fbpx

ריביאן מכרה את כל הרכבים שלה- ועברה לתכנן רכבים קטנים לשיווק בסין ובאירופה

בחברה הקטנה והמבטיחה הודיעו כי כלל הרכבים המתוכננים לייצור בגל הראשון כבר הוזמנו, יותר מחצי שנה לפני המועד המתוכנן. במקביל הודיעה מנכ״ל החברה על תכנון של רכבים קטנים יותר לשיווק באירופה ובסין החל מ-2022.

ריביאן צפויה להיות החברה הראשונה בארצות הברית לייצר טנדר חשמלי, מה שיזניק את השלב העיקרי בדרך לכניסת הרכבים החשמליים לשוק המקומי. בריאיון עמו לאחרונה סיפר ר.ג׳. סקרינג׳, מנכ״ל החברה הקטנה והמבטיחה, שהם מתכננים גם רכב חשמלי קטן יותר שיוכל להימכר בשווקים האירופאים ובסין. 

בעוד שבאמריקה הרכבים הנמכרים הם הגדולים (והמזהמים) ביותר, באירופה ובסין הרכבים הפופולריים הם הקטנים והקומפקטיים יותר. 

בריביאן חושפים כעת את ההבנה שהיכולת להתרחב מעבר לאמריקה או למכירה לציי רכב מסחריים (כמו ההזמנה הענקית שקיבלה החברה מאמזון) טמונה בעיצוב רכב קטן שמותאם גם לשווקים אחרים. על פי סקרינג׳ הרכב החדש צפוי להימכר באירופה כבר בשנת 2022 ואחר כך גם בסין. לאוסטרליה דווקא מתוכננים להגיע הדגמים האמריקאים, אך כרגע ללא תאריך יעד.

חצי שנה לפני תחילת משלוחי הרכבים הראשונים שלה באמריקה, ריביאן כבר מדמיינת את הפיכתה למעצמה עולמית, עם נפחי ייצור של טסלה (או חברת רכב ותיקה יותר).

תוך חמישה ימים- נמכרו כל רכבי הרכישה המוקדמת

ריביאן R1T חשמלית
ריביאן R1T (צילום: Andi Hedrick)

״לא היינו רציניים בהקמת חברת רכב אם לא היינו חושבים על סין ועל אירופה כשווקים חשובים בטווח הרחוק״ אמר סקרינג׳ בריאיון לרויטרס. למרות שהקורונה דחתה משמעותית את הגעת הטנדר ורכב הספורט-שטח שלה לכבישים, החברה לא מתביישת לחזות את הצלחות העתיד, שומרת את עינה פקוחה גם על החופים מעבר השני של האוקיינוס האטלנטי והשקט.

כרגע ממוקדת החברה בהשקה של הרכבים הראשונים – הטנדר R1T ורכב הספורט-שטח R1S, שצפויים לצאת מהמפעל ביוני הקרוב. הקידום של רכב קטן יתחיל רק לאחר שהרכבים הראשונים יגיעו לשגרה של ייצור, שנראית קרובה מתמיד.

רק לאחרונה הודיעו בחברה כי מלאה מכסת ההזמנות עבור ״גרסת ההשקה״ של הרכבים, שהייתה אפשרית לרכישה מוקדמת. זאת תוך חמישה ימים בלבד מהרגע שפתחה החברה את אופציית הרכישה עבור אלו ששלמו מקדמה של אלף דולר במהלך השנתיים האחרונות. החברה לא נצרכה בכלל להציע את גרסת ההשקה לקהל הרחב.

בחברה אמנם לא חשפו את המספר המדויק של רכבים מגרסת ההשקה שיופצו, אך זהו הדגם היחיד שמתוכנן לייצור בין יוני 2021 וינואר 2022. הרכבים המתוכננים מצוידים בסוללות המיועדות לטווח הבינוני, כך שאמורות לאפשר נסיעה של 480 קילומטר. בגרסאות הבאות יהיו גם אופציה לטווח קצר או ארוך יותר.

בשנה הבאה נשב על המרפסת ונספור גרסאות נוספות

רכבים של חברת ריביאן בשלג

למי שמוכר להמתין עד ינואר 2022 (ולא גר באירופה או בסין) צפוי מבחר גדול יותר של אפשרויות – אז תתחיל החברה לשווק את רכביה עם חבילת ״תגלית״ (Explore) או ״הרפתקה״ (Adventure) וגם טווח נסיעה משתנה. אלו מיועדים להגיע לטווח נסיעה של 640 קילומטר (400 מייל) לטעינה עם שני מנועים ותוספת של ביצועים המיועדים לנסיעת שטח.

