טסלה פרסה את רשת הטעינה מהירה הגדולה בעולם, בשנה שעברה החברה ציינה את המטען ה-50,000 בעולם. החברה החלה לפרוס מטענים מהירים בקליפורניה וניו-יורק כבר ב-2012, במקביל למסירות הראשונות של טסלה מודל S, והתרחבה לכל מדינה בה החברה החלה לשווק את רכביה. בישראל לבדה החברה הספיקה לפרוס 200 מטענים סופר-מהירים במעל 20 מיקומים שונים ברחבי המדינה.
תחנות הטעינה של טסלה מתהדרות במספר רב של מטענים בכל תחנה, זיהוי של הרכב בעת התחברות לעמדה (בדומה לדלקן), טעינה במחירים נמוכים ובעיקר בקצבי טעינה גבוהים מאוד – כבר לפני עשור החברה פרסה מטענים בהספק של 125 קילוואט, ובשנים האחרונות החברה פורסת מטענים בהספקים של 250 קילוואט – במטענים בהספק של 250 קילוואט ניתן לטעון עוד 100 קילומטרים של טווח ב-6-7 דקות של טעינה בלבד. טסלה גם מאפשרת לנהגים להשפיע על מיקומי תחנות הטעינה העתידיות הצפויות לקום.
עמדות הטעינה של טסלה, הקרויות סופרצ׳ארג׳ר(ס), נועדו לשרת את רכבי החברה, ועד לפני מספר בודד של שנים העמדות היו נגישות לבעלי רכבי טסלה בלבד. ב-2021 החברה הודיעה כי היא תפתח את רשת הטעינה שלה לכלל הציבור ולא רק לבעלי טסלה, בשלב ראשון בנורווגיה.
בהמשך החברה החלה לפתוח עוד ועוד מיקומים ברחבי אירופה, עד שהחברה החלה בצעדים להפוך את תקן הטעינה שלה לסטנדרט בצפון אמריקה (עמדות הסופרצ׳ארג׳ר בצפון אמריקה מצוידת בחיבור ובתקן טעינה שונה משאר הרכבים ומשקע הטעינה בישראל ובאירופה), צעד שהוביל יצרניות רבות לאמץ את תקן הטעינה הקרוי NACS (ראשי תיבות של North America Charging Standard) מצד אחד, ולטסלה לפתוח את רשת הטעינה שלה בארצות הברית לכלל בעלי הרכבים החשמליים.
נציין כי בשלב זה עמדות הטעינה של החברה בישראל פתוחות לבעלי טסלה בלבד, אך סביר להניח שבעתיד גם עמדות אלו יהיו פתוחות לכלל ציבור נהגי הרכבים החשמליים.
טעינה מהירה מאוד
טסלה החלה בפריסה של עמדות הטעינה המהירות החדשות של החברה, הקרויות V4, שלפי הערכות מסוגלות לספק טעינה בהספק של 350 קילוואט – לצורך המחשה טעינה בקצב כזה יכולה להגדיל את טווח הרכב ב-100 ק״מ ב-5 דקות של טעינה בלבד, אך לפי דיווח באתר Electrek, למרות שהחברה החלה לשדרג את תשתיות הטעינה – מתקני הטעינה עצמם לא שודרגו, ולכן בחלק מהמקרים הספקי הטעינה הוגבלו ל-250 קילוואט.
בשלב זה החברה בוחנת להגדיל את הספקי הטעינה ל-300 קילוואט או יותר בחלק מתחנות הטעינה שלה ברחבי ארצות הברית. חשוב לציין כי מהירות הטעינה תלויה גם ברכב עצמו ורכבי טסלה הנמכרים כיום מוגבלים לטעינה בהספק של 250 קילוואט – אך מכיוון שבצפון אמריקה רשת הטעינה פתוחה גם ליצרניות אחרות, שדרוג כזה ישרת בעלי רכבים חשמליים התומכים במהירויות טעינה גבוהות.
לפי דיווחים ב-X (טוויטר לשעבר), מספר נהגים הצליחו להביא את הרכב שלהם למהירות טעינה שמגיעה עד 320 קילוואט.
טסלה סייברטראק ראשון עולה על כבישי ישראל
לפי דיווח מהיום בכלכליסט, טסלה סייברטראק ראשון, הטנדר החשמלי של טסלה, קיבל מספר רישוי ועלה על כבישי הארץ. הסייברטראק מגיע לישראל בייבוא מקביל, כמו עוד מספר טנדרים חשמליים הנמכרים כאן, אך בניגוד לטנדרים האחרים משרד התחבורה הורה שלא לאפשר רישוי של הדגם בישראל.
