fbpx

פורד מציגה את התוכנית החשמלית שלה, והיא הפוכה מטסלה

בניגוד למתחרות שלה, פורד לא מתכננת להשיק ׳רכב על׳ חשמלי מנקר עיניים וכובש כותרות. במקום זאת, בענקית הרכב מהמרים על השווקים העצומים והשקטים של הרכבים המסחריים החשמליים במחירים נגישים.

אמנם הפרסומות לרכבים חשמליים כבר מציפות את אמצעי התקשורת אבל רכבים חשמליים הם עדיין תענוג יקר בהשוואה למתחרים זוללי הדלק, לפחות במעמד הקנייה.
בזמן שהטכנולוגיה והשוק עושים את שלהם ומוזילים את עלויות המעבר לחשמל, את כותרות העיתונים תופסות בעיקר הכרזות על רכבי יוקרה חשמליים, שמהווים את דגמי החשמל הראשונים של יצרניות רכב רבות.  למעשה, נראה שחברות הרכב לא שינו את אסטרטגיית החדירה החשמלית שלהן מאז טסלה: השקת רכבי על יוצרי כותרות וחדשנות טכנולוגית, והמרת המוניטין אל עבר דגמים עממיים יותר.

עד כה, פורד לא בלטה בנוף החשמלי אך כבר הספיקה להשקיע בשיתופי פעולה (כמו עם פולקסווגן באירופה) ובחברות אחרות (כמו בריביאן), כך שברור שלענקית הרכב יש תוכנית סדורה, גם אם שקטה, לכבוש את השוק החשמלי.

בחברה מבטיחים שמחירי הרכבים החשמליים שלה לא יפלרטטו עם תחנת החלל הבין-לאומית – ויהיו (הרבה יותר) נגישים מאשר מה שרואים היום בשוק. מנכ״ל פורד, ג׳ים פארלי, הציג את מה שאנחנו צפויים לראות בשנים הקרובות מצד החברה – אסטרטגיה שלא רק מתבססת על רכבים חשמליים במחיר הגיוני לצרכן הממוצע, אלא גם על חשמול מסיבי של ציי רכב מסחריים.

״אנחנו לא רודפים אחרי שוק של מאה אלף דולר ומעלה (לרכב, ש״פ). אלו רכבים במחיר בר-השגה״ אמר בשיחה הרבעונית עם משקיעים.

אחרי המוסטאנג וה-F150, האם פורד מסתירה קלף סודי?

פורד מוסטנג מאך E
פורד מוסטנג מאך E

פורד הרבה יותר מאופקת בנוגע למעבר שלה לייצור רכבים חשמליים מאשר חברות אחרות. בזמן שכמעט נמאס לשמוע את ההצהרות של המתחרה העיקרית, ג׳נרל מוטורס, על עתיד שכולו חשמל, בפורד מעניקים לרכבים החשמליים יעד צנוע וקל להשגה בהרבה. על פי פארלי, שיעור הרכבים החשמליים שהחברה מתכננת למכור יהיה גבוה מעשרה אחוזים, אך בינתיים לא מדובר על הרבה יותר מזה.

עוד לפני סוף השנה אנחנו צפויים לראות את מוסטאנג החשמלית מגיעה ללקוחות הראשונים ותוך שנתיים גם את הטנדר החשמלי המדובר, F-150. לאחרונה הציגו בחברה גם את רכב המשלוחים החשמלי שלה, אך לא הרבה דגמים מעבר לכך. 

למרות שברור שמהפכת החשמל מגיעה גם לפורד – שורה של דגמים חשמליים צפויים להגיע בשנים הקרובות, ללא יעד מפורש – הקצב שלה הרבה פחות תחרותי מאשר בחברות גדולות אחרות. 

יש שיאמרו שמדובר בהודאה בכישלון ואף ותרנות מצד אחת החברות המשפיעות ביותר בשוק הרכב באמריקה ובכלל. מנגד, יכול להיות שפורד מעדיפה להשקיע כרגע ברכבים שבאמת ישנו את מעמדה ביחס למתחרות מאשר להציף את השוק ברכבים חשמליים שהייצור שלהם עשוי לפגוע ברווחיות החברה. בכל זאת, מדובר בשינויים יקרים ביותר אותם יש לנהל בזהירות כדי לצלוח את התהליך.

השקעות עושים בשקט

פורד F-150 חשמלית
פורד F-150 חשמלי (תמונה: Ford)

למרות הזהירות של פורד בהפגנת מחויבות לרכבים החשמליים, ההשקעה ברכבים המתוכננים הולכת וגדלה – בחימום לקראת אחת התחרויות המעניינות בתולדות הרכב באמריקה.

בינתיים צוות ה-F150 זכה לגדול בשלוש מאות וחמישים עובדים חדשים שהצטרפו לפורד, יחד עם השקעה של מאה מיליון דולר נוספים במטרה להרחיב את יכולות הייצור של הטנדר ורכב המשלוחים החשמלי המתוכנן. 

ההשקעה הזו היא רק חלק מתכנית בהיקף של 3.2 מיליארד דולר שמיועדים להסבת פסי הייצור השונים של החברה בצפון אמריקה, בהם מתוכננים הייצור וההרכבה של חלקי רכבים חשמליים.

בלי הרבה הצהרות תקשורתיות, פורד השקיעה יותר מ-11.5 מיליארד דולר בחשמול רכביה החשובים ביותר עד שנת 2022. נשיא מחלקת השיווק של החברה, קומאר גאלהוטרה, ציין כי החברה ״לוקחת את הרכבים המובילים ביותר שלנו ומשתמשת בטכנולוגיה חשמלית על מנת לאפשר שיפור בביצועים, בייצור ונגישות ללקוחות״.

לא חייבים להעתיק את טסלה

הטרזיט החדשה הכל חשמלית של פורד
הטרנזיט החדשה הכל חשמלית של פורד

לפי גאלהוטרה, האסטרטגיה של פורד שונה – ״אנחנו מספקים רכבים חשמליים נגישים בלב השוק הפרטי והמסחרי במקום רכבים בעלות שש-ספרתית. עם המוסטאנג מאך-E, ה-F150 החשמלי והטרנזיט החשמלי, הגל הראשון של הרכבים החשמליים שלנו יביא דור חדש של רכבים חשמליים לצפון אמריקה.״

החברה מתכננת להכפיל את יכולות הייצור של הטנדר החשמלי, תוך גיוס של עוד מאתיים עובדים לפיתוחו וייצורו בנוסף לאלו שכבר גויסו. עם זאת, בחברה טרם התייחסו להשקעות נוספות בהגדלת היכולת החשמלית מעבר לסכומים שכבר פורסמו. לפי פארלי, ״זה לא סיפור של הנעה. זו השקעה בדיגיטציה של העסק.״  

אכן, המעבר לחשמל הוא לא רק מעבר לדרך אחרת להניע את הרכב. אחרי שהכל הבינו שטסלה היא סוכן של שינוי טכנולוגי יותר מאשר של תחבורה בלבד, החברות הגדולות נדרשות להשקיע בפיתוח ובהטמעה של גישה אחרת לרכב ולמקומו במשק האנרגיה.

על אף שלא נראה כרגע כאילו פורד רוצה להוביל את דעת הקהל, היא מציגה גישה שמרנית למדי – השקעה כעת ברכבים הנמכרים ביותר ובתחרות הצפויה, תוך שמירה על רווחיות (גם במחיר של המשך מכירת רכבים מזהמים) ועל ההון לשלב בו רכבים חשמליים יהיו המיינסטרים.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Back to top button