מגוון האפשרויות הצפוי לרוכשי הרכבים גדול למדי, החל מהצבע החיצוני דרך עיצובים שונים לחלל הפנים, לצבע לוח השעונים ועד משענות ראש מחוממות או מאווררות או שטיחי רצפה ממוחזרים. בין היתר גם קיימת אופציה של שבעה מושבים עבור ה-R1S.

בשנה הקרובה אור הזרקורים מכוון לגרסאות הפיילוט של שני הרכבים, שאמנם אחד מהם זכה לככב כבר בסדרת הטלוויזיה "Long Way Up" של אפל-TV, אך זקוקים לעוד מבחנים רבים לפני שהמפעל באילינוי פועל בשיא המרץ.

נכנסת לנעליים הגדולות של מיצובישי- ותגייס 1000 עובדים

מפעל הייצור של ריביאן באילינוי, ארצות הברית

עברו שלוש שנים מאז ריביאן קנתה את המפעל הנטוש של מיצובישי בנורמל, אילינוי. מה שהיה אז חלום שאפתני הוא מציאות שאפתנית לא פחות. הגדיר זאת ראש עיריית נורמל כריס קוס – ״זה כמו מתוך ספר. ההצלחה שהחברה השיגה במונחים של הבעת רעיון ומוצר חדשני לייצור וכניסה לשוק בלוח הזמנים שהם ביצעו זאת הוא מדהים למדי.״

בהודעה מדובר החברה, זאק דיטמיר, הוא ציין כי ״אנחנו כמובן מתרגשים מאד להיות מסוגלים לספק את האפשרויות החדשות שלא קיימות בשוק היום. […] מתרגשים מאד שאנחנו מתחילים ממקום טוב מאד במפעל, ויודעים שבאוות זמן, עם הטמעת התחבורה החשמלית כמטרה, אנחנו מייצרים בסיס למגוון שחקנים אחרים בשוק הזה.״

כעשור מאז הקמתה והשקעות בשווי של שישה מיליארד דולר, ריביאן צפויה לייצר כאלף מקומות עבודה עד שנת 2024. לאחר חודשים של הקמה ומופרעת בחסות המגפה, צפוי המפעל בנורמל להגיע לתפוקה גבוהה מוקדם יחסית בשנה הבאה, במטרה לספק את הביקוש מהר ככל הניתן.

המטרה: לכבוש את שוק הטנדרים, אך לא את ישראל

ריביאן נמצאת כעת בשיאו של תהליך שהתבשל בשנה האחרונה ומציב אותה בחזית השינוי של נוף הרכב האמריקאי. במקביל לשיתופי הפעולה עם אמזון ועם אפל שהעניקו לה פרסום ויעדי ייצור מטורפים, הצליחה ריביאן להתברג היישר להובלה בתחרות אל ייצור הטנדר החשמלי הראשון באמריקה.

למרות שסביר כי הביצועים של רכביה יהיה נחותים בהשוואה לסייברטראק או למודל Y, הם מציבים תחרות משמעותית בביצועים ובמחיר לרכבים של יצרניות אחרות ובמיוחד להאמר החשמלי של ג׳נרל מוטורס. כפי שכבר נכתב כאן, הביקוש לריביאן מרקיע שחקים וההצלחה הפוטנציאלית של החברה יכולה להיות עוד סמן לכך שהציבור בשל לשינוי – הן בסוג הרכבים שהוא קונה והן בחברות שמייצרות אותם ובמה שהן מייצגות.

על אף שהסיכוי שנראה את ריביאן בישראל נמוך מאד, התחרות היזמית שבתוכה החברה פורחת (ומובילה), בין היתר בזכות תמריצים והטבות מס של מיליוני דולרים, מחדדת את הצורך במדיניות המיטיבה עם רכבים חשמליים גם בישראל הקטנה. יצירה של עדיפות עבור הרכבים החשמליים, מכל סוג, יוכל להביא לישראל חברות חדשות ושאפתניות ולגוון בהרבה את שוק הרכב שלנו.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Back to top button