכבדים תחת איסור המכירה המתוכנן ל-2030 עד 2040, בהתאם להיתכנות של מהלך כזה. לפי משרד התחבורה, כבר בשנת 2035 כדאי לאסור על מכירה של טנדרים ורכבי משלוחים המונעים בדלק, והוספה של משאיות גדולות יותר בסוף העשור הבא – ״או מוקדם יותר אם המעבר נראה בר יישום״.

מדובר בצעד תקדימי, שכן מדינות רבות נמנעות מהכללה של רכבים כבדים תחת האיסורים הצפויים בעתיד על מכירות רכבים המונעים בדלק מאובנים. עם זאת, קבוצות סביבתיות שונות כבר ציינו שלא ניתן לחכות עד 2040, משום שמשאיות ורכבים כבדים הם מקור אדיר לזיהום.

רוצים לקבל את כל העדכונים על רכבים חשמליים בארץ ובעולם ישירות לנייד? הצטרפו לערוץ EV Magazine בטלגרם

לפי חברת המשאיות החשמליות וולטה (Volta Trucks), משאיות מהוות היום רק שני אחוזים מכלל הרכבים על הכביש בבריטניה, אך אחראיות ליותר מחמישית מפליטות הפחמן מכלי רכב יבשתיים. בין היתר, עלתה הצעה להכניס איסור מוקדם יותר על כניסה של משאיות מזהמות למרכזי הערים, על מנת להפחית את זיהום האוויר באזורים אלו, בכוונה לדחוף את חברות המשלוחים השונות לעבור להשתמש במשאיות קלות חשמליות באזורים האורבניים, ולשמור את הזיהום (שכרגע בלתי נמנע) רק לנסיעות בין-עירוניות.

2. שנת 2035 המיוחלת

ממשלת בריטניה אימצה לפני כחצי שנה את התכנית לאסור על מכירה של רכבים מזהמים באופן מוחלט החל משנת 2035. כעת, אחרי חודשים של התייעצויות ותכנון, משרד התחבורה ריכז את כל השלבים והצעדים הנדרשים בדרך להגשמת היעד.

התכנית כוללת צעדי מפתח להגדלת נתחם של רכבים נטולי פליטות בצי הרכבים של בריטניה – כולל הצגה של תקנות חדשות להפחתת גזי חממה מתחבורה בשנת 2024 לכל המאוחר. משרד התחבורה יעקוב אחרי קצב השינוי בתחבורה, עם דו״ח ביניים המתוכנן לאמצע העשור בעקבותיו יתוכננו השינויים הנדרשים לתיקון חורים שיתגלו בתכנית.

בין היתר, מתוכננת חבילת תמריצים להגברת הביקוש לרכבים חשמליים, בהיקף של למעלה מחצי מיליארד ליש״ט. במקביל מתכנן משרד התחבורה לבצע מספר הערכות בנוגע לתפקיד שיתפוס מימן בהנעת רכבי העתיד, ובקרוב יפרסם תכנית לשילוב מימן בתחבורה במדינה – כולל הגדלת הייצור שלו והקמת מרכז מו״פ בעלות של 13 מיליון ליש״ט.

3. ניקוי הצי הממשלתי עד 2027

משרד התחבורה הציב לראשונה התחייבות ״להוביל באמצעות דוגמה״ עם הפיכת רבע מצי הרכבים הממשלתי למבוסס על רכבים ׳מופחתי פליטות׳ עד דצמבר 2022. כלל הצי הממשלתי מתוכנן להפוך לנטול פליטות עד 2027, כשלוש שנים מוקדם מהתכנון המקורי.


יכול לעניין אותך:


ממשלת בריטניה מחזיקה בצי הכולל ארבעים אלף רכבים בגדלים שונים. לפי המשרד, הפיכת הצי לחשמלי מוקדם לא רק תפחית פליטות, אלא תעזור להגדיל בעתיד את נתחם של הרכבים החשמליים בשוק היד השנייה – וכך לספק היצע רכבים חשמליים גם למי שידם לא משגת. 

עם זאת, בממשלה הבריטית מבינים שיתקשו לשכנע את הציבור לעבור לחשמל מבלי להפגין דוגמה, וכן להעניק תמיכה ותמריצים לשינוי.

4. חיוב לשימוש ברכבים נטולי פליטות

התכנית של משרד התחבורה כוללת התייחסות גם למרכיב הרגולטורי – ובפרט לחיוב עתידי לשימוש ברכבים נטולי פליטות בלבד (ולא רק איסור מכירות כפי שקיים כרגע).

