ריביאן (Rivian) הצליחה להיכנס לנישה שהייתה כמעט ייחודית בנוף הרכבים החשמליים המתעצב לנגד עינינו – כיצרנית של טנדרים חשמליים מהרגע הראשון, בחברה כיוונו הישר ללב הביקוש באמריקה והשיגו קשב והתלהבות לא מבוטלת מלקוחות רבים, יחד עם שחקניות חזקות מאד בתעשייה.
אך למרות שרכביה המתוכננים הם מהמסקרנים ביותר בשוק היום, הלקוחות העתידיים יצטרכו להיות סבלנים יותר משהם חשבו בדרכם לפתוח מטבח בחיק הטבע – אחרי השבתת המפעל בחודש שעבר לאור הסגר ומגפת הקורונה, הודיעו בריביאן על עיכוב עד השנה הבאה בייצור של R1S ו-R1T, שני הדגמים הראשונים שלה.
בחברה התכוונו לייצר ולהתחיל למסור את הדגמים המדוברים עוד במהלך 2020, אך בשל הקפאת הפעילות החברה לא יכולה להקים את מפעלה בקצב המתוכנן ולקבל את המכשירים הדרושים להרכבת הרכבים בקצב הרצוי.
לא בונים רכבים ולא בונים מכונות הנשמה
בריביאן כבר התחילו לחשוב כמו גדולים ותכננו להעסיק אלפי עובדים חדשים לייצור של הטנדר R1T ורכב ה-SUV שלהם R1S, עד שהוכרז סגר בסביבת שיקגו, מה שהביא להפסקת הפעילות בנורמל, אילינוי.
המפעל של החברה, שעודו בהקמה (סרטון בהמשך), הוא למעשה מפעל ישן של מיצובישי שעובר הסבה לחשמלי ועוד טרם התחיל בו ייצור משמעותי. כך שבעוד ש"שלוש הגדולות" של דטרויט עצרו את ייצור הרכבים והסבו את מפעליהן לייצור מכונות הנשמה, שלוש מאות העובדים של ריביאן כעת נאלצו להישאר בבתיהם.
כך, בתוך חודשיים נעצרה פעילותה של אחת החברות המבטיחות בעולם סטארט-אפ הרכב – לאחר שנה חסרת תקדים בה גויסו כמעט שלושה מיליארד דולר ובוצעה ההזמנה הגדולה ביותר של רכבים מסחריים אי פעם, החברה עברה לפעול בצוות מצומצם של "עובדים חיוניים", שמחזיקים את החברה חיה מרחוק.
ההשבתה הכללית מאחדת בין חברות הרכב
"אנחנו 11 עובדים על שטח של 240 אלף מ"ר" אמרה לשיקגו טריביון דוברת החברה איימי מאסט. בנוסף לעובדים החיוניים של ריביאן, כשישים פועלים עובדים על הקמת התשתיות למפעל שמקווה להתעורר לחיים עוד הקיץ.
בנוסף לריביאן גם מפעלי רכב אחרים בסביבת שיקגו הושבתו. פסי הייצור של פורד בשיקגו, בהם מורכבים דגמי אקספולרר, לינקולן ורכבי משטרה נסגרו באופן זמני ושלחו אלפי עובדים לביתם עם שכר מופחת. גם פיאט, קרייזלר וג'נרל מוטורס נאלצו לפעול באופן דומה– לפחות עד החזרה ההדרגתית לפעילות בתחילת החודש הנוכחי.
על אף שבחברות הגדולות הצליחו לשמור על פעילות באמצעות הסבת חלק ממפעליהן לטובת ייצור מכונות הנשמה, זאת מתקיימת רק בסביבת דטרויט ולא מגיעה לנפח או לרווחיות של ייצור הרכבים.
העיכוב בייצור מביא את חברות הרכב, בהן גם טסלה (שהעומד בראשה לא נמנע מלצייץ בטוויטר על מורת רוחו) להפעיל לחץ על השלטונות להשיב את הפעילות הסדירה של התעשייה.
פורד מבטלת את הפרויקט המשותף
במקביל להתמודדות ריביאן עם העיכוב בהקמת המפעל ותחילת פעילותו, נאלצים בחברה לקחת נשימה עמוקה אחרי הודעתה של לינקולן על ביטול התוכניות המשותפות על בניית רכב חשמלי.
התכנון המקורי של פורד היה לבנות רכב חשמלי שיתבסס על הפלטפורמה של ריביאן, אך לאחרונה הוחלט בחברה על פיתוח עצמאי של הרכב.
עם זאת, לאחר השקעה של חמש מאות מיליון דולר מציינים בפורד שמתוכננים פרויקטים אחרים בהם יוכלו חברת הרכב הענקית וחברת הסטארט-אפ לשתף פעולה, אך הפיתוח הספציפי של לינקולן החשמלית נדחה בשל השפעות מגפת הקורונה.
בניגוד לעבודת ההנדסה שהתקיימה מרחוק, הליך הפיתוח דורש מהצוותים להתכנס ולתקשר באופן יותר חופשי ובלתי אמצעי, דבר שנמנע כעת.
בריביאן מעודדים את הלקוחות וכבר מחכים לחזור לפעילות
למרות התרסקות מחירי הדלק והמאבק של טראמפ למען רכבים לא-חשמליים, בריביאן ממשיכים להסתכל קדימה ולתכנן את היום בו רכב חשמלי יגיע ללב המיינסטרים. כחלק מהניסיון של החברה לשדר שליטה במצב ולאותת ללקוחות ולמשקיעים שרכביה עוד יגיעו לכבישים בקרוב, החליטו בחברה לעדכן בנוגע למתפתח בהקמת המפעל באילינוי.
ריביאן כבר הוכיחה את יכולתה לבלוט ולגייס תשומת לב וכסף – בכך שהצליחה לפתח רכב באופן כמעט עצמאי, תוך שהיא פורצת לתודעה עם קניית המפעל בנורמל לפני שלוש שנים- מקום שרבים ונשכחים כבר נפלו בו.
כל שנותר לנו, ולמשקיעים, הוא לקוות שהחזרה ההדרגתית לפעילות, שמתחילה בארה"ב בימים אלו, תאפשר לריביאן לחזור לדרך הנכונה בה התקדמה החברה עד כה ולאפשר לה להדביק את היעד השאפתני שהציבו לה באמזון- ייצור 100,000 רכבי הובלה חשמליים.