
כמה חודשים אחרי הטנדר החשמלי הראשון, ואחרי שחילקה רכבים ראשונים לעובדיה – ריביאן החלה במשלוחים של רכב הפנאי-שטח החשמלי שלה, R1S, ללקוחות.
אפשר לחשוב על R1S כאח הקטן של R1T, שהיה הרכב הראשון והדגם המוביל של ריביאן, שפרצה את תקרת הזכוכית והביאה את הטנדר החשמלי הראשון לארה״ב. מאז הגיעו אלינו גם ההאמר החשמלי של ג׳נרל מוטורס ו-F150 Lightining של פורד (ואולי יום אחד גם נראה את הסייברטראק של טסלה בייצור), אבל מקום ראשון יש רק אחד.
כעת החלה ריביאן להוציא את הדגם השני שלה אל האספלט. למרות שפה היא רחוקה מלהיות ראשונה, מדובר באירוע חשוב.
ל-R1S שלוש שורות מושבים וחלק אחורי סגור, והוא קטן במעט באורכו ובבסיס הגלגלים מ-R1T. הרכב, שעוצב מראשיתו כרכב חשמלי שנועד להוריד את הרכבים החשמליים מהכביש לשטח, כבר זכה לתואר ״רכב הפנאי הטוב שנוצר אי פעם״ בנסיעות המבחן שערכו מגזיני רכב חשמלי אמריקאיים.
בינתיים, הלקוחות הראשונים משתפים בפורומים את חוויית הנהיגה: ״מעולם לא נהגתי ברכב חשמלי לפני היום, אתאר זאת כך: לנהוג (ב-R1S) זה כמו להיות במשחק וידאו בו חוקי הפיזיקה לא טובים. התאוצה מרגישה כאילו היא לא אפשרית (במיוחד בדבר כזה גדול וכבד).״ כמו כן, צוין כי הנהיגה הראשונה ברכב יכולה להתבצע בנוכחות מומחה מטעם החברה, שמקל על ההיכרות עם הרכב.

עוד עולה מרחבי הרשת, כי חוויית המשלוח של ריביאן היא יסודית ומקצועית – וכללה כשעתיים וחצי במהלכן נציג החברה הסביר ללקוח ולמשפחתו כיצד לתפעל את הרכב בצורה נכונה והציג את היכולות השונות, כולל תא המטען, הנהיגה עצמה, מצבי נהיגה, מערכת הבידו ועוד טכנולוגיות מובנות.
ביקורות ונסיעות מבחן ראשונות כבר הספיקו להגיע ליוטיוב, ואפילו בחור אחד הצליח לדחוס את כל מה שמוצלח ב-R1S בפחות מדקה:
חביב הקהל
ריביאן זוכה לאהדה לא מבוטלת מצד קהל אוהדי הרכב החשמלי בעולם, והרכבים שלה נחשבים לייחודיים במראה ובעלי ביצועים פנומנליים – במיוחד כשמדובר בשני הדגמים הראשונים של החברה, שקמה בשנת 2009.
המפרט של הרכב מסביר את ההתלהבות: עם סוללה בנפח של 128.9 קוט״ש ורביעיית מנועים בהספק משולב של 585 קילוואט (835 כו״ס), מדובר ברכב חזק ביותר. טווח הנסיעה שלו עומד על קצת יותר מ-500 קילומטרים, והוא מזנק מ-0 ל-100 קמ״ש ב-3.2 שניות. אין הרבה רכבי פנאי שמסוגלים לעשות את זה.

יחד עם מתלי אוויר מתכווננים שמאפשרים הגבהה של הרכב עד 15 אינטש, יכולות הנסיעה בשטח של הרכב הן גם מצוינות, בלשון המעטה. אם אתם רוצים לצאת לקמפינג, תוכלו לגרור עד 3.5 טון עם הרכב – אך קחו בחשבון שהגרר משפיע משמעותית על טווח הנסיעה. מי שלא רוצה את כל הטוב הזה, ומעוניין לחסוך כמה אלפי דולרים, יוכל להזמין את הגרסה הדו-מנועית, ואז יוכל לבחור גם בסוללה קטנה יותר שתאפשר טווח של כ-400 קילומטרים.
אבל כל הכיף הזה רחוק מלהתאים לכיס של הנהג הממוצע. ה-R1S מתחיל על פי החברה במחיר של כ-78 אלף דולר (260 אלף ש״ח בארצות הברית), אך המחיר הריאלי גבוה יותר ב-40 עד 50 אלף שקלים, שכן רוב ההזמנות הן של הגרסה הארבע-מנועית שמזמינה רק עם הסוללה הגדולה והיקרה יותר ב-8,000 דולר.
מה הצעד הבא?
בינתיים ריביאן לא ציינה את יעדי המשלוחים שלה לשנה, כך שלא לגמרי ברור כמה רכבים יצאו מהמפעל עד 2023, או מה תהיה התפוקה בפעילות מלאה. עם זאת, אנחנו כבר יודעים שריביאן מתכננת להתרחב, להקים עוד מפעל אחד לפחות בארה״ב ומדבר כבר על משלוחים לאירופה ולסין – ומפעל נוסף באירופה לרכביה.

כמו כן, בריביאן ציינו בחודשים האחרונים את הכוונה להוציא בסופו של דבר גם רכב קטן יותר, שכנראה יותאם לשוק האירופי בו רכבים גדולים מעט פחות פופולריים. נראה שריביאן הולכת בדרך דומה לשל טסלה, אבל בנוסף להתחלה עם רכבים יקרים היא גם נעה מנהיגת שטח פנימה אל השימושים העירוניים.
כנראה שלא נופתע לשמוע שריביאן מתכננת להוציא בהמשך קרוסאובר, ואז סאדן ואולי בסוף קופה – אבל בינתיים אולי עדיף שתתמקד בהגדלת יכולת הייצור של שני הרכבים (ועוד אחד מסחרי) שהיא כבר מייצרת, ולא יזיק אם תמצא דרך גם להוריד מעט את המחיר.
נראה מדהים
מתי הארץ