fbpx

NQi GT של NIU – מבחן דרכים

חברת NIU רוצה להביא את הבשורה הטכנולוגית לעולם הדו-גלגלי. יצאנו לבדוק מה יש לקטנוע העירוני שלהם שהגיע לארץ לפני כמה חודשים, להציע

חברת NIU היא לא חברה דו-גלגלית קלאסית. היא לא הוקמה על ידי "חולי גז" או אנשים שנהנים מרכיבה על אופנוע בכבישים ציוריים ומפותלים. חברת NIU הוקמה בסין בשנת 2014 במטרה אחת – להביא מהפכה טכנולוגית אל עולם התחבורה הדו-גלגלית. ולראייה, ארבעת המקימים, יוצאי חברות מהמובילות בעולם כמו מיקרוסופט, אינטל, מקינזי וכו' – להם אין כמעט שום קשר לעולם התחבורה הדו-גלגלי. 

לארץ מגיעה NIU ביבוא של UME – חברת בת של קבוצת UMI שמייבאת ארצה את רכבי שברולט, איסוזו, קאדילק ועוד. לצד NIU, שאפשר לכנות אותו כמותג הדגל של חברת UME, ניתן למצוא עוד שני מותגים חשמליים – סגווי-ניינבוט ו-BIRD, שמוכר לנו בעיקר מהקורקינטים השיתופיים שניתן למצוא זרוקים בכל קרן רחוב בתל אביב. 

ההיסטוריה הקצרה יחסית של חברת NIU מרשימה: ב-2016, שנתיים בלבד לאחר שהוקמה החלה החברה למכור את הקטנועים שלה באירופה, ושנתיים אח"כ כבר הונפקה בנאסד"ק. 

קטנוע חשמלי של NIU עומד על המדרכה עם שתי סוללות לידו
NIU NQi GT (צילומים: אהרון גדליה)

ה-NQi GT הוא הקטנוע שמציעה NIU בישראל, והוא מגיע בשתי גרסאות – פרו וספורט. אנחנו רכבנו על גרסת הספורט שמגיעה במקורה עם צמד סוללות 60V 25Ah בעוד שבקטנוע המבחן שודרגו הסוללות לסוללות ה-60V 35Ah של גרסת הפרו. אגב, זהו שדרוג שגם אתם תוכלו לעשות – ניתן לרכוש סוללת 60V 35Ah במחיר של 5,225 ש"ח האחת. 

הבדלים נוספים בין צמד הגרסאות נמצא בטווח הרכיבה – טווח רכיבה מירבי של 97 ק"מ בגרסת הספורט מול טווח רכיבה מירבי של 134 ק"מ בגרסת הפרו, בזמן הטעינה הביתית – 6 שעות בגרסת הספורט מול 7 שעות בגרסת הפרו ובמחיר – 16,490 ש"ח שתעלה לכם גרסת הספורט אל מול 20,990 ש"ח שתצטרכו לשלם בעבור גרסת הפרו. 

לטובת השוק המוסדי, מציעה NIU גם גרסאות קארגו (Cargo) מוכנות למשלוחים של הפרו והספורט, שכוללות טווח רכיבה משופר, בולמים קשיחים יותר, סבל וארגז, פסי הגנה בצידי הכלי ועוד. עוד נתייחס בהרחבה למה שמציעה NIU לעסקים בהמשך.  

בחו"ל מציעה NIU עוד מספר דגמי קטנועים חשמליים וגם אופנוע נייקד עם סוללות נשלפות ותלת גלגלי עם מגוון מערכות טכנולוגיות מתקדמות כמו מנגנון איזון עצמי ויכולות חנייה אוטונומיות – חלק מהכלים האלו יגיעו גם לישראל בתקופה הקרובה – אם שואלים אתכם, לא שמעתם את זה מאיתנו… 

הגענו לאסוף את ה-ניו ספורט (נשאיר את השם המלא והמסובך לכתיבה NQi GT Sport מאחור ברשותכם) מהמשרד / סוכנות של החברה בקצה רחוב דיזנגוף בתל אביב, צמוד לנמל – בחירה ראויה של מקום לקטנוע חשמלי עירוני מגניב וטכנולוגי שאמור למשוך קהל צעיר וקהל בוגר יותר אוהב סטייל. 

