fbpx

ההשקעה המפתיעה של פורשה: רכב-על חשמלי מקרואטיה

חברת רימאק, שמייצרת רכב-על חשמלי שנותן תחרות גם לרודסטר של טסלה, זכתה להשקעה של שבעים מיליון יורו מחברת רכבי הספורט הגרמנית. בפורשה, שמכרה 20 אלף רכבים חשמליים בשנה האחרונה, מתכננים להגיע ל-80% מכירות חשמליות עד סוף העשור.

חברת רכבי היוקרה הגרמנית פורשה הודיעה על הגדלה של ההשקעה שלה בחברה הקרואטית רימאק (Rimac), המייצרת רכבי-על חשמליים. כעת, פורשה תחזיק בכמעט רבע מהחברה. 

רימאק מוכרת בזכות הפיתוח של רכבים חשמליים בעלי ביצועים גבוהים, כמו קונספט_וואן (Concept_One) שלה, שתואר כרכב העל החשמלי הראשון, והרכב החדש יותר שלה – קונספט_טו (C two). 

הרכב של רימאק, שהוצג לפני שלוש שנים, מציב תחרות לרודסטר (ההולך והנדחה) של טסלה – עם יכולת להאיץ מאפס למאה קמ״ש תוך פחות משתי שניות, ארבעה מנועים ו-1914 כוחות סוס וטווח של 550 קילומטר לסוללה מלאה. הרכב של רימאק, בעלות של יותר ממיליון דולר, גם בעל תשתית ליכולות אוטונומיות בדרגה 4, שכמובן עוד טרם ישימה.

רוצים לקבל את כל העדכונים על רכבים חשמליים בארץ ובעולם ישירות לנייד? הצטרפו לערוץ EV Magazine בטלגרם

החברה הקרואטית החלה לגדול בשנים האחרונות כספקית של חלקים לרכבים חשמליים, ובפרט של תאי אגירה, שבפיתוחן החברה ממוקדת כעת. בין היתר, רימאק מספקת חלקים לחברות יוקרה כמו אסטון מרטין, והיקף פעילותה גדל בשלוש השנים האחרונות.

פורשה קונה רבע מחברת הרכב המבטיחה

שני רכבים חשמליים של רימאק על המסלול

ב-2018, במקביל יחסית לחשיפה של קונספט_טו, פורשה השקיעה בחברה ורכשה מניות מיעוט. מאז משתפות החברות פעולה, בפיתוח של רכבים עבור המותג הגרמני. כעת הודיעו בפורשה על השקעה של עוד שבעים מיליון יורו ברימאק, מה שיעניק לפורשה בעלות על 24% מהחברה. 

ההודעה על ההשקעה מגיעה שבועות ספורים לאחר ההודעה של רימאק על הגעה לסין בה תחל מכירת הרכב של החברה בגרסת 2021 המשופרת. בחודש שעבר נפתח אולם תצוגה של החברה בשנגחאי.

בהודעה שפרסמה פורשה נכתב: ״החברה הקרואטית מפתחת ומייצרת רכיבי היי-טק עבור תחבורה חשמלית, כולל מנועים וסוללות בעלי ביצועים גבוהים. היא גם מייצרת רכבי ספורט המונעים בחשמל. פורשה הצטרפה לחברת הטכנולוגיה ורכבי הספורט הצעירה כמשקיעה ב-2018 והגדילה את חלקה ל-15% בספטמבר 2019. הגדלת ההון האחרונה מדגימה את שיתוף הפעולה. פורשה משקיעה עוד 70 מיליון יורו, שמשמעותם כי החברה תחזיק ב-24% מהמניות, מבלי להגדיל את השפעתה על השליטה בחברה.״

השקעה של 18 מיליארד בארבע שנים

רימאק C2 לבנה עם דלתות פתוחות
רימאק C2

ההשקעה של פורשה בחברה הצעירה, למרות שאינה מוצגת כהשתלטות עליה, יכולה לסמן לנו את הכיוון שפורשה לוקחת על עצמה. ההסתמכות על חברות שהתמקצעו בפיתוח סוללות תקל על פורשה להקדים הגעה של דגמים חשמליים בשנים הקרובות, שעומדות להסתמן כתחרות בין חברות הרכב על ההובלה של עולם הרכב החשמלי – ובפרט על תואר המדיחה של טסלה מכס המלכות שלה. 

