כיום יש כבר לא מעט דגמי אופנועים וקטנועים חשמליים (שחלקם צפויים להגיע לישראל בקרוב), אך מה שאין עדיין מספיק בנמצא, זה אופנועים וקטנועים חשמליים עם סוללות נשלפות (וקלות). סוללות נשלפות לקטנוע או אופנוע חשמלי – זה הכי הגיוני. בסופו של דבר, מדובר בכלי רכב שמבלים לא מעט זמן בסביבה עירונית, וכשאתה מתגורר בדירה בבניין משותף, לא בטוח שתמצא איפה להטעין. וגם – במדינה מוכת גניבות כמו ישראל, יש סיכוי גבוה שתתעורר בבוקר בלי מטען או סוללה.
הפתרון? סוללות נשלפות, במשקל הגיוני, שכל רוכב יוכל לשאת (גם בבניינים ללא מעלית). כיום יש כבר מספר דגמי אופנועים וקטנועים עם סוללות נשלפות (כמו הכלים של חברת NIU) ועוד – אבל זה לא מספיק. אופנוע / קטנוע חשמלי בעתיד יצטרכו לעמוד בסטנדרט של סוללות קלות ונשלפות כדי להיות שימושיים מספיק בעבור הרוכבים.
החברות המובילות בתחום מבינות את זה גם, ולראייה, ארבע מהן – הונדה, ימאהה ק.ט.מ ופיאג'ו, הכריזו לאחרונה על שיתוף פעולה שמטרתו – פיתוח סוללות נשלפות לאופנועים וקטנועים.
השת"פ יחל בצורה רשמית כבר בחודש מאי הקרוב, כשהמטרה היא ליצור סטנדרט עולמי אחיד לסוללות נשלפות, לשימוש בכל התעשייה – אבל לא רק באופנועים וקטנועים – גם תלת גלגליים, 'ריקשות' ורכבים חשמליים קלים נוספים – יוכלו לעשות שימוש בסוללות הנשלפות.
הונדה וימאהה כבר התחילו בעבר תהליך דומה – ב-2019 דווח שארבע היצרניות היפניות הגדולות (The Big Four) מתכוננת לשתף פעולה כדי ליצור סוללות נשלפות לאופנועים – אך לא ברור כיצד שיתוף הפעולה הזה ממשיך את הנוכחי, אם בכלל.
הונדה כבר עשתה התקדמות משמעותית בתחום הסוללות הנשלפות, ולמעשה, הציגה עד היום כבר שני כלים שיש להם כאלו: ה-PCX החשמלי שהוצג בתערוכת טוקיו ב-2017 והבנלי (Benly e) שהוצג בתערוכת טוקיו ב-2019 – שניהם נושאים בבטן שתי סוללות נשלפות – Honda Mobile Power Pack.
בקטנועים הטכנולוגיה אמנם די זמינה, אך עדיין מדובר בסוללות די כבדות – לדוגמא, כל אחת מן הסוללות הנשלפות שנמצאות ב-NQi GT של NIU שוקלת 11 ק"ג – ומדובר בקטנוע עירוני קטן עם טווח נסיעה של מקסימום 134 ק"מ (במהירות נמוכה מאד) – תארו לכם כמה ישקלו סוללות של אופנוע חשמלי שאמור לעשות טווח של 300 ק"מ ויותר.
פתרון נוסף שקיים בתחום הסוללות לדו"ג חשמלי מגיע אלינו מטאיוון – יצרנית הקטנועים החשמליים גוגורו מציעה 'כוורות' טעינה הממוקמות במקומות מרכזיים, והרעיון הוא שיתופי – הסוללות נטענות בכוורת – סיימת סוללה? גש לכוורת וקח אחת חדשה. הסוללה שהשארת תיטען בינתיים עד שיגיע הרוכב הבא – וכך נוצר מעגל קסמים שיוצר זמינות תמידית של סוללות טעונות.
הטכנולוגיה של גוגורו הקטנה לא נעלמה מעיניה של ימאהה הגדולה, שבנתה את ה-EC-05 שלה על בסיס הפלטפורמה של יצרנית הקטנועים החשמליים מטאיוון.
ואיפה עומדות שאר היצרניות?
מלבד צמד היפניות, גם האוסטרים והאיטלקים צברו כבר ניסיון בתחום הדו"ג החשמלי. לק.ט.מ יש את הפרירייד E וגם אופנוע מוטוקרוס חשמלי קטן שמיועד לילדים, ולפיאג'ו יש את הווספה החשמלית ואת הריקשה החשמלית.
הזווית שלנו
האמת היא שזה לא ממש משנה איך יצרני הדו"ג יעשו את זה – העיקר שהם יעשו! בזמן שתחום הרכב החשמלי מתקדם מהר בהובלתה של טסלה, בדו-גלגלי נראה שדברים קצת צועדים במקום – אין מבול של דגמים חשמליים חדשים ולא הכרזות משמעותיות של מותגים גדולים שהם מתכוונים לעבור לתחבורה חשמלית בלבד בתוך כמה עשרות שנים – כמו שקורה לא מעט לאחרונה בתחום הרכב.
אפילו זירו האמריקנית, שיש כאלו שיכנו אותה "הטסלה של האופנועים" לא הציגה איזושהי טכנולוגיה פורצת דרך בשנים האחרונות.
ממש עוד מעט, כבר לא יהיה ניתן להשתמש בכלי תחבורה עם מנוע בעירה פנימית במקומות מסוימים בעולם (קליפורניה לדוגמא) וראוי ונדרש שיצרניות האופנועים והקטנועים הגדולות יעלו הילוך בכל מה שקשור למעבר לתחבורה חשמלית. שיפור נושא הסוללות, הוא צעד מפתח.