נסיעה על ה NIU NQi GT החשמלי

אחרי פגישה קצרה בה קיבלנו סקירה על הפעילות ועל המותגים השונים מיאיר נציג החברה – כולל צפייה בסרטון של מסע חוצה ישראל מטורף במשך 5 ימים על דגם השטח של סגווי (שהצטערנו לשמוע שכבר לא מיוצר – אבל קיבלנו הבטחה שמשהו עוד יותר מגניב נמצא בדרך) פגשנו סוף סוף את הניו עליו נבלה את המשך היום. 

העיצוב נכון – הניו בולט בשטח ולא נראה כמו כל קטנוע רגיל שאנחנו מכירים מהרחוב – פנס לד עגול וגדול מקדימה, צביעת שחור / פסים אדומים מגניבה ומושכת (יש עוד צבעים) לוח תצוגה גדול וצבעוני ועוד. הניו בולט בשטח ומתאים כמו כפפה לרחוב דיזנגוף והסביבה. 

פנס לד עגול ומעוצב של הפנס הקדמי של הNIU NQi GT

בצד הטכני, הניו מציע 2 סוללות נשלפות מתוצרת פנסוניק, אחת מתחת למושב ואחת מתחת למסעד הרגליים השטוח – כל אחת במשקל 11 ק"ג – נשמע קצת הרבה, אבל בזכות העיצוב שהזכיר לנו קופסת אוכל לילדים, הן לא מרגישות כבדות מאד כך שכל אחד יוכל להרים אותן. את הניו ניתן להטעין ישירות על ידי כבל חשמל או לקחת את הסוללות אתכם ולהטעין במטען נייד ביתי מפוצל שמאפשר להטעין את 2 הסוללות בו-זמנית. מחיר הקטנוע כולל את המטען הנייד שמספק טעינה מהירה שאורכת כ-3.5 שעות בלבד. 

טווח הרכיבה המירבי המוצהר של גרסת הפרו עומד על כ-134 ק"מ – טווח שיושג ברכיבה במצב ה-E-SAVE המצב החלש ביותר משלושת מצבי הרכיבה שמציע הניו. בפועל הרכיבה תתבצע רוב הזמן במצב דינמיק או ספורט, כך שטווח הרכיבה ה"אמיתי" מצטמצם לכיוון ה-100 ק"מ – עדיין טווח מכובד מאוד לקטנוע שיבלה את מרבית זמנו בעיר. הניו מצויד במנוע בהספק של 3,500 וואט מתוצרת בוש שיושב בגלגל האחורי ומספק את הכוח לקטנוע. 

בצד הטכנולוגי, יש לניו סוללת פיצ'רים שלא הייתה מביישת אופנוע תיור יוקרתי. הוא מגיע עם אפליקציה תואמת שמציגה מידע חשוב לרוכב: מצב סוללה, טווח רכיבה שנשאר לניצול, תיעוד מסלול הרכיבה האחרון, מפה שמאפשרת לראות את מיקום הקטנוע, "בדיקה חכמה" שמספקת סקירה על מערכות הכלי כולל התראה במקרה של תקלה, סטטיסטיקות רכיבה כמו מהירות ממוצעת, זמן ומרחק ועוד. 

נסיעת מבחן על הקטנוע החשמלי NIU NQi GT

הניו יתריע דרך האפליקציה כאשר הקטנוע בתזוזה לא רצויה – מה שיכול להוות אינדיקציה על ניסיון גניבה. אפליקציה מגניבה בהחלט וגם שימושית, אבל דרושה שיפור של חוויית המשתמש – בעיקר בכל מה שקשור לתהליך ההרשמה הראשוני וההתאמה של הקטנוע למכשיר החכם של הרוכב. 

