fbpx

פולקסווגן מתכננת לעקוף את טסלה עד 2025

ענקית הרכב הגרמנית מעלה את ההשקעה בתחבורה חשמלית, ומאיצה את התכניות שלה לעשור הקרוב. בין היתר, היא מתכננת לעקוף את טסלה עד 2025 ולמכור פי שניים רכבים חשמליים מהמתוכנן כעת עד סוף העשור

״תעשיית הרכב משתנה מהר. אנחנו נצטרך לשנות באופן יסודי את פולקסווגן בשנים הקרובות.״ כך אמר מנכ״ל פולקסווגן, ראלף ברנדשטאטר, בתחילת החודש, עם ההודעה על הכפלת היעדים למכירות רכבים חשמליים עד שנת 2030 – כך שיהוו 70 אחוזים מהמכירות של החברה באירופה, ולפחות מחצית מהמכירות בסין ובארה״ב. 

מדובר ביעד שאפתני מאד עבור החברה שעדיין משלמת פיצויים על פרשת דיזלגייט, בה הסתירה את נתוני הפליטה של רכביה על מנת לעמוד בתקן האמריקאי לפליטות אגזוז. אחרי מיתוג מחודש, בחברה מתכוונים ״להגן על ההובלה בשוק עם עמדה ברורה: פולקסווגן תהיה המותג האטרקטיבי ביותר לתחבורה בת קיימא״, כפי שאמר ברנדשטאטר.

בין היתר, מתחייבת כעת החברה על השקה של רכב חשמלי חדש אחד לפחות בכל שנה עד 2026. השנה מתוכננים להגיע לשווקים שלושה רכבים חדשים ממשפחת רכבי ה-ID, שתמונותיהם מסתובבים באירופה החלו להציף את השוק. כמו כן, בעוד כחמש שנים יגיע סאדן המבוסס על פלטפורמה חשמלית חדשה, כחלק מתכנית הדגל לדור הרכבים הבא, בשם טריניטי. 

אנליסטים: פולקסווגן יכולה לחתוך בחצי את נתח השוק של טסלה

רכב פנאי שטח חשמלי פולקסווגן ID.4 בצבע צהוב על כביש בינעירוני
פולקסווגן ID.4

התכנית של פולקסווגן שאפתנית למדי, ועד כה החברה הוכיחה לרבים בתעשייה שאת המחויבות שלה ניתן לקחת ברצינות – בזכות השקעה מאסיבית בתחבורה חשמלית לפני חברות רבות, חוזים לאספקת סוללות עשור ויותר קדימה וההגעה של דגמים בקצב מסחרר לשוק בחודשים האחרונים.

אבל פולקסווגן עדיין רחוקה מהביצועים ומהמספרים של השולטת הבלתי מעורערת בשוק התחבורה החשמלית בשנים האחרונות – טסלה. עד כה, וכנראה שגם בשנים הקרובות, הסיפור של טסלה הוא הסיפור של התחבורה החשמלית, וכדי להדיח אותה מהתפקיד פולקסווגן עוד צריכה להשקיע כסף, זמן ויחסי ציבור אדירים.

רוצים לקבל את כל העדכונים על רכבים חשמליים בארץ ובעולם ישירות לנייד? הצטרפו לערוץ EV Magazine בטלגרם

אך כניסה של ענקית כמו פולקסווגן לעולם החשמלי עשויה לשנות זאת, ותוך שנים ספורות. תחזית חדשה לעולם הרכב צופה כי חלקה של טסלה במכירות הרכבים החשמליים עשוי לקטון בחמישים אחוז – מ-20% היום ל-10% בשנת 2025, בשל כניסת חברות הרכב הגדולות, ופולקסווגן בראשן.

לפי התחזית, של מכון המחקר LMC, פולקסווגן היא זו שתחזיק בחלקו הארי של מכירות הרכבים החשמליים בשנת 2025. במקביל צפוי לגדול גם חלקן של חברות ותיקות נוספות כמו פורד, ג׳נרל מוטורס ואפילו טויוטה ומרצדס-בנץ, שהביקוש לדגמיהן החשמליים רק יעלה. 

