לא מזמן התפרסמו סרטונים ראשונים של רכב המשלוחים שבנתה ריביאן לאמזון, שראשונים ממנו החלו להיכנס לפעולה בלוס אנג׳לס ובסן פרנסיסקו. מוקדם יותר החודש הודיעה ענקית המשלוחים של ג׳ף בזוס כי גם בטולסה, אוקלהומה, יחלו מסירות של משלוחים באמצעות חלק קטן מ-100,000 (!) הרכבים החשמליים שתספק ריביאן לאמזון.
מבחינה אובייקטיבית מדובר רק בטיפה במדבר החשמל. אך עבור ריביאן, שבקרוב תחל להפעיל באופן מסחרי את המפעל המחודש שלה בנורמל, אילינוי, זהו עוד צעד מכונן בהפיכתה למתחרה רצינית בשוק הרכב של עידן החשמל.
חברת ההזנק של ר.ג׳. סקרינג׳ הצליחה להיצרב לנו בתודעה כהבטחה של ממש – עם רכב פנאי שטח, רכב משלוחים וגם הטנדר החשמלי הראשון – ולגייס כבר מיליארדי דולרים בהשקעות. ביוני מתוכננת ההשקה הרשמית של הייצור במפעל, שננטש על ידי מיצובישי וכעת כבר נכבש לגמרי על ידי חברה חשמלית.
במקביל, החברה גם החלה לפרסם את תכניות הביטוח השונות שהיא תספק ללקוחותיה, ואפילו את המיקומים של רשת מטעני השטח הסולאריים שלה, שלמרות כמה החלטות שנויות במחלוקת יהוו קרש מקפצה לחוויית הנהיגה ברכב חשמלי.
היקף הזמנות שטסלה לא חלמה עליו בתחילת דרכה
כמו הרבה חברות בשנה האחרונה, גם ריביאן מצאה את עצמה דוחה בשישה חודשים את מועד ההשקה של הטנדר שלה, שבמהדורת ההשקה המוגבלת יגיע למחיר של 75 אלף דולר. אך כפי שגם גורו הרכב החשמלי, אילון מאסק, טרח לציין רבות, המעבר מחברת הזנק לחברה מסחרית ולייצור בקנה מידה גדול הוא מורכב, קשה ויקר. מאד. עוד לפני שמוסיפים לכך מגיפה שעיכבה את הפעילות הכלכלית ברחבי העולם.
״הקמה של חברה זה דבר אחד, הקמה של מפעל היא דבר גדול אחר ואז (צריך) להשיק מוצרים״ סיפר אריק פילדס, סגן הנשיא לייצור בריביאן, לשיקגו טריביון. ״כשאתה לוקח את זה לגודל של מה שאנחנו עושים כאן, זה לא נעשה מעולם בהיסטוריה של התחבורה בסדר גודל כזה.״
ואכן יש דברים בגו – ריביאן זכתה לכמות הזמנות עליה יכלה טסלה רק לחלום בימים בהם מכרה רק את הרודסטר, או אפילו את הטסלה מודל S, והמודל X.
אמנם בזכות הפריצה של טסלה את תקרת הזכוכית דעת הקהל נמצאת במקום הבשל והמוכן שהיא נמצאת בו היום, אך ההתמודדות עם הזמנה של מאה אלף רכבי משלוחים ועוד כמה עשרות אלפי הזמנות של טנדרים ורכבי ספורט שטח עוד לפני שמישהו חוץ מצוות הצילום של ׳הדרך למעלה׳ נסע בהם, היא אתגר מפחיד למדי.
ריביאן מצטרפת ל-BMW ברשימת הלקוחות של סמסונג
את הסוללות לרכבי החברה – R1T ו-R1S, המכונים על ידי ריביאן ״רכבי הרפתקה״ – תספק חברת סמסונג, ענקית הטלפונית והטכנולוגיה הקוריאנית.
בהודעה משותפת של החברות לא הוצהר משך או היקף שיתוף הפעולה המתוכנן, או מה שווי ההסכם ביניהן, אך בריביאן ציינו כי סמסונג פעלה יחד עם החברה ״לכל אורך תהליך הפיתוח של הרכב״. לפי פרסומים מוקדמים יותר של ריביאן, היא מצפה ומתכננת שתאי האגירה והסוללות של רכביה יוכלו לעמוד בטמפרטורות קצה, תוך הבטחה לעמידות גבוהה בתנאי שטח.
יכול לעניין אותך:
- טסלה מרחיבה את רשת הסופרצ׳ארג׳רים, גם לירושלים ולכנרת
- טסלה סייברטראק יוצא לסיבוב, עם אילון מאסק מאחורי ההגה, צפו בסרטון
- פולקסווגן הופכת למפלצת חשמלית עם שישה מפעלים חדשים
ריביאן, שהפכה ליקירת השוק בזכות השקעות של מיליארדים מחברות ענק, אינה חברת הרכב הראשונה שתקבל סוללות מסמסונג. לפני כשנתיים חתמה החברה הקוריאנית על הסכם בהיקף של 3.2 מיליארד דולר עם קבוצת ב.מ.וו. לאספקת סוללות לעשר שנים.
בהתייחסות שלו להסכם עם סמסונג, אמר מנכ״ל ריביאן כי ״אנחנו נרגשים מהביצועים ומהאמינות של תאי האגירה של סמסונג, המשתלבים עם התכנון לדחיסה אנרגטית ועיצוב תא הסוללה שלנו. סמסונג מתמקדת ביזמות ובמיקור אחראי (מבחינה סביבתית – ש״פ) של חומרי הסוללה, מה שמתיישר עם חזוננו.״
מגשימים חזון, שמגשים חזון
וכפי שסמסונג עוזרת לריביאן להגשים את חזונה, כך ריביאן עוזרת לאמזון בשלה – בעוד זו מקדמת את ׳אמנת האקלים׳, שנועדה למשוך חברות לניטרליות אקלימית לפני 2050. לפי האמנה, אמזון תהפוך לניטרלית פחמנית עד 2040, מה שידרוש ממנה הפיכה של כל המשלוחים למבוססים על אנרגיות מתחדשות. מאה אלף רכבי המשולחים של ריביאן, שיסופקו לאמזון עד 2030, יעזרו לה להגיע ליעד הזה.
את הרכבים של ריביאן החלה אמזון לפרוס בפברואר 2021, כשהראשונים היו בלוס אנג׳לס, וזכו לתגובות נרגשות מצד הציבור. באמצע מרץ הורחב אזור הפעילות של הרכבים החשמליים גם למפרץ סן פרנסיסקו, וכעת הם מגיעים גם למדינת אוקלהומה.
הבחירה בערים אלו אינה מקרית, ומבוססת על הטופוגרפיה, מזג האוויר המקומי והתכנון האורבני, שהופך את הפעילות עם רכבים חשמליים לקלה ובטוחה יותר, לכל הפחות בזמן ההרצה ועד שיכולות הסוללה ישתפרו עוד.
עד סוף 2022 מתכננת אמזון להפעיל לא פחות מאשר עשרת אלפים רכבי משלוחים חשמליים תוצרת ריביאן. 13 ערים נוספות כבר פורסמו כרשימה של אתרי ניסוי בהן יופעלו הרכבים עוד השנה. הוואן של ריביאן יכול לנסוע כמאתיים קילומטר לטעינה, והנהגים עוברים הכשרה ייעודית להפעלה בטוחה ונכונה שלו.