בניו שמים דגש רב על איסוף של מידע מהמשתמשים על מנת לשפר את הטכנולוגיה ואת הקטנועים – בכל קטנוע ניו מותקנים כ-32 חיישנים שמנטרים את המערכות השונות – מה שאפשר לחברה לאסוף מעל ל-65 טרהבייט של דאטה, שנקלטו מיותר ממיליון קטנועי ניו שנעו יותר מ-4.5 ביליון קילומטרים ברחבי העולם. 

לוח מחוונים של ה-NIU NQi GT

צג המידע הראשי שמשנה צבע בהתאם לתאורה בחוץ (לבן במהלך היום וצבעוני בלילה) מציג את כל המידע החשוב שנדרש לרוכב במהלך הרכיבה: אחוז ניצול הסוללות, מצב רכיבה, מהירות רכיבה ועוד. המעבר בין מצבי הרכיבה נעשה בקלות וביעילות דרך כפתור בצד ימין של הכידון, ואפשר לעשות את זה גם תוך כדי רכיבה.

חוויית רכיבה

הניו מציע מבנה קצר וצר, שילוב נהדר לקטנוע עירוני שאמור להתמודד עם גודש התנועה המטורף של כבישי העיר. גובה מושב של 760 מ"מ מאפשר לעצור את הקטנוע בבטיחות עם שתי רגליים יציבות על הקרקע. יחד עם משקל של 109 ק"ג (כולל סוללות), הניו עושה רושם של קטנוע ידידותי שיתאים למרבית הרוכבים. המושב נוח ויש גם מקום, ידיות ורגליות למורכב, אם כי נראה שהעניינים יהפכו מעט צפופים בשניים. 

מרכז הכובד הנמוך שמושג הודות לסוללה שנמצאת מתחת לרגליים, הופך את הניו ליציב יותר ומשפר את חוויית הרכיבה ויחד עם משקל קל והיגוי מדויק – אנחנו מקבלים כלי עירוני זריז ויעיל.  

אין לו ABS אלא CBS – מערכת בלימה משולבת ולמרות שמדובר בחסרון הבלמים של הניו הקטן מספקים נשיכה נאותה – וגם שנאלצנו לבלום בחוזקה במצב של בלימת חירום כאשר שליח ממהר של וולט פרץ לנו לכביש – מערכת הבלימה עשתה את העבודה ועצרה בהחלטיות – בלי סכנה לנעילת הגלגלים. 

נסיעת מבחן בכביש על ה-NIU NQi GT החשמלי

בתנועה צפופה בתוך העיר, הניו מרגיש בבית – משתחל ביעילות בין מכוניות ומביא אתכם למחוז חפצכם במהירות. כלי שפשוט כיף לצאת איתו לסידורים. הרכיבה החרישית מאפשרת להשתחל גם למקומות שאולי הייתם מתקבלים בהם פחות באהדה אם הייתם רכובים על כלי רועש בעל מנוע בעירה פנימית – כמו למשל הסמטאות שלצד רחוב הרצל בדרום תל אביב שנסגרו לתנועת הולכי רגל בלבד (כמובן שתעשו את זה בזהירות יתרה…) 

רק אל תשכחו שאתם על קטנוע חשמלי ואף אחד לא שומע אתכם – אל תפתיעו כדי שלא תופתעו! 

הכביש המהיר הוא כבר סיפור אחר בעבור הניו. שם הקטנוע החשמלי הקטן כבר מתקשה יותר למצוא את מקומו. המכוניות, המשאיות והאוטובוסים וגם רוכבי הדו-גלגלי טסים מסביבנו, ובמהירות מירבית של כ-70 קמ"ש (מה שמוצג על הצג הדיגיטלי – בפועל זה כנראה קצת פחות) בלי רזרבות של כח לעקיפות או לבריחה ממצבים מסוכנים, אין לנו ממש סיכוי להשתלב בתנועה בצורה בטוחה. הניו נמצא בעמדה פגיעה אפילו בנתיבים הפתוחים של איילון – אחד הכבישים הכי קשוחים במרכז ואולי אפילו בישראל כולה, ממש ג'ונגל עירוני בו אל תצפו לקבל רחמים משום נהג – סיטואציה שהרגישה לנו לא כל כך בטוחה. 

