
טסלה מודל Y הוא רכב פנאי חשמלי מבית יצרנית הרכב האמריקנית טסלה, הדגם השלישי של החברה שמיוצר בייצור סדרתי עד היום.
רקע
בשנת 2019, 16 שנים לאחר שהוקמה, הציגה לראשונה יצרנית הרכבים החשמליים את טסלה מודל Y, רכב הפנאי החשמלי שעתיד להשתלט על עולם הרכב, להפוך ללהיט שנמכר במאות רבות של אלפים וכובש את כל רשימות הרכבים הנמכרים בעולם שנה אחרי שנה.
עד השקת המודל Y, לטסלה היו שלושה דגמים (אם לא מביאים בחשבון את הרודסטר המקורי) – טסלה מודל S, רכב סאלון חשמלי שהוצג לראשונה בשנת 2012, טסלה מודל X מ-2015, טסלה מודל 3, שהוצג לראשונה בשנת 2017. לטסלה היה ברור שאם הם רוצים באמת להשתלט על עולם התחבורה, הם צריכים לתת לקהל את מה שהוא מבקש – ועם פופולריות שרק הולכת ועולה, ברור שרכבי הפנאי כאן כדי להישאר.
בטסלה עבדו פשוט (עד כמה שאפשר לתאר כפשוט את תהליך הפיתוח, הייצור והמכירה של מכונית חדשה) אבל חכם, ולא רצו להמציא משהו חדש לגמרי ומסובך, אלא יצרו גרסה מנופחת וגבוהה יותר של הטסלה מודל 3, ויקרא שמו טסלה מודל Y.
בשנת 2023 ועם יותר מ-1.2 מיליון יחידות שנמכרו בכל רחבי העולם (עלייה של 64% בהשוואה לשנת 2022) הפך המודל Y לרכב הנמכר ביותר בעולם כשהוא מקדים רבי מכר כמו טויוטה ראב 4 וטויוטה קורולה – הישג עצום לטסלה.
טסלה מודל Y בישראל
טסלה מודל Y הגיע לישראל לראשונה בשנת 2022 ועד עתה עלו כל כבישי ישראל 9,493 יחידות מגרסאות הסטנדרט ריינג' הנעה אחורית, לונג ריינג' הנעה כפולה ופרפורמנס. נכון להיום, מופיעות באתר הרשמי של טסלה 3 גרסאות של הטסלה מודל Y שזמינות לרכישה בישראל:
הראשונה – טסלה מודל Y הנעה אחורית, מצויד במנוע חשמלי יחיד בהספק של 295 כ"ס שמייצר תאוצה ממצב עמידה לנסיעה במהירות של 100 קמ"ש בתוך 6.9 שניות, וסוללה בנפח של 57.5 קוט"ש שמייצרת טווח נסיעה של 455 ק"מ על פי תקן WLTP. מחיר גרסה זו עומד על 247,637 ש"ח, כשמועד האספקה הקרובה ביותר הוא בחודש מאי 2025.
השנייה – טסלה מודל Y הנעה כפולה (לונג ריינג'), מצויד בשני מנועים חשמליים המפיקים הספק של 506 כ"ס שמייצרים תאוצה ממצב עמידה לנסיעה במהירות של 100 קמ"ש בתוך 5 שניות, וסוללה בנפח של 75 קוט"ש שמייצרת טווח נסיעה של 533 ק"מ. מחיר גרסה זו עומד על 291,019 ש"ח, כשמועד האספקה הקרובה ביותר הוא בחודש מרץ 2025.
השלישית – טסלה מודל Y פרפורמנס הנעה כפולה, הספק של 527 כ"ס שמייצרים תאוצה ממצב עמידה לנסיעה במהירות של 100 קמ"ש בתוך 3.7 שניות, וסוללה בנפח של 75 קוט"ש שמייצרת טווח נסיעה של 514 ק"מ. מחיר גרסה זו עומד על 302,160 ש"ח, כשמועד האספקה הקרובה ביותר הוא בחודש מרץ 2025.
טסלה מודל Y החדש

אחרי חודשים ארוכים של טיזרים, בטסלה סוף סוף פרסמו תמונות רשמיות ראשונות של הטסלה מודל Y החדש – טסלה מודל Y ג'וניפר (Juniper), ג'וניפר הוא סוג של ערער, צמח ממשפחת הברושים.
התמונות הראשונות עלו באתר של טסלה סין, שהיא גם המדינה הראשונה בה יהיה זמין רכב הפנאי החשמלי לאחר מתיחת הפנים – מה שצפוי לקרות כבר בחודש מרץ. אחרי סין, הטסלה מודל Y החדש צפוי להגיע לשווקים נוספים כמו אוסטרליה ותאילנד ולאחר מכן גם לארה"ב ולאירופה. היחידות הראשונות של טסלה מודל Y ג'וניפר שיעלו על הכבישים יהיו מ"סדרת ההשקה", מהדורה מיוחדת של רכבים שיגיעו עם מספר אלמנטים עיצוביים ייחודיים.
מבחינת העיצוב, מודל Y החדש שומר על הקווים המוכרים אך חלקו הקדמי וחלקו האחורי של הרכב עברו רענון, הכולל שינויים עיצוביים שניכרים היטב במערכת התאורה. הטסלה מודל Y החדש מאמץ אלמנטים עיצוביים שנלקחו מהטסלה סייברקאב, הרכב האוטונומי החדש של טסלה, שנחשף לפני מספר שבועות ללא הגה, ללא דוושות, וללא שקע טעינה, והוא נטען בצורה אלחוטית.
נכון שעל טעם וריח אין מה להתווכח, אבל אנחנו באופן אישי חושבים שהמודל Y החדש נראה הרבה יותר טוב מהדגם היוצא.