קבוצת פולקסווגן מתכננת למכור 26 מיליון רכבים חשמליים עד אמצע העשור – פי מאה מהמכירות החשמליות שלה ב-2020. למרות שההשקעה הצפויה של פולקסווגן עד 2025 היא הגדולה בשוק, עדיין קשה להמר נגד החברה של אילון מאסק.

יותר רכבים, יותר שווקים

ראלף ברנדשטאטר דובר בכנס השנתי 2021 של פולקסווגן
ראלף ברנדשטאטר, פולקסווגן (תמונה: Volkswagen AG)

״אנחנו מגבירים את הקצב״ אמר ברנדשטאטר בהצהרתו. ״בשנים הקרובות נשנה את פולקסווגן כמו שלא עשינו מעולם.״ עד כה עמד היעד של פולקסווגן ל-2030 על שיעור מכירות חשמליות של 35 אחוזים, וכעת הוא מוכפל באירופה.

בארה״ב ובסין פולקסווגן מסתפקת בהגעה לשיעור של 50% מכירות רכבים חשמליים מכלל המכירות באותו פרק זמן. 

רכבי פולקסווגן ID.4 במגרש בדרך לייצור לעולם
רכבי פולקסווגן ID.4 בדרך לייצוא

במחצית הזו של השנה יגיע הדגם הארבע-מנועי של הפולקסווגן ID.4, שנקרא ID.4 GTX, למכירות, בעוד שבינתיים הוא זמין רק עם הנעה אחורית. במחצית הבאה של השנה צפוי להגיע רכב הפנאי-שטח קופה החשמלי, ID.5, שיורכב גם הוא במפעל של החברה בצוויקאו. ה-ID.5 מתוכנן כרגע למכירה רק באירופה, ללא ייצוא מתוכנן.

עבור השוק הסיני מתכננת פולקסווגן דגם אחר – ID.6 X/Cross, רכב פנאי חשמלי בעל שבעה מושבים. הדגם יגיע בסתיו לסין, יחד עם הדגמים הראשונים של ה-ID.4. הדגמים ייוצרו על ידי מפעלים מקומיים משותפים לפולקסווגן ול-SAIC, ולפולקסווגן ול-FAW הסיניות. לארה״ב מתוכנן כרגע רק ה-ID.4, שיתחרה עם מודל Y של טסלה.

צפויה להשיק רכב חשמלי קטן וזול ביותר בשנים הקרובות

פולקסווגן ID.3 חשמלית בצבע לבן על הכביש
פולקסווגן ID.3, בקרוב עוד רכב חשמלי קטן יותר מה-ID.3

פולקסווגן מתכננת גם רכב חשמלי, קטן יותר מהפולקסווגן ID.3, עם מחיר התחלתי מתוכנן של עשרים אלף יורו בלבד – שהשקתו תוקדם בשנתיים, ל-2025. הרכב, שאולי יקרא ID.2, יפותח וייוצר על ידי חברת הבת של פולקסווגן בסין, לפי דיווחים שונים. 

כמו כן, פולקסווגן מתכננת להמשיך ולייעל את הפלטפורמה החשמלית שלה, ה-MEB, שכבר הפכה ליקירת תעשיית הרכב. הפלטפורמה, שתניע גם את הרכבים החשמליים של פורד באירופה, מסמנת כבר עכשיו את ההובלה העתידית של פולקסווגן, ומשאירה את טסלה מחוץ למשחק ״של הגדולות״.

כפי שנכתב כאן, במקביל יקודם הדור הבא של הפלטפורמה לרכבים חשמליים בשם SSP (Scalable Systems Platform), ותשמש את הרכבים של פרויקט טריניטי, פרויקט הדגל הבא של פולקסווגן. 

בשורה התחתונה, פולקסווגן ממשיכה להראות שהכסף שלה נמצא בסמוך למילים שלה – ותוך הסתכלות על המציאות הופכת את עצמה לרלוונטית גם בעוד חמש ועשר שנים, כשחקנית מרכזית בהתמודדות העולמית עם משבר האקלים. בכל זאת, השאלה שאי אפשר לא לשאול היא: למה פולקסווגן לא קובעת תאריך יעד להפסקת הייצור והמכירה של רכבים המונעים בדלקים מאובנים?

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Back to top button