fbpx

פולקסווגן הופכת למפלצת חשמלית עם שישה מפעלים חדשים

ב-״יום האנרגיה״ של חברת הענק הגרמנית, הוצגה התכנית להפוך את הרכבים החשמליים למבוקשים וזולים ברחבי העולם. בין היתר תבנה פולקסווגן שישה מפעלי סוללות באירופה, ותעביר את פורשה, אאודי, סקודה וסיאט לחשמל. האם זה יספיק כדי לעקוף את טסלה?

חיכינו, ציפינו, קיווינו – וזה קרה. פולקסווגן חושפת את התכניות שלה להשתלטות על עולם הרכב החשמלי. עם הוספה של יכולות ייצור והוזלה משמעותית של עלויות הסוללה תוך שנים ספורות, היא מציבה את עצמה על המסלול הנכון, בקצב ובגודל שטרם ראינו מחברות רכב ותיקות.

פולקסווגן שמה לעצמה למטרה להאיץ את האימוץ הנרחב של רכבים חשמליים בקנה מידה עולמי, במקביל להשקעה בעקיפת טסלה בתור היצרנית החשמלית המובילה בעולם.

קונצרן הרכב הגרמני הוא השני בגודלו בעולם מבחינת כמו הרכבים המיוצרים, אחרי טויוטה – אך במקום הראשון מבחינת השקעה בהסבת החברה לחשמלית. על מנת להיות חברת הרכב החשמלי המובילה בעולם, בפולקסווגן מתכננים לא פחות משישה מפעלי סוללות על אדמת אירופה עד סוף העשור.

רוצים לקבל את כל העדכונים על רכבים חשמליים בארץ ובעולם ישירות לנייד? הצטרפו לערוץ EV Magazine בטלגרם

כמו כן, בחברה מתכננים לייעל את ייצור הסוללות, ולהגיע תוך שנים ספורות לעלות הנחשקת של 100 יורו לכל קילוואט-שעה שמיוצר- נקודה עליה מדברים שנים בתור נקודת ׳ההיפוך׳ שתגרום לרכב חשמלי להיות זול יותר מרכב דלק כבר במעמד הקנייה.

שלושים דגמים בארבע שנים

רכבי קונספט חשמליים מתוכננים של חברת פולקסווגן

״המעבר שלנו יהיה מהיר, תקדימי״ אמר הרברט דיס, מנכ״ל פולקסווגן, במסגרת ׳יום האנרגיה׳ שקיימה החברה, יחד עם מנכ״לי חברות אנרגיה עצומות כמו BP, אנאל (Enel) ואיברדרולה (Iberdrola), בניסיון להשתוות לרעש התקשורתי שיצר יום הסוללות של טסלה לפני חצי שנה. ״תחבורה חשמלית (E-Mobility) הפכה לעסק מרכזי עבורנו״ הוסיף דיס.

בפולקסווגן רוצים להרחיב את החיסכון המגולם ברכב חשמלי (שכבר עכשיו משתלם יותר מאשר רכב המונע בדלק בטווח הארוך) כך שגם תג המחיר במעמד הקנייה יהיה נמוך יותר, ולהגיע לקהלים גדולים יותר. ההצלחה בשנים הקרובות עשויה להעניק לפולקסווגן לא רק שליטה בשוק הרכב ותשתיות הטעינה, אלא גם הון שיעזור לה להמשיך ולהשתפר טכנולוגית ולהבטיח את אספקת החומרים לסוללות בעתיד.

תכנית ״אסטרטגיה 2025״ של פולקסווגן, שהוגדרה על ידי החברה בתור ״מהלך השינוי הגדול ביותר בהיסטוריה של החברה״ אמנם לא קבעה יעד להפיכתה לחשמלית במאה אחוזים, אך הופכת את התמונה הזו למציאות עתידית בלתי נמנעת.

התכנית, שתכלול כמובן גם את אאודי, פורשה, סיאט וסקודה שבבעלות הקבוצה, כוללת שיווק שלושים רכבים חשמליים עד אמצע העשור, שיתבססו כולם על סוללות יעילות יותר. בזכות ההתבססות על פלטפורמות אוניברסליות, יכולה החברה לקדם ולהשיק רכבים חשמליים מהר יותר מפעם, ולדלג על שלבים חיוניים בפיתוח.

הקרב האמיתי: חומרי הגלם לסוללות

רכבי פולקסווגן חשמליים, ID Buzz, ID Crozz והפולקסווגן ID.3 חונים בעיר

הסוללות, כאמור, הן המפתח לכניסה מהירה ונרחבת של רכבים חשמליים לשווקי העולם: ראשית, הוזלה של הסוללות תהפוך את הרכב החשמלי לתחרותי ואטרקטיבי יותר, כך שיותר נהגים יעדיפו לרכוש רכב חשמלי. 

