פחות מחודשיים אחרי שמותג MG השיק בישראל שני דגמים חשמליים נוספים, מצטרף להיצע הרכב החשמלי בישראל דגם נוסף של המותג – MG מארבל R. המארבל R הוא רכב פנאי, ועם מחיר התחלתי של 205,888 שקלים, נראה ש-MG מנסה להתרחב, ולהתחיל לנגוס גם ברכבי הפרימיום.
אחרי עצירה במסירת דגמים חשמליים מלאים מבית המותג בשנתיים האחרונות, נראה ש-MG חוזרים עם היצע דגמים חשמליים גדול, שבקרוב יצטרף אליו עוד רכב שצפוי לחזור לשיווק – הגרסה המעודכנת של ה-MG ZS EV.
טווח, הנעה וסוללה
המארבל R נמכר בשתי גרסאות – לאקשרי עם הנעה אחורית, וגרסת ביצועים (Performance) עם הנעה לכל הגלגלים. הרכב מצויד בסוללת 70 קוט״ש, שמספקת טווח נסיעה של 402 קילומטרים לפי התקן, לגרסת ההנעה האחורית. טווח הנסיעה בעולם האמיתי צפוי לעמוד על כ-350 ק״מ לטעינה, וסביר להניח שבנסיעה רגועה תוכלו להתקרב לטווח המוצהר של 402 ק״מ. לגרסת הביצועים טווח נמוך במעט, בשל המשקל הנוסף של מערכת ההנעה הכפולה, והוא עומד על 370 ק״מ לפי התקן.
בנוסף לרכב טעינה מהירה בהספק של 93 קילוואט, שתאפשר לכם לטעון מ-10% ל-80% מהסוללה ב-36 דקות, או לקבל טווח נוסף של 100 קילומטרים בכ-15 דקות של טעינה, באחת מעמדות הטעינה המהירות הפרוסות בארץ. בטעינה ביתית תוכלו לטעון את הרכב ב-11 קילוואט (תלת פאזי).
לרכב הנעה אחורית בהספק של 180 כוחות סוס, עם 41.8 קג״מ ותאוצה מאפס למאה ב-7.9 שניות, עם מערכת דו-הילוכית. בגרסת הביצועים תקבלו הנעה לכלל הגלגלים (עם שלושה מנועים), בהספק כולל של 288 כ״ס, 67.8 קג״מ ותאוצה של 4.9 שניות.
הרכב תומך גם ב-V2L – היכולת לספק חשמל במתח של 220 וולט, ועם מתאם V2L תוכלו להטעין ממנו מחשב נייד, לחבר אליו מכשירי חשמל בשטח כמו תאורה, ואף להטעין רכב חשמלי אחר בעזרת ה-V2L.
טווח הנסיעה של הרכב נמוך מהמתחרות העיקריות – איוניק 5 (481 ק״מ לפי התקן) וסקודה אניאק (517 ק״מ), והוא מציע טעינה במהירות נמוכה יותר – 94 קילוואט, לעומת 143 קילוואט לאניאק או 350 קילוואט לאיוניק 5.
פנים הרכב ואבזור
עם בסיס גלגלים של 2,804 מ״מ, המארבל R מרווח יותר מחלק מהמתחרות בקטגוריה,כמו הסקודה אניאק (2,765 מ״מ), אך מרווח פחות מטסלה מודל Y (עם 2,890 מ״מ) ויונדאי איוניק 5 (המרווח ביותר עם 3000 מ״מ).
פנים הרכב יחסית מינימליסטי, ולמעט כפתורים על ההגה, אין כמעט כפתורים פיזיים, ורוב השליטה מתבצעת דרך מערכת המולטימדיה. לרשות הנהג לוח מחוונים דיגיטלי גדול, ומסך מולטימדיה משופע בגודל של 19 אינטש, מתחתיו נמצא בורר מצבי הנהיגה. מערכת המולטימדיה תומכת באפל קארפליי ואנדרואיד אוטו.
למארבל R גג שמש פנומי גדול, ומעבר לכך היא מציעה אבזור עשיר, הכולל בין היתר מושבים קדמיים מחוממים ומאווריים, מתכווננים חשמלית עם זכרונות למושב הנהג, תאורת אווירה, מצלמות היקפות המספקות מבט מעוף הציפור, תא טעינה אלחוטי לטלפון נייד, ארבעה שקעי USB, כניסה ונסיעה ללא מפתח, בקרת אקלים מפוצלת ותא מטען חשמלי. בגרסת הביצועים תקבלו (בנוסף למערכת הנעה משודרגת) גם מערכת שמע של חברת BOSE.
בנוסף ניתן לשלוט על הרכב באמצעות אפליקציה לסמארטפון, המשמשת כמפתח אלחוטי (ניתן לפתוח ולנעול את הרכב באמצעותה), להפעיל מיזוג מרחוק, לראות את מיקום הרכב, ולקבל מידע על מצב הטעינה.
לרכב תא מטען אחורי צנוע של 357 ליטרים בלבד, אך יש לו גם תא מטען קדמי (Frunk) בנפח של 150, שימושי מאוד לאכסון תיקים, כבלי טעינה, ציוד או צידניות לאוכל.
עלויות תחזוקה וטעינה
טעינה מלאה של הרכב מעמדה ביתית תעלה קצת מעל 40 שקלים, עם טווח נסיעה ריאלי של 350 ק״מ עלות הנסיעה לקילומטר עומדת על 12 אג׳, זאת לעומת רכב בנזין מקביל, שיצרוך כ-50 עד 60 אג׳ לק״מ. חסכון של כ-40 אג׳ לקילומטר או 8,000 שקלים בשנה לנוסעים 20 אלף ק״מ בשנה.
אגרת הרישוי של הרכב עומדת על 558 שקלים בלבד, גם פה מדובר על חסכון של כ-2,000 שקלים בשנה, כך שהחסכון באגרות הרישוי והאנרגיה עומד על כ-10,000 שקלים בשנה.
עלויות האחזקה של הרכב נמוכות יותר משל רכב בנזין – לפי דני שביט, מנכ״ל לוביסנקי, בהתבסס על המסירות של הרכבים מהיבואן מאז 2020, עלויות התחזוקה של רכבים חשמליים נמוכות, ועומדות על כ-40% עד 50% מעלויות התחזוקה השוטפות של רכב בנזין. נתון דומה נמצא גם במחקר של CR שהתבצע בארצות הברית.
מחירים
- MG מארבל R לאקשרי (הנעה אחורית) – מחיר 205,888 שקלים.
- MG מארבל R ביצועים (Performance) – מחיר 218,888 שקלים.
ל-MG מארבל R אחריות כוללת על הרכב 5 שנים או 150,000 ק״מ, של יחד עם אחריות סוללה ל-8 שנים או 150,000 ק״מ (המוקדם מבינהם). בהטבה ל-555 הרוכשים הראשונים זכאים גם לעמדת טעינה ביתית (ללא התקנה, ושלוש שנות טיפולים ללא עלות.