התחנה הראשונה המיועדת לרכבים חשמליים בלבד בבריטניה נפתחה בבריינטרי שבאסקס, והיא מאפשרת טעינה המבוססת על אנרגיה מתחדשת באופן מלא.
התחנה, שהחלה לפעול בדצמבר, מאפשר טעינה בהספק של 350 קילוואט – והשגת טווח של יותר משלוש מאות קילומטר בעשרים דקות. זאת, עד לשלושים ושישה רכבים בו זמנית. החשמל לתחנה יגיע משדות סולאריים סמוכים, יחד עם פאנלים המכסים את גג התחנה.
בתחנה עצמה קיימות גם סוללות שמסוגלות לאגור אנרגיה המספיקה ליותר משלושים אלף קילומטר, במטרה למנוע ׳בזבוז׳ של חשמל נקי המגיע לתחנה מהשדות הסמוכים.
התחנה, שהוקמה על ידי חברת האנרגיה הנקייה גרידסרב (Gridserve), היא הראשונה מתוך קצת יותר ממאה שמתוכננות להיבנות בבריטניה בחמש השנים הקרובות. הקמת התחנות היא חלק מפרויקט תשתיות פרטי בשווי מיליארד ליש״ט הנקרא ׳מהשמש לגלגלים׳.
להיכנס לחדר כושר בזמן ההטענה המהירה
בראיון ל׳גרדיאן׳ אמר מייסד ומנכ״ל גרידסרב, טודינגטון הרפר, שהוא קיווה לעדכן את מודל תחנות הדלק ולהתאימו לעולם ׳נטול פחמן׳. בריאיון עמו אמר הרפר כי ״טעינה צריכה להיות פשוטה ונטולת חרדה״. השינוי, לדבריו, כרוך בהפיכת הטעינה לפשוטה, כדי שתקל על המעבר לתחבורה חשמלית.
התחנה החדשה לא כוללת רק עמדות טעינה לרכבים, אלא היא בנויה כתחנת התרעננות גדולה המאכלסת חנויות, בית קפה ושירותי דואר – כהזדמנות לשלב בילוי או מטלות יומיומיות עם טעינת הרכב.
לפי המודל של החברה, תחנות עתידיות יכילו גם מרחבים עסקיים גדולים יותר וחללי עבודה לפגישות, מרכז בילוי לילדים ואף ׳מתחמי איכות חיים׳ הכוללים אופני אימון שיוכלו להפיק חשמל לשימוש התחנה.
כך, מקווים בגרידסרב, טעינת הרכב תהפוך לחווייתית ותאפשר שילוב שירותים המקל על הצרכנים. תעריף הטעינה של התחנה החדשה (ואלו שיבואו בעקבותיה) יהיה זול יותר מאשר קיים בתחנות הטעינה בבריטניה כיום, ויאפשר לטעון את הסוללה הממוצעת מעשרים לשמונים אחוזים בפחות מעשרה ליש״ט.
בהתייחס להקמת התחנה אמרה שרת התחבורה הבריטית, רייצ׳ל מקלין, כי ״עם התאוצה לכיוון תחבורה נקיה וירוקה יותר, אני שמחה לראות את תחנות השירות העתידיות קורמות עור וגידים. מעולם לא היה זמן טוב יותר לבצע את השינוי.״
לאחרונה פורסמה תכנית בשווי של 950 מיליון ליש״ט לשדרוג קווי החשמל בסמוך לכבישים המהירים במדינה, על מנת להקל על יזמים פרטיים בהקמה של תחנות עצירה והתרעננות המיועדות לרכבים חשמליים.
בבריטניה יש יותר מטענים לנפש מבישראל
גרידסרב לא מתמקדת רק בהקמת תחנות טעינה והתרעננות, ובמקביל החלה בשיתוף פעולה עם חברת הפיננסים היטאצ׳י קפיטל (Hitachi Capital) בהקמה של עסק לחכירת רכבים, שיכלול גם מנוי לתחנות של החברה.
כעת, עם הגעה של דגמים חשמליים חדשים לשווקים, מקומן של תחנות הטעינה חשוב מתמיד. בבריטניה פועלות כעת כעשרים אלף עמדות טעינה – 300 מטענים לכל מיליון איש. למרות שמספר עמדות הטעינה בבריטניה עבר כבר את מספר תחנות הדלק, הן עדיין נחשבות לא מספיק נגישות, בעיקר בשל פיזור לא אחיד של עמדות הטעינה ברחבי האי.
כשמשווים את מצב תשתיות הטעינה בבריטניה לאלו של ישראל, ניכר כי מצבם טוב בהרבה. על אף שישראל מספיק קטנה כדי שמודל 3 של טסלה יגיע מדן ועד אילת בלי עצירות, מספר עמדות הטעינה כאן עומד על מאות בודדות.
בריטניה | ארצות הברית | ישראל | |
---|---|---|---|
מספר עמדות הטעינה במדינה | 20,000 | 103,500 | 650 |
מטענים למיליון איש | 300 | 450 | 72 |
*נכון למרץ 2020
ההערכה הקיימת היום היא שכדי שתשתית הטעינה תוכל לתמוך בצי רכבים, דרושה עמדת טעינה עבור כל 20-30 רכבים הנוסעים על הכביש. משמע, אם בישראל נוסעים 3.5 מיליון רכבים, התשתית צריכה לכלול, ביום בו כל הרכבים יהיו חשמליים, לפחות מאה וחמישים אלף עמדות טעינה – כשהשאיפה היא להרבה יותר מזה.
אך למרות פרסום מכרזים מצד משרד התחבורה והאנרגיה ואף קידום מסוים של הנושא מצד משרד הבינוי – אין תמיכה ממשלתית אמתית להקמה של תשתית טעינה נרחבת במתאר עירוני או בינעירוני שיאפשר מעבר נוח לתחבורה חשמלית בארץ.
מתי יגיע תורנו?
ההתבססות של גרידסרב על אנרגיה מתחדשת כדרך לאספקת חשמל לרכבים מדגישה אפילו יותר את ההזדמנות של ישראל למעבר מהיר – בארצנו שטופת השמש ניתן לאפשר טעינה מהירה וזולה מאד עבור רכבים חשמליים כבר עכשיו. גם אם זה לא יהיה ממערכות סולאריות, מחירי החשמל כאן יורדים.
הקמה של תחנות ייעודיות לרכבים חשמליים, או הסבה של תחנות דלק קיימות לחשמל, יכול לשמש זרז משמעותי בדרך לתחבורה חשמלית נרחבת בישראל. משום שכבר עכשיו זול יותר להחזיק רכב חשמלי מאשר רכב בנזין בארץ, חשיפה של הציבור לעמדות טעינה תאפשר מודעות טובה יותר, והגעה של השיח לקהלים רחבים יותר.
הגרסה לטעינה בכול מקום ללא הגבלה
עכשיו בישראל http://www.edriver.co.il