fbpx

האם טסלה סמי תכנס לייצור באירופה?

מאסק אמר כי לדעתו ״יש הגיון בלייצר את טסלה סמי בג׳יגה-פקטורי בברלין״. המשאית החשמלית של טסלה, שהייתה אמורה להכנס לייצור סדרתי כבר ב-2019, עדיין מתעכבת, ונמסרת רק ללקוחות נבחרים במספרים קטנים. האם אנחנו צפויים לראות אותה גם בתצורה אירופאית?

אחרי לא מעט עיכובים, המשאית החשמלית של טסלה, טסלה סמי, עדיין מתעכבת. המשאית תוכננה להכנס לייצור בשנת 2019, אך המשאית הראשונה נמסרה ללקוח רק בסוף 2022. מאז טסלה הספיקה להעלות מספר קטן של משאיות על הכביש, שמוערך בסדר גודל של מאה משאיות בלבד.

משאית הסמי החשמלית של טסלה, שנחשפה לראשונה לפני מעל שש שנים, היא עוד פרויקט שאפתני של טסלה, שנועד לשנות את פני התחבורה – באירוע החשיפה הוכרז כי למשאית יהיה טווח נסיעה של עד 800 ק״מ (עם מטען), יכולת טעינה סופר מהירה שיכולה למלא 70% מהסוללה (מעל 500 ק״מ של טווח) בחצי שעה של טעינה מהירה, ועלויות תפעול נמוכות מאוד.

רוצים לקבל את כל העדכונים על רכבים חשמליים בארץ ובעולם ישירות לנייד? הצטרפו לערוץ EV Magazine בטלגרם

מעבר לנתונים המרשימים שהוצגו אז, הנתון המרשים ביותר שהוצג על הבמה ודובר עליו עד כה הוא המחיר. מחירה של המשאית אמור לנוע בין 150,000 דולר לגרסה עם טווח נסיעה של 500 ק״מ ועד 200,000 דולר לגרסה עם הטווח הארוך, כך לפחות לפי טסלה.

עולם המשאיות החשמליות עדיין בחיתוליו, ומחירים כאלו הם, נכון להיום, רחוקים מהמחיר של כל משאית חשמלית שמיוצרת כיום בייצור סדרתי.

למרות שהחברה מסרה משאיות לפפסי-קו, ואף אחת מהן הצליחה לגמוא מרחק של 1,700 ק״מ ביממה אחת, חברות נוספות ששריינו הזמנה של משאיות חשמליות, כמו וולמארט ו-UPS למשל, עדיין לא קיבלו את המשלוח הראשון של המשאיות, וחלקן הכניסו לשירות משאיות חשמליות של חברות אחרות.

טסלה סמי מעוטרת בעיצוב של פפסי קו בצבע כחול עם הכיתוב Zero Emissions

מעבר לאספקת הסוללות והתהליך הארוך של הקמת קו ייצור, ייתכן כי אחת הבעיות שטסלה מתמודדת איתה הוא עלות ייצור גבוהה מאוד. טסלה כבר הצהירה בעבר על מחירי יעד שלא הצליחה לעמוד בהם עד כה, כמו לדוגמה עבור טסלה מודל 3, שמחיר היעד שלה עמד על 35 אלף דולר, והיום עולה 39 אלף דולר בארצות הברית.

אך ייתכן שעם המשאית החשמלית, מדובר בסיפור אחר לחלוטין. לפי טווח הנסיעה המוצהר של המשאית, ונתוני הצריכה שטסלה מפרסמת, קיבולת הסוללה של טסלה סמי צפויה להיות קרובה ל-1,000 קוט״ש. עלות ייצור של מערך סוללות כזה צפוי להתקרב למחיר המטרה של המשאית כולה.

קשה להעריך כמה תעלה המשאית בסופו של דבר, ובהערכה זהירה גם 300,000 דולר למשאית ואף 400,000 דולר נשמעים כמו מחיר שטסלה תתקשה לעמוד בו ועדיין להרוויח. וכעת, למרות שאנחנו לא רואים כמויות של משאיות מבית טסלה עולות על הכביש, מאסק מדבר על ייצור של המשאיות באירופה.

טסלה סמי בברלין

המפעל של טסלה בברלין, המכונה ג׳יגה-פקטורי ברלין-ברנדנבורג, או ג׳יגה-פקטורי 4, הוא המפעל היחיד של טסלה באירופה. המפעל החל לפעול לפני שנתיים ונכון להיום הוא מייצר דגם אחד בלבד והוא טסלה מודל Y.

לפי התבטאויות של מאסק, נראה שלחברה יש תוכניות להרחיב את המפעל ולהתחיל לייצר בו גם את המכונית הקומפקטית של טסלה, ולפי דיווח של גורמים בגרמניה, גם את הטסלה סמי.

ייצור של טסלה סמי באירופה נשמע כמו צעד הגיוני, משתי סיבות עיקריות – הראשונה, מחירי הדלק באירופה גבוהים בשל המיסוי, בדומה לארץ, מה שהופך את התפעול של משאית חשמלית למשתלם מאוד. השנייה היא הרגולציה המחמירה באירופה שמתמרצת חברות עם צי משאיות להפחית את הזיהום הנובע מתפעול המשאיות.

משאית טסלה סמי חשמלית בצבע לבן בתוך מבנה

בזמן שבארצות הברית שוק המשאיות החשמליות כמעט ואינו מפותח, באירופה חברות רבות מתחילות לחשמל את צי המשאיות החשמליות שלהן, ומצטיידות במשאיות חשמליות של יצרניות שונות, שטסלה היא לא אחת מהן. למעשה מדובר בפספוס של טסלה, וייתכן שהחברה אף תשים דגש רב יותר על ייצור המשאית באירופה.

מהצד השני טסלה תאלץ להתמודד עם מספר בעיות לפני שהיא תוכל למכור את המשאיות באירופה, הראשונה היא סיום תהליך הפיתוח של המשאית – למרות מסירות של המשאית נראה שהחברה עדיין מתייחסת למשאית כאל פיילוט ולא כאל מוצר מוגמר.

בעיה נוספת היא תצורת המשאית – לטסלה סמי יש ״אף ארוך״, תצורה שהיא סטנדרטית בארצות הברית, והיא תורמת לאווירודינמיות של המשאית. בשל מגבלת אורך של משאיות באירופה, במשאיות האירופאיות תא הנהג נמצא מעל יחידת ההנעה (COE). תצורה זו משפיעה לרעה על האווירודינמיות של המשאית, ובמקרה של משאית חשמלית – גם על טווח הנסיעה שלה.

למרות זאת, טסלה סמי מציעה טווח נסיעה ארוך משמעותית מהמשאיות החשמליות הנמכרות באירופה, לפחות לפי הצהרות החברה. רוב המשאיות באירופה מציעות טווחי נסיעה שנעים בין 200 ל-350 ק״מ בלבד, בעוד הסמי של טסלה מציעה טווח נסיעה שנע בין 500 ל-800 ק״מ, יחד עם יכולות טעינה מהירות מאוד.

שתי השאלות שנותרו פתוחות הן מה יהיה מחירה של הסמי באירופה, וכמה זמן ייקח לטסלה להקים פס ייצור למשאית באירופה.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Back to top button