
לטסלה יש היסטוריה עם ההתלבטות האם למכור את הגרסה הבסיסית של המודל Y, או למכור רק את הגרסאות היקרות יותר, עם הטווח הארוך והסוללה הגדולה.
לפני שנתיים החברה החליטה להפסיק לשווק את הגרסה של הדגם שנקראת Standard Range. מנכ״ל החברה, אילון מאסק, צייץ אז בטוויטר – ״אני לא חושב שהטווח, בתנאי נהיגה רבים, עומד בסטנדרט המצוינות של טסלה״. בנוסף מאסק ציין כי ״אנשים לא רוצים להגיע ליעד בטווח של עשרה מייל. הם רוצים גבולות הגיוניים, אז אני חושב ששלוש מאות (מייל), קרוב לכך, עומדים להיות הנורמה החדשה. סביב חמש מאות קילומטר, למעשה.״
הסיפור לא נגמר שם, ולפני יותר מחצי שנה, דיווחנו כאן כי גרסת הבסיס של המודל Y חוזרת, ושיווקה החל באירופה. אפשר לומר שהשיווק של גרסת הבסיס באירופה היא רמז ראשון לכך שהדגם צפוי אלינו ולהצטרף לרשימת הרכבים החשמליים שנמכרים בישראל.
יש לזה שתי סיבות עיקריות: הראשונה – החיבור של טסלה לעמדות טעינה מהירות בישראל ובאירופה הוא חיבור זהה (CCS2), בניגוד לרכבים שנמכרים בצפון אמריקה או בסין. הסיבה השנייה היא שישראל היא מדינה קטנה, ומה שמספיק לאירופה, אין סיבה שלא יספיק גם כאן, בייחוד עם רשת הטעינה המהירה של טסלה.
טווח נסיעה גבולי?
טסלה הוקמה בארצות הברית, פדרציה ענקית עם 330 מיליון אזרחים שאוהבים לטייל לאורכה ולרוחבה. בניגוד לישראל, שבה נסיעה של 400 ק״מ נחשבת נסיעה ארוכה, בארצות הברית משפחות יוצאות גם לטיולים של 600 ק״מ (בכיוון) ויותר.
אולי זו אחת הסיבות שהחברה מעולם לא שיווקה דגמים עם טווח נסיעה קצר, ולכולם יש טעינה מהירה מאוד. בשנים האחרונות כל הדגמים של החברה נמכרים עם טווח נסיעה של 450 ק״מ וצפונה, לפחות לפי התקן.

לגרסה החדשה שהחלה להמכר בישראל יש סוללת LFP קטנה יחסית, כ-60 קוט״ש, ומנוע ״חלש״ יותר ביחס לשאר הדגמים של החברה, עם 299 כוחות סוס. כפי שכתבנו טווח הנסיעה המוצהר עומד על 455 ק״מ, אך אנחנו צופים שלרכב פנאי בגודל כזה, יהיה טווח נסיעה שנע כנראה באיזור ה-350 ק״מ לטעינה (ואולי אף פחות).
טעינה מהירה
טווח הנסיעה הוא לא הפרמטר היחיד שעליכם לקחת בחשבון אם אתם נוסעים הרבה. אחד הפרמטרים החשובים הוא מהירות הטעינה של הרכב בעמדות ציבוריות. גרסת ההנעה האחורית של הטסלה מודל Y, תומכת בטעינה מהירה בהספק של 170 קילוואט ומאפשרת לטעון 80% מהסוללה ב-25 דקות בלבד.

במלים אחרות, תוכלו לקבל עוד 100 קילומטרים של טווח נסיעה בכ-10 דקות של טעינה. לשם כך תוכלו להתחבר לאחת מעמדות הטעינה האולטרה-מהירות הפרוסות ברחבי הארץ, או להתחבר לאחת מתחנות הטעינה הסופר מהירות של טסלה, הפרוסות ב-14 מיקומים ברחבי הארץ.
גרסת הבסיס מול גרסת ה-Long Range
גרסת ההנעה האחורית זולה ב-63 אלף שקלים מגרסת ה-Long Range, המצוידת בסוללה גדולה יותר, מאפשרת טעינה בהספק גבוה יותר, ומציעה טווח של 533 ק״מ לפי התקן. הסיבה העיקרית שרוב הישראלים יבחרו בגרסה הזו היא כנראה הטווח המשופר, והטעינה המהירה יותר.
מעבר לטווח, בגרסת ה-Long Range תקבלו גם הנעה כפולה, בהספק של 500 כוחות סוס, עם תאוצה מאפס למאה קמ״ש בחמש שניות בלבד, לעומת 6.9 שניות בגרסת הבסיס.

מעבר לכך שתי הגרסאות מציעות פחות או יותר את אותו הדבר: אוטופיילוט, תא נוסעים מרווח, בסיס גלגלים גדול של 2,890 מ״מ, גג פנורמי, תא מטען ענק של 850 ליטרים ותא מטען קדמי.
כמו בשאר הרכבים של טסלה, פנים הרכב נקי מאוד, ומצויד במסך גדול במרכז הרכב, ללא לוח מחוונים, ובמערכת המולטימדיה של טסלה, הכוללת מערכת ניווט מבוססת גוגל מפות, ניווט לעמדות הטעינה של החברה ואפליקציות מובנות (כמו ספוטיפיי, יוטיוב, משחקי מחשב ועוד).
למי שמעוניין, יש כמובן גם את גרסת הביצועים (Performance) שמצוידת גם היא בהנעה כפולה בהספק של 534 כוחות סוס, עם 67 קג״מ, מהירות מקסימלית של 250 קמ״ש, ותאוצה למאה קמ״ש ב-3.7 שניות. גרסת הביצועים מצוידת גם בגלגלי 21״, ספוילר ומתלים נמוכים.
ומה חסר? 7 מושבים

בארצות הברית נמכרת גם גרסת שבעה מושבים, ולמרות שמדובר במושבים קטנים יחסית שלא מתאימים לאנשים בוגרים, גרסה זו יכולה להתאים למשפחות ברוכות ילדים. בישראל המודל Y עדיין נמכרת בתצורת חמישה מושבים בלבד, וחבל (מאוד), כי הקטגוריה של רכבים חשמליים עם שבעה מושבים בישראל עדיין לא עונה על הצרכים של רוב הישראלים.
מתחרות
המודל Y החדשה נכנסת לסגמנט ער עם לא מעט מתחרות חשמליות, בינהן האיוניק 5, שמציעה טווח נסיעה מעט גבוה יותר ופנים מרווח יותר, סקודה אניאק ופולקסווגן ID.4 שתיהן מציעות גם הן טווח נסיעה גבוה יותר והפולסטאר 2, שהיא מעט יקרה יותר משאר הרכבים ברשימה ומציעה טווח נסיעה דוגמה.
היתרון של המודל Y הוא בעיקר בתא מטען מרווח משמעותית יותר מהמתחרות, וגישה לרשת המטענים של טסלה, שבשלב זה סגור לרכבים של יצרניות אחרות, בנוסף למערכת המולטימדיה המתקדמת יחד עם שליטה על הרכב והמיזוג מרחוק באמצעות האפליקציה.
החסרונות העיקריים הם טווח נסיעה נמוך יותר משל המתחרות, והגג הפנורמי, מרהיב מצד אחד, אך לא ניתן לסגירה מצד שני, וגורם להתחממות מואצת של הרכב בחודשי הקיץ.
למה לא מביאים מודל y 7 מקומות? חבל..
גרסת ההנעה האחורית זולה ב 46 אלף שח ולא 63 כפי שנרשם.