הניו ספורט הוא קטנוע, אבל הוא לא מצויד כמעט בשום חללי אחסון – שזה בהחלט חסרון לכלי עירוני שאמור להיות פרקטי – לפני הכל. את המקום מתחת למושב, איפה שנמצא בדרך כלל תא אחסון תופסת הסוללה, וכל מה שנשאר לרוכב הקטנוע זה תא קטן ופתוח מתחת לכידון ו-וו תלייה די יעיל שמאפשר לתלות שקיות. די מבאס אם לומר את האמת, אנחנו חשבנו שהחבר'ה ב-ניו היו יכולים להיות קצת יותר יצירתיים ולסדר תא מטען שנפתח מקדימה, מתחת לפנס. 

אם אתם ממש חייבים מקום פנוי אז כדאי שתדעו שאפשר בעיקרון להוציא את הסוללה שמתחת למושב כדי לפנות מקום בתא המטען ולרכב רק עם סוללה אחת – אבל אז תאבדו חצי מהטווח. בכל מקרה, בניו מציעים מספר ארגזים מעוצבים בגדלים שונים, כך שאם אחסון הוא קריטי עבורכם, דעו שיש לכך פתרון. הניו מצויד גם בשקע USB המאפשר לכם להטעין ON THE GO. 

כל עוד רגלית הצד פתוחה, המנוע של הניו מנותק, ותצטרכו ללחוץ על הכפתור הירוק על מנת להתחיל ברכיבה – שני מאפייניי בטיחות חשובים מאד בכלים חשמליים. 

המתלים של הניו התמודדו בצורה יפה מאד עם כבישיה האיך לומר בעדינות לא כל כך איכותיים של דרום העיר תל אביב. גם בורות גדולים עברו בצורה חלקה יחסית, ולא הורגשו זעזועים שיצאו מגוף הקטנוע אל גופו של הרוכב. 

הגלגל האחורי של הקטנוע החשמלי NIU NQi GT
אחורי הקטנוע של NIU NQi GT

חשוב לציין שאיכות ההרכבה של הניו הרגישה לנו טוב מאד – ממש עושה רושם של מוצר מושקע שיחזיק מעמד לשנים רבות. 

במסגרת NIUBIZ, המסלול של ניו לשוק המוסדי והמסחרי, יוכלו בעלי העסקים לשלוט על ציי הקטנועים החשמליים שלהם דרך אפליקציית NIU FLEET – גרסה של האפליקציה לרוכבים פרטיים שהותאמה לשימוש עסקי / מסחרי. מנהל הצי או בעל העסק יוכל לקבל אינדיקציה בזמן אמת על מיקום השליחים שלו, על תקלה באחד הכלים או סוללה שצריכה טעינה ואפילו על מהירות הנסיעה. 

בניו מספרים לנו שהקטנועים החשמליים שלהם נמצאים בשימוש בקרב עסקים בכל רחבי העולם, וגם בישראל – אצל חברת פיצה האט למשל. 

לסיכום

הניו מתחרה בקטנועי ה-125 סמ"ק בעלי מנועי הבעירה הפנימית הקטנים יותר המוצעים כיום בשוק בישראל. במחיר של 20,990 ש"ח לגרסת הפרו, הוא בהחלט לא מהזולים לקנייה, אבל הודות למחיר ביטוח נמוך שמקביל לביטוח של קטנוע 50 סמ"ק, טיפולים זולים יותר ובלי להוציא כסף על דלק, הפרש העלויות מצטמצם משמעותית. תוסיפו לכך את העובדה שהניו הוא כנראה מתקדם בהרבה משאר מתחריו (החשמליים והלא-חשמליים), וקיבלתם אופציה מעניינת בהחלט.

תמונות כתבה וצילום: אהרון גדליה

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

Back to top button