הסיבה? טסלה סייברטראק עמיד לירי, עניין זה גורם לחשש אצל הרשויות כי הרכב ישמש ארגוני פשיעה. לפי הכתבה בכלכליסט משרד התחבורה הורה למכוני רישוי שלא לקבל את הרכב – ״נבקש לא לקבל אותו עד להודעה אחרת, וזאת לבקשת הנהלת משרד התחבורה עד שנברר שוב את נושא המיגון נגד ירי״.
למרות ההודעה של משרד התחבורה, רכב סייברטראק ראשון קיבל השבוע מספר רישוי. דגם הסייברטראק שנחשף לראשונה לפני חמש שנים, נכנס לייצור סדרתי רק בשנה שעברה לאחר מספר עיכובים וקשיים בייצור הדגם.
טסלה סמי באירופה
טסלה סמי, המשאית החשמלית של החברה, נחשפה לראשונה בשנת 2017 – אז אילון מאסק הציג אותה על הבמה באירוע השקה של טסלה, עם הבטחה למשאית חשמלית שתאפשר טווחי נסיעה של 500 עד 800 קילומטרים לטעינה, ועם תאריך יעד לייצור – 2019.
למרות שאנחנו כבר חמש שנים אחרי תאריך היעד, המשאית עדיין לא נכנסה לייצור סדרתי, והיא עדיין נמסרת רק ללקוחות ספורים וגם להם במספרים קטנים. לפני מספר חודשים מאסק רמז כי ייתכן שהמשאית החשמלית תגיע לייצור בקרוב גם באירופה. ״יש הגיון בלייצר את טסלה סמי בג׳יגה-פקטורי בברלין״, כך לפי דבריו.
להודעה הזו יש משמעות רבה – נכון להיום שוק המשאיות החשמליות בארצות הברית מדשדש וזאת בניגוד לאירופה (וסין), שם משאיות חשמליות מתחילות לתפוס תאוצה – לצורך השוואה באירופה עלו 10,800 משאיות ורכבים כבדים חשמליים על הכביש בשנה שעברה, זאת לעומת 1,200 רכבים בלבד בארצות הברית.
ייתכן כי מאסק הבין לאן הרוח נושבת, והחברה החלה לפעול לייצור המשאית באירופה. אבל לצורך כך החברה תאלץ לשנות את מבנה המשאית. לטסלה סמי יש ״אף ארוך״, תצורה שהיא סטנדרטית בארצות הברית, והיא תורמת לאווירודינמיות של המשאית. בשל מגבלת אורך של משאיות באירופה, במשאיות האירופאיות תא הנהג נמצא מעל יחידת ההנעה (COE) – בדומה לישראל. תצורה זו משפיעה לרעה על האווירודינמיות של המשאית, ובמקרה של משאית חשמלית – גם על טווח הנסיעה שלה.
למרות זאת, טסלה סמי מציעה טווח נסיעה ארוך משמעותית מהמשאיות החשמליות הנמכרות באירופה, לפחות לפי הצהרות החברה. רוב המשאיות באירופה מציעות טווחי נסיעה שנעים בין 200 ל-350 ק״מ בלבד, בעוד הסמי של טסלה מציעה טווח נסיעה שנע בין 500 ל-800 ק״מ, יחד עם יכולות טעינה מהירות מאוד.
אך מעבר לציוץ של מאסק בתחילת השנה, החברה לא התייחסה לנושא המשאית החשמלית באירופה, עד לאחרונה – בעמוד הקריירה של טסלה פורסמה משרה בשם Head of Business Development – Semi Truck EMEA , או בעברית – ראש תחום פיתוח עסקי – משאיות כבדות לאירופה, המזרח התיכון ואפריקה.
המשרה מצביעה בבירור על התוכניות של החברה להתחיל לשווק את המשאיות החשמליות גם באירופה (דבר שכמובן ישפיע בעתיד גם על ישראל), אך קשה להעריך כמה זמן ייקח לחברה לשנות את תצורת המשאית ולהכניס אותה לייצור סדרתי, בייחוד בהתחשב בעובדה שהחברה עדיין מתקשה עם ייצור המשאית החשמלית בארצות הברית.