fbpx

טסלה סמי עלתה על הכביש, האם זו המשאית שתשנה את פני התעשיה?

טווח נסיעה של 800 קילומטרים עם משקל כולל של 37 טונות, טעינה סופר מהירה ותא נהג חדשני ויוצא דופן. למה המסירה הראשונה של הטסלה סמי עושה רעש (למרות שהמשאית שקטה), והאם המשאית החדשה של טסלה תוכיח שסוללות מתאימות גם למשימות הכבדות?

חמש שנים אחרי שנחשפה לראשונה לעיני הציבור ב-2017, טסלה סמי, משאית הסמי-טריילר החשמלית של טסלה, נמסרת ללקוח הראשון, פפסי-קו – שהודיעה בשנה שעברה על התכנית של החברה להכניס את הטסלה סמי לצי שלה.

למרות החדירה המהירה של רכבים חשמליים לשוק, שמצליחים לאט לאט לכבוש את שוק התחבורה הפרטית, תחבורה כבדה, ובעיקר משאיות ורכבי משלוחים, עדיין מתבססים בצורה משמעותית על רכבי דיזל.

רוצים לקבל את כל העדכונים על טסלה ועל רכבים חשמליים בארץ ובעולם ישירות לנייד? הצטרפו לערוץ EV Magazine בטלגרם

הסיבה העיקרית לכך היא שרכבים כאלו נמצאים שעות רבות על הכביש, וסוחבים איתם מטען במשקלים גבוהים מאוד. בעוד רכב פרטי יכול להסתפק בסוללות המאפשרות לו לנסוע 300-500 קילומטרים ביום, כדי לספק את הצרכים של תחבורה כבדה, יש צורך במארזי סוללה גדולים מאוד, ויכולות טעינה מהירות מאוד, שמשפיעים על מחיר הרכבים ומשקלם.

800 קילומטרים לטעינה

מה שמאפיין את טסלה, היא הבחירה שלהם לא להתפשר, ולא למסור ללקוחות רכבים וכלים מוגבלים לשימוש. כמו ברכבים, גם המשאית של טסלה לא מאכזבת, עם טווח נסיעה של 500 מייל (או 800 קילומטרים), לפי החברה.

באירוע ההשקה אילון מאסק הציג סרטון, לא ערוך לטענתו, בו רואים נהג יוצא מפרימונט בקליפורניה, לסן דייגו, מסע של 800 קילומטרים, עם משאית טעונה במלואה (עם משקל כולל של 37 טון), ומגיעה ליעד ללא עצירה לטעינה בדרך.

לפי טסלה, הסמי הצליחה להגיע לצריכה של 2 קוט״ש למייל, או 1.25 קוט״ש לקילומטר. בישראל צריכה כזו שוות ערך לעלות חשמל בסך 60 אגורות לקילומטר (לפני מע״מ). יחד עם טעינה מהירה מאוד בהספק של 1 מגה-וואט, ניתן לטעון את הסוללה במהירות שיא ל-80% בשלושים דקות בלבד.

גרף שמראה את מצב הסוללה לאורך מסע של 800 קילומטרים עם הטסלה סמי, גם בדרך רצופה בעליות ומורדות
מצב הסוללה לאורך מסלול נסיעה של 500 מייל מפרימונט לסן-דייגו בקליפורניה, ללא עצירות לטעינה

המשאיות החדשות הולכות להכנס גם לצי המשאיות של טסלה, לצורך שינוע סחורות בין מפעלי וספקי החברה, במטרה בין היתר, לקבל משוב מהיר על המשאיות ולשפר אותן בהתאם.

סוללות מול מימן

מחיר הסוללות הגבוה, זמני הטעינה שלהן (וצפיפות האנרגיה הנמוכה), משאירים את הדיון על תחבורה כבדה ונקייה ער: האם הפתרון הוא ברכבים מבוססי סוללה (BEV), או ברכבים מבוססי תאי דלק מימניים (HFC), שיכולים לאגור כמות גדולה יותר של אנרגיה, ו״להטען״ מהר יותר.

מספר יצרניות משאיות הציגו משאיות חשמליות, ואף הכניסו אותן לפיילוט, כמו לדוגמה מרצדס שעשתה כך כבר ב-2019. אך מדובר במשאיות עם טווח מוגבל של כ-200 קילומטרים, שיכולות להתאים כנראה למספר מצומצם של משימות.

טסלה שמה את כל כובד משקלה על רכבים מבוססי סוללה, ובתוך האסטרטגיה הזו החברה הציגה כבר ב-2017 את הסמי, עם טווחי נסיעה מרשימים, אפשרות לטעון את המשאית במהירה, ולפי החברה גם לחסוך לא מעט כסף למרות תג מחיר גבוה ביחס למשאית דיזל.

מעבר לכך, כמו שטסלה ומאסק יודעים לעשות, החברה מנסה למכור את המשאית החדשה באמצעות שלל שינויים וחידושים בעולם המשאיות. כמו לדוגמה קבינה שבה נהג המשאית יושב במרכז, מה שמוביל לראות טובה יותר לפי החברה. או שימוש בסוג של זכוכית משוריינת, שלפי מאסק יכולה לחסוך זמן וכסף בשל ריבוי מקרים של שמשות הנשברות במשאיות במהלך עבודה.

העיכובים הרבים בייצור של הסמי, שתוכנן במקור ל-2019, גרמו (ועדיין גורמים) לרבים לחשוב שמשאיות מבוססות סוללות הן כנראה פתרון לא ריאלי. זו כנראה הסיבה שהמשלוח הראשון של הטסלה סמי עורר כל כך הרבה רעש ברשתות.

האם עתיד המשאיות הוא בסוללות?

האם מאסק יצליח להוכיח לעולם שעולם התחבורה הכבדה יכול להתבסס על סוללות? או שאולי חברות בסופו של דבר יעדיפו שימוש במשאיות מימן?

יש הרבה שאלות פתוחות במירוץ אל עבר משאית נקיה, אך המסירה הראשונה של הטסלה סמי ללקוח היא נקודת דרך חשובה במירוץ הזה.

״יש אנשים שאומרים שלא ניתן לעשות את זה״ אמר מאסק באירוע המסירה, ״אני לא יודע מי אלו, אבל יש שמועות שמסתובבות. אז פשוט עשינו את זה״.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Back to top button