רק לפני חודש הודיעו בפורשה על השקעה מתוכננת של 18.1 מיליארד דולר נוספים בחשמול החברה במהלך ארבע השנים הבאות, זאת אחרי שנה עם מכירות חשמליות מוצלחות יחסית – כעשרים אלף דגמים של טייקאן נמכרו ב-2020, כחמישית מכלל מכירותיה בשנה שעברה.

לצורך השוואה – מדובר על השקעה כמעט שוות ערך לזו של פורד בחשמול צי הרכבים שלה, כשפורד מוכרת פי מאה ויותר רכבים כל שנה. עד סוף העשור מכוונים בפורשה לשיעור של 80% מכירות חשמליות מכלל המכירות.

עד 2030 צי הרכבים של פורשה יכיל רק רכבים חשמליים לחלוטין או היברידיים לכל היותר, פרט למודל 911 – שצפוי לעבור להנעה בדלק אלטרנטיבי באמצעות מימן. בדומה לחברות אירופיות נוספות שמצהירות הצהרות דומות, גם בפורשה מאמינים שעד אמצע העשור מחצית ממכירות הרכב יהיו של רכבים חשמליים.

בפולקסווגן לא מפספסים הזדמנויות

לא בכדי שוק הרכב מורכב מכמה קונצרנים עצומים, לעתים רב-יבשתיים. ייצור רכבים, לפחות עד שתושלם המהפכה החשמלית, הוא עדיין עסק מלוכלך, מורכב, עתיר סיכונים ובלתי צפוי. ההצלחה של חברות קטנות ושאפתניות היא רצויה ומבורכת – אך ההיבלעות (גם אם הדרגתית) של חברות קטנות אל תוך החברות הגדולות והמוכרות היא כמעט בלתי נמנעת.

לחברות הגדולות יש שני מניעים עיקריים לשיתוף פעולה עם חברות ההזנק: השגת הטכנולוגיה ומניעת התחרות. החברה הראשונה שתצליח לעקוף את טסלה מבחינה טכנולוגית (ולקונצרן כמו פולקסווגן או רנו-ניסאן יש את הכסף להשתלט על טכנולוגיה שתפותח) יכולה להיות גם זו שתוביל את עולם הרכב ביום בו רובנו ניסע בחשמל. בינתיים, כך זה נראה, פולקסווגן היא המובילה הגדולה של עולם הרכב החשמלי שאינו טסלה. 

ברימאק, איך לא, מברכים על התמיכה הגרמנית. מאטה רימאק, מנכ״ל ומייסד החברה, אמר: ״פורשה היא תומכת גדולה של החברה שלנו מאז 2018, וזו תמיד הייתה פריבילגיה שאחד ממותגי רכבי הספורט האייקוניים של העולם היה חלק מרימאק. אנחנו גאים לעבוד יחד על המוצרים החשמליים החדשים שלנו. 

עם יצרני רכב רבים מסביב לעולם שמהווים לקוחות שלנו, זה חשוב, הן עבור רימאק והן עבור פורשה, שנשאר שתי חברות עצמאיות. שיתוף הפעולה עם פורשה עוזר לחברה לפתח ולגדול, מה שמטיב עם כל לקוחותינו.״

שתי החברות לא פירטו עדיין כיצד בדיוק ישתפו פעולה, אך הרכב של רימאק צפוי להתחיל להימסר בקרוב ללקוחות, אחרי שנפתח להזמנות מוקדמות.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Back to top button