תא הנוסעים החדש עבר גם הוא עדכון מקיף, מיישר קו עם השינויים העיצוביים שראינו בתא הנוסעים של הטסלה מודל 3 המעודכן – הכוללים הגה חדש בין השאר. בטסלה מודל 3 החדש האיתותים הופעלו דרך כפתורים שמוקמו על ההגה, דבר שעצבן לא מעט לקוחות – נראה שבטסלה עשו את שיעורי הבית שלהם כשבטסלה מודל Y החדש האיתותים קיבלו ידיות משלהם.
לצד העדכונים העיצוביים, הטסלה מודל Y ג'וניפר זוכה לעוד מספר עדכונים חשובים. החברה עדכנה כי רכב הפנאי החשמלי קיבל מערכת מתלים משודרגת, כמו גם חישוקים וצמיגים, מה שצפוי לשפר את נוחות הנסיעה, מצלמה קדמית חדשה וזכוכית עם בידוד רעשים משופר. הטסלה מודל Y ג'וניפר מקבל גם תוספת של מושבים עם חימום ומסך מגע 8 אינטש ליושבים בשורת המושבים השנייה, שמעתה גם הם חשמליים.
הטסלה מודל Y ג'וניפר ארוך ב-41 מ"מ מהדגם היוצא ולא ידוע האם נתון זה משפיע על תאי המטען שברכב הפנאי החשמלי – האחורי בעל נפח של 854 ליטרים והקדמי בעל נפח של 117 ליטרים.

נכון לכתיבת שורות אלו, הטסלה מודל Y ג'וניפר יהיה זמין בשתי גרסאות:
גרסה ראשונה, טסלה מודל Y ג'ופיטר הנעה אחורית עם מנוע חשמלי יחיד עם הספק של 295 כ"ס, תאוצה מ-0 ל-100 קמ"ש בתוך 5.9 שניות וטווח נסיעה של 466 ק"מ. מדובר בשיפור של שנייה אחת בתאוצה מ-0 ל-100 קמ"ש מהדגם היוצא (6.9 שניות) ובתוספת של 11 ק"מ לטווח הנסיעה בדגם החדש מול הדגם היוצא.
גרסה שנייה, טסלה מודל Y ג'ופיטר הנעה כפולה עם שני מנועים חשמליים המפיקים יחד הספק של 506 כ"ס, תאוצה מ-0 ל-100 קמ"ש בתוך 4.3 שניות וטווח נסיעה של 551 ק"מ. מדובר בשיפור של 0.7 שניות בתאוצה מ-0 ל-100 קמ"ש מהדגם היוצא (5 שניות) ובתוספת של 18 ק"מ לטווח הנסיעה בדגם החדש מול הדגם היוצא.
ומה לגבי גרסת הביצועים? גרסת הפרפורמנס של הטסלה מודל Y ג'וניפר עדיין לא נחשפה, אך כפי שקרה במקרה של הטסלה מודל 3 המעודכן, גם כאן נצטרך להמתין מספר שבועות עד שזה יקרה.
בדיוק בזמן?
שילוב של עלייה בתחרות, תמחור אגרסיבי של הדגמים המתחרים, היצע דגמים קטן יחסית והעובדה כי טסלה לא עדכנה חלק מהדגמים שלה במשך שנים רבות בא לידי ביטוי בירידה במכירות – לראשונה משנת 2011. מדובר בירידה של כ-1% אך עם הדגמים החדשים – הטסלה מודל 3 המעודכן שהוצג ב-2023 ועכשיו הטסלה מודל Y ג'וניפר, יש אולי מקום לאופטימיות מסוימת.
אופטימיות כן, אך לא שאננות – לטסלה יש לא מעט זירות שהיא צריכה להתמודד בהן מול מתחרות שעושות מאמצים כבירים כדי להתעלות עליה – אסיה (ובעיקר סין) ואירופה הן כנראה הזירות המאתגרות ביותר, שם טסלה פגיעה מול חברות כמו BYD שיכולות למכור רכבים חשמליים זולים מאד ללא שום הגבלה. בארה"ב, בזכות ההגבלות שהטיל הממשל על יצרניות רכב סיניות יש לטסלה סוג של הגנה אך לא לעולם חוסן – אין לדעת אילו הפתעות מכינה לנו השנה החדשה, בעיקר מכיוונה של הדמות החדשה-ישנה שהולכת לאייש את כס נשיאות ארה"ב בחדר הסגלגל בבית הלבן.
מושבים עם מיזוג אויר?
כן רק הקדמיים בדגם לונג רנג'
בכל הדגמים גם ב3 היילנד וגם במודל Y החדשה יש קירור\אורור במושבים הקידמיים , עובד נהדר.
מושבים אחורים רק חימום