שנית, כריית המשאבים עבור סוללות ויכולת הייצור העולמית של סוללות לא קרובה אפילו לביקוש הצפוי בעוד עשר שנים – כך שחברה שתצליח לייצר סוללות בצורה זולה יותר, עם שימוש חסכוני (ואף ממוחזר) במתכות הנדרשות לסוללות, תוכל להבטיח גם ייצור סדיר של רכבים בעוד עשר שנים.

ואכן, פולקסווגן מתכננת לחתוך את העלויות של ייצור סוללות בחמישים אחוזים, ולהבטיח יכולת ייצור של 240 ג׳יגה-ואט שעה של סוללות. בחברה מתכננים לעשות זאת באמצעות ייצור של סוללות פשוטות יותר, שיכנסו לשימוש ב-2023, ושעד 2030 יוטמעו ב-80% מהרכבים שמיוצרים על ידי פולקסווגן. 

על פי התכנית של פולקסווגן, ההוזלות המתוכננות יורידו את מחיר הסוללה לפחות ממאה יורו לקילוואט-שעה – המחיר שנחשב הגביע הקדוש של ייצור הסוללות, שיביא את מחיר הרכב החשמלי לשוויון עם זה המונע בדלק. 

סמסונג של הרכבים

פולקסווגן ID.3 החשמלית החדשה בצבע טורקיז נוסעת על כביש, צילום מרחפן
פולקסווגן ID.3 (תמונה: Volkswagen)

אם טסלה מיצבה את עצמה כיצרנית העל הנחשקת, ״אפל״ של הרכבים החשמליים, פולקסווגן מתכננת להיות ״סמסונג״ שלהם. גם אם הרכבים של פולקסווגן עוד לא מצליחים לעקוף בביצועיהם את הדגמים המקבילים שטסלה מציעה, המחיר והנגישות העולמית (הצפויה), יחד עם מסורת של אמינות הנדסית, תאפשר לפולקסווגן להשיג נתח שוק עצום, אם תמשיך לפעול נכון. 

כראיה לכך, כבר השנה מתכננת פולקסווגן להשתוות ואף לעקוף את טסלה במכירות, ולמכור מיליון רכבים חשמליים, בזמן שהחברה מגדילה את המסירות של הפולקסווגן ID.3. על פי ההנחות, עד 2030 כ-60 אחוזים מהמשלוחים של פולקסווגן יהיו של רכבים חשמליים (בהנחה שתקנות האיחוד לא יגרמו לחברה למכור רק רכבים עם סוללה).

במקביל להצהרות החברה בנושא, טיפסה המניה שלה ל-238 יורו, הערך הגבוה ביותר מאז יולי 2015. כעת, ערכה של החברה מוערך ב-139 מיליארד דולר: אמנם לא מדובר בזינוק החולני של טסלה או של חברות רכב חשמלי אחרות, אבל הצמיחה הזו משמעותית מספיק כדי להראות את האמון שהחברה מעוררת במשקיעים.

פולקסווגן הציגה בחודש האחרון את היעדים השאפתניים ביותר ביבשת: החל מתכנון צי הרכבים החשמליים הגדול בתעשייה, הקמת המפעלים במגרש הביתי ואף ההגעה להסכמות עם איגודי העובדים על צמצום במשרות בגרמניה, המתבקשות מהמעבר לחשמל, שיאפשרו לתהליך לקרות עם מינימום חיכוכים. כל שנותר לה לעשות הוא לייצר, והרבה. 

מאמרים נוספים

5 תגובות

  1. כמובן שאחרי שטסלה מצליחה ועושה בלאגן בשוק הרכב
    ומאיימת על כל החברות הוותיקות, הם חייבים לשחרר הודעה כזאת
    כדי שאנשים יחכו להם עוד קצת זמן ולא לקנות טסלה

    1. תמיד הראשונה מנצחת טבלה לא עוצרת בעידן הפיתוחים כמו אסלה לא תהיה אף חשמלית ….טבלה המלכה בכל זמן

  2. איך פולקסוואגן אמורה לשלוט בשוק הרכב החשמלי עם 240 גיגהוואט שעה ב2030? זה עשירית ממה שטסלה תייצר בשלב הזה… זה אומר שנתח השוק של פולקסוואגן יהיה משמעותית קטן מעשרה אחוזים. האמת? מגיע להם להיחרב אחרי הרמאות הנפשעת והבלתי נסלחת שלהם.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Back to top button