בעולם ללא טסלה, ייתכן שיצרניות הרכב הגדולות היו נשארות בסוג של אזור נוחות בכל מה שקשור לפיתוח וייצור של רכבים חשמליים – אבל גם הגדולות ביותר שבהן, כמו פולקסווגן, פורד ועוד, לא יכלו יותר להתעלם מהפופולרית ההולכת ועולה של דגמי הנוסעים החשמליים שלה – הן היו חייבות להגיב וכך נוצר לו הפיק המטורף והמבורך שאנחנו חווים היום ושסופו לא נראה באופק.
אנחנו לא עושים פרסומת אבל זו לא תהיה הגזמה לומר שטסלה שינתה את פני תעשיית התחבורה – תחילה ברכבי הנוסעים ועכשיו הזמן להתקדם אל עבר היעד הבא – רכבים מסחריים.
בזמן שיש כאלו שעדיין מצקצקים בלשונם בתשובה לשאלה האם משאיות חשמליות יכולות להחליף משאיות העושות שימוש במנועי בעירה פנימית, הסמי, המשאית החשמלית של טסלה, שיחידות ראשונות ממנה נמכרו לחברת פפסי-קו, ממשיכה להשיג הישגים חשובים. בתחילה, רצו בטסלה להוכיח שהמשאית שלהם מסוגלת לצאת למשימות ארוכות טווח בלי לעצור לטעינה בדרך ולאחר שסיימה בהצלחה מסע של מעל ל-800 ק"מ ללא עצירה לטעינה, יצאה הסמי אל עבר היעד הבא – מסע בקו חלוקה שאורכו יותר מ-1,700 ק"מ, ביום אחד.
למען הסר כל מיני ספקולציות, מי שביצע את האתגר הוא גוף בלתי תלוי בשם NACFE או בעברית – המועצה הצפון אמריקנית ליעילות מטען, גוף שחוקר ובוחן את היעילות של פתרונות חלופיים בעולם התחבורה.
בכדי לעשות את זה בצורה המקצועית והמקיפה ביותר, יזמו בארגון את Run on Less – תוכנית בת 18 ימים במהלכם יבדקו עשרות דגמי רכבים מסחריים חשמליים בתנאים משתנים – ובתוך כך גם 3 משאיות סמי חשמליות מתוצרת טסלה ששייכות לתאגיד פפסי-קו.
יותר ויותר ציי רכב משקיעים בכלי רכב המונעים על ידי דלקים חלופיים, במיוחד במשאיות חשמליות העושות שימוש בסוללות.
NACFE
בכל אחד מ-18 הימים יצאו שלושת משאיות הסמי החשמליות של פפסי-קו, שמוצבות במטה החברה בעיר סקרמנטו בקליפורניה, למשימות שונות, במרחק שונה, עם מטען שונה ומספר עצירות שונה בתנאי מזג אוויר שונים שמשפיעים בצורה ישירה על ביצועי הרכב החשמלי.
ההישג המרשים ביותר נרשם ביום ה-17 לתוכנית – אז יצאה משאית מס' 3 לנסיעה של 24 שעות רצופות (עם מטען במשקל מוערך של כ-31 טונות). הטסלה סמי יצאה לדרך ביום שלישי ה-26.9.2023 ב-12 בלילה (יום רביעי ה-27.9.2023) עם 95% סוללה ובשעה 6:52 בבוקר היא עצרה לטעינה ראשונה שארכה כשעה. המשאית החשמלית יצאה לדרך שוב ובשעה 11:24 עצרה לעצירה נוספת, כנראה לפריקת המטען (מסלול היום ה-17 כלל עצירה אחת לפריקת סחורה) שהסתיימה בשעה 12:47. סמי מספר 3 יצאה לדרך שוב ובשעה 19:45 היא ביצעה עצירה נוספת לטעינה, שנמשכה כ-25 דקות בלבד, עד השעה 20:10.
לאחר 24 שעות של נסיעה כמעט רצופה, גמאה המשאית החשמלית מרחק של לא פחות מ-1,732 ק"מ – השווה לשתי נסיעות – מקרית שמונה לאילת וחזרה (פעמיים).
במהלך הנסיעה, שכ-93% ממנה התבצעו במהירות של מעל ל-80 קמ"ש ובטמפרטורה מקסימלית של 29 מעלות, החזירה המשאית החשמלית 14% מהאנרגיה על ידי שימוש בבלימה הרגנרטיבית.
עלות החשמל בישראל למשאית (לפי צריכה של כ-1 קוט"ש לק"מ) עומדת על בין 35 ל-40 אג' לקילומטר בטעינה לפי מחירי תעו"ז (שפל, מתח נמוך), זאת לעומת מחיר של עד 2.5 שקלים לקילומטר במשאית דיזל מקבילה – חסכון של 2.1 שקלים לכל ק"מ נסיעה. במקרה של המשאית המדוברת, מדובר על חסכון של מעל 3,500 שקלים ביום בודד.
רכבים מסחריים קיימים במגוון גדלים וצורות, בהתאם לשימושים להם הם מיועדים, ולצד משאיות חשמליות שמשמשות לשינוע מוצרים, לעיתים גדולים וכבדים למרחקים בינוניים-ארוכים, בוחנים ב-NACFE גם את תפקודם של רכבים מסחריים חשמליים בגדלים נוספים במסגרת תוכנית Run on Less של הארגון.
אל משאיות הטסלה סמי של פפסי-קו (אחת מנותנות החסות לתוכנית), הצטרפו עוד עשרות רכבים מסחריים חשמליים – שני רכבי טרנזיט חשמליים של חברת Frito-Lay’s שיספקו מידע על השימוש ברכבים אלו במרחב עירוני צפוף במסגרת פעילותם ברובע קווינס בעיר ניו-יורק, משאית חשמלית מדגם אי-קסקדייה של פרייטליינר ומשאית חשמלית מבית אורנג' EV שמשמשות לשינוע של ירקות ופירות במסגרת פעילות רשת OK Produce בעיר פרזנו שבמדינת קליפורניה, משאית TT8 חשמלית של BYD ומשאית ניקולה Tre BEV של חברת WattEV שמספקת רכבים מסחריים חשמליים ופועלת בנמל לונג ביץ' במדינת קליפורניה ועוד.
בנוסף לשימוש ברכבים לצורך מחקר ואיסוף מידע, בארגון מתכננים רעיונות עם מעל ל-120 בני אדם שיעשו שימוש ברכבים המסחריים החשמליים על מנת לקבל תמונת מצב מדויקת עוד יותר.
יחד עם החסכון הברור בעלויות האנרגיה והתחזוקה, שיכול להגיע לעשרות ואף מאות אלפי דולרים בשנה, ומהווה יתרון ישיר אל מול כלי רכב מסחריים העושים שימוש במנועי בעירה פנימית, הטמעה של רכבים מסחריים חשמליים מניבה לחברה גם יתרון עקיף – השפעה על דו״ח ה-ESG שמודד בין היתר את פליטות הפחמן דו-חמצני של הארגון, וצריכת האנרגיה הכוללת.