הרגולציה המתוכננת תכלול חיוב של חברות הרכב למכור רכבים חשמליים או נטולי פליטות בשיעור מסוים, ולא רק לעמוד בשיעור פליטות ממוצע לכל צי הרכבים. חיוב עתידי למכירות של רכבים נטולי פליטות בהיקף של 50 אחוזים או יותר יגדיל את האחריות של חברות הרכב לספק רכבים חשמליים מוקדם יותר, ולא להסתתר מאחורי מכירות של רכבים היברידיים או רכבים ׳מזהמים פחות׳. 

בתכנית המוצעת לא הייתה התייחסות בנוגע לאיסור או חיוב של נהגים להשתמש ברכבים מסוימים, ונושא זה נחשב סבוך מבחינה משפטית כרגע.

5. טעינה חכמה ותשתית תומכת רכבים חשמליים

עמדות טעינה פרוסות לאורך הרחוב עם רכבים חשמליים מחוברים אליהן בלונדון
עמדות טעינה פרוסות לאורך הרחוב בלונדון

במשרד התחבורה הבריטי לא התעלמו מאחד המרכיבים החשובים בהפיכת התחבורה בבריטניה לחשמלית: התחייבות להקמת תשתית התומכת ברכבים חשמליים. לפי התכנית, תתוכנן חקיקה להפיכת כלל המטענים החשמליים בבריטניה למטענים חכמים יותר שיחסכו כסף ללקוחות.

כמו כן, מוצגת טיוטה לתשתית טעינה רחבה ומהירה – שתחייב תחנות טעינה להקים לפחות שש עמדות בהספק הגבוה מ-150 קילוואט עד 2023, והרחבה של המספר הזה למינימום של 10-12 עמדות מהירות בכל תחנה שתיבנה מ-2023 ואילך. בחישוב הזה, צופים במשרד התחבורה הבריטי הקמה של לפחות ששת אלפים עמדות טעינה מהירות עד שנת 2035 בסמוך לכבישים המהירים במדינה, בנוסף לעמדות איטיות שיוקמו במתחמי מגורים, מקומות עבודה ואתרי בילוי ונופש.

6. (ועוד צעד חשוב מאוד) הפחתת השימוש ברכב

אוטובוס חשמלי מלא של חברת BYD בצבע אדום נוסע ברחובות לונדון בחורף
אוטבוס חשמלי בלונדון (צילום: Chaz Bharj / Shutterstock.com)

אחד הצעדים המורכבים, האמיצים והנדרשים מצד הבריטים הוא התכנון של הפחתת השימוש בתחבורה, שתהווה מרכיב מרכזי בפליטות גזי החממה של האנושות בעתיד הנראה לעין. המוקד העיקרי, מן הסתם, הוא הפחתת השימוש ברכב בתחומי הערים – במקביל להגדלת התמיכה בתחבורה ציבורית, גם ככלי ליציאה לטיול מחוץ לעיר.

בין היתר, מתכננים במשרד התחבורה לעשות זאת על ידי הפיכת הנסיעה באוטובוסים וברכבות לנגישה וזולה יותר, לתמוך במועדוני רכב נטולי פליטות, תמיכה והדרכה של רשויות מקומיות ביצירה של מערכי רכב שיתופי וניצול נכון של תחבורה ציבורית ואף הקמת רשת נתיבי אופניים ואופניים חשמליים ארצית.

מה הלקח?

משרד התחבורה הבריטי מציג את הדרך בה צריכות לנקוט כל המדינות וכל המשרדים הרלוונטיים להתמודדות עם משבר האקלים (האם יש משרדים שלא?) – פיתוח תכנית מפורטת וברורה, שתאפשר תפקוד המשכי וברור בשנים הבאות.

לא רק שהמשרד הציג יעדים פרקטיים וברי יישום, הוא הציג יעדים שניתן להבין את משמעותם בהקשר המיידי להפחתת פליטות גזי החממה במדינה. תכנית דומה מצד ישראל, ובפרט מצד משרד התחבורה הישראלי, תוכל לעזור למדינה להכניס עצמה לתלם ולהפחית משמעותית את פליטות גזי החממה שלה.

בין אם מדובר בחשמול צי הרכבים של ישראל ובין אם בחשמול ושיפור התחבורה הציבורית, תכנית מסודרת היא החלק המהותי הראשון בדרך להתמודדות נכונה של ישראל עם משבר האקלים, שהמשבר התחבורתי בו היא נמצאת כרוך בו. 

מאמרים נוספים

תגובה אחת

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

Back to top button