fbpx

האם נראה בקרוב גרסה זולה של מודל Y בישראל?

המחיר של מודל Y באירופה נחתך ועומד על מחצית מהמחיר ההתחלתי בישראל. האם נראה את השינוי גם כאן?

טסלה החלה להציע למכירה באירופה ובבריטניה גרסה זולה יותר של מודל Y, תחת השם Rear-Wheel-Drive (הנעה אחורית) – למעשה השקה מחודשת של גרסת ה-Standard Range שהוסר מאתר החברה אחרי ניסיון קצר בתחילת 2021. מדובר בגרסה חד מנועית של הרכב, שנכון לעכשיו זמין בישראל רק בגרסת הנעה כפולה.

הגרסה החדשה מציעה טווח נסיעה של 455 קילומטרים לפי WLTP, עם ירידה משמעותית בביצועי הרכב – שיאיץ מ-0 ל-100 קמ״ש תוך כמעט 7 שניות, אך יצליח לטפס עד אותה מהירות מירבית של 217 קמ״ש. פרט לביצועים אלו, שאר מרכיבי הרכב נותרו זהים.

המחיר באירופה זול להפליא, ועומד על 50-54 אלף יורו (162-175 אלף שקלים) – כעשרת אלפים יורו נמוך יותר ממחיר גרסת ה-Long Range שמחירה נע בין 60 ל-67 אלף יורו.

רוצים לקבל את כל העדכונים על טסלה ועל רכבים חשמליים בארץ ובעולם ישירות לנייד? הצטרפו לערוץ EV Magazine בטלגרם

בארה״ב גרסת הבסיס היא ה-Long Range, כמו בישראל, מה שמביא לפער של לפחות 60 אלף שקלים בין הדגם הזול ביותר שניתן לרכוש באמריקה ובין זה שניתן לרכוש באירופה.

גם באירופה מדובר בהוזלה משמעותית. כאמור, מחיר גרסת הבסיס החדשה נמוך בכעשרת אלפים יורו מגרסת ה-Long Range, וכל זה לפני תוספת ההטבות והחזרי המס הנהוגים במדינות המובילות באירופה, שיביאו להוזלה נוספת במחיר – עד לכדי 136 אלף שקלים לגרסה הזולה ביותר. למעשה, מודל Y ניתן כרגע לרכישה במחיר נמוך יותר מאשר מודל 3 בחלק ממדינות אירופה(!).

יבוא מסין, לפחות חלקי

לפי טסלה, הגרסה ״החדשה״ של מודל Y תוכל להגיע עוד לפני סוף השנה ללקוחות – עם מסירות שמיועדות לדצמבר 2022 עד פברואר 2023. בחברה לא פירטו האם מדובר ברכבים שייוצרו בג׳יגה-פקטורי החדש בברלין או שמא בייבוא של מודל Y המיוצר בשנגחאי. חשוב לציין שנכון לעכשיו, הדגמים המיובאים מסין עדיין מהווים את מרבית הרכבים שטסלה מוסרת באירופה.

פנים הרכב וסביבת הנהג של הטסלה מודל Y

עם זאת, לא נופתע אם נראה בקרוב את גרסת ההנעה האחורית של מודל Y מתחילה להתגלגל החוצה מהמפעל האירופי: טסלה הודיעה כי היא מכוונת כרגע ליעד שבועי של 2,000 רכבים ממודל Y, המודל העיקרי שמיוצר בברלין. מדובר בהכפלה של התפוקה הקיימת וביעד מרשים מאד למפעל שנפתח לפני פחות מחצי שנה, במיוחד כשחושבים על צונאמי ההזמנות שטסלה עשויה לחוות כעת עם ההצגה של מודל Y הסופר-זול הזה.

באוקטובר עשוי המפעל להגדיל את התפוקה אפילו עד 3,000 רכבים בשבוע, ולעזור לטסלה להגיע ליעדי מסירות אדירים לשנה הזאת. המספרים, היעדים והמחירים של טסלה באירופה רק מחזקים את השמועות על כך שטסלה מייבאת סוללת LFP המיוצרות על ידי BYD בסין, במטרה להוזיל את עלות הייצור של הרכב.

אבל מה איתנו?

מודל Y של טסלה הוא אחד הרכבים החשמליים הפופולריים בעולם, וכנראה שהרכב היחיד שמתחרה איתו בביקוש הוא מודל 3 – גם של טסלה. אך הקרוסאובר של טסלה נותר ילד חצי רצוי חצי דחוי מצד החברה, שמתקשה לפתור את הסתירה בין הרצון שלה למכור הרבה רכבים ובמחיר נגיש ובין הביצועים של הרכב.

בתחילת 2021 הציגה החברה שתי גרסאות זמינות לרכישה – הלונג-ריינג׳ והפרפורמנס, שמצוידות שתיהן באותה סוללה, עם תוספת ביצועים לדגם האחרון. גרסת הסטנדרט-ריינג׳ הציגה טווח נסיעה שנמוך מ-480 קילומטר (300 מייל) אותם הגדיר אילון מאסק באותה עת כטווח הנסיעה המינימלי שטסלה תאפשר לרכביה – וכך תוך שבועות ספורים נסגרה האפשרות להזמנה של הרכב בעל הביצועים הנמוכים בארה״ב ובאירופה.

טסלה מודל Y בצבע לבן מעל חץ אדום בטקסס ארצות הברית
טסלה מודל Y (תמונה: Roschetzky Photography / Shutterstock.com)

בסין, אגב, גרסה זו עדיין זמינה לרכישה והיא הגרסה הנמכרת ביותר של הרכב – לכן אנחנו חושבים שלפחות כרגע טסלה מתכננת לייבא יותר רכבים מגרסה זו לאירופה ולא להתחיל בייצור מקומי של הגרסה הפחותה.

עבורנו, הישראלים, אין ספק שזו בשורה טובה ומרה בעת אחת. אפקט טסלה מורגש היטב בכבישי ישראל, וכניסתו של מודל Y הוכתרה כהצלחה מהר מאד – אך עליית המחירים העצומה שראינו בשנה החולפת הפכה את הרכב החשמלי לרחוק מאד מההשקעה הסבירה שרוב הנהגים מוכנים לבצע.

כנראה שרוב מוחלט של הישראלים ששוקלים לקנות טסלה היו מוכנים לוותר על 80 או 100 קילומטרים של טווח נסיעה ולרכוש את הרכב במחיר נמוך משמעותית (כנראה באיזור ה-220 אלף שקלים) – במקום להישאר עם רכבי בנזין ולכעוס על החמדנות של טסלה.

ומחשבה אחרונה על מה שמאחורי שוק הרכב: בזמן שהישראלים משועבדים לרכב הפרטי ולא מסוגלים להפחית את הפליטות שלהם בלי להיפרד ממאות אלפי שקלים, מדינות אירופה הופכות את הבחירה ברכב חשמלי לקלה, זולה, נגישה ומשתלמת.

כנראה שעם מדינה שהייתה שמה את משבר האקלים בראש מעייניה, לא היינו צריכים להתחנן שטסלה תביא מסין גם את הגרסאות הזולות של דגמיה.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Back to top button