זה לא סוד שהרכבים החשמליים כבשו בסערה את שוק הרכב בעולם בכלל, ובישראל בפרט, כבר היום אחד מארבעה רכבים שעולים על הכביש בישראל הוא רכב חשמלי. כאשר אנחנו רוכשים מוצר חדש, אחד הדברים החשובים עבורנו הוא עניין האחריות, חשיבותה עולה אף יותר כאשר מדובר במוצר יקר כמו רכב. מלבד האפשרות לממש אותה עבור מוצר תקול, האחריות נותנת לקונה את התחושה שהיצרן בטוח באיכות המוצר, ומאפשרת רכישה בראש שקט.
סוללה של רכב חשמלי מהווה חלק גדול ממחיר הרכב. יצרניות הסוללה מספקים אחריות ארוכת טווח, במטרה לאפשר לבעלי הרכב שנים ארוכות של שקט בנסיעה. האחריות מבטיחה בין היתר הפחתת עלויות תחזוקה, צמצום תחלופת רכבים (ומכאן, שמירה על איכות הסביבה), וכן הסרת הדאגה של בעל הרכב החשמלי מפני שחיקה ואובדן טווח לאורך זמן.
לכמה זמן ניתנת אחריות סוללה של רכב חשמלי?
יצרניות הסוללות השונות מציעות אחריות למשך זמן מוגדר מראש מרגע הרכישה, או לחלופין מספר הקילומטרים שהרכב נסע – המוקדם מבינהם. מרבית היצרניות נותנות אחריות ל-8 שנים מרגע הקנייה, אך ישנן גם יצרניות בהן האחריות ארוכה יותר, ונמשכת עד 10 שנים מרגע הקנייה. מנעד הקילומטרים המקסימלי לסיום תקופת האחריות הוא, ברוב המוחלט של המקרים, 150 עד 160 אלף קילומטרים, אך קיימות יצרניות המספקות אחריות לנסועה גבוהה יותר.
היצרניות השונות מציעות כיסוי משתנה, אך רובן מאפשרות החלפה של סוללת הרכב החל מירידה של- 30 אחוזים במצב בריאות הסוללה, כלומר, במידה ובריאות הסוללה ירדה מתחת ל-70%. לפיכך, ייתכן שבעל הרכב יוכל לחוש בירידת טווח קלה בטרם יוכל לממש את האחריות. מספר מכוני מחקר העריכו שקיבולת הסוללה יורדת ב-1.5 עד 2.3 אחוזים בשנה בממוצע, כך שבחישוב גס, סוללה בריאה צפוייה למשוך בשימוש רגיל כ-13 שנים עד 20 עד להגעה לאחוז הנתון, שנים לאחר תום תקופת האחריות.
האחריות לסוללות למעשה ניתנת כאמצעי להבטיח את תקינות הסוללה, ולאפשר לרוכשי הרכב לנהוג בראש שקט. כמו בכל מוצר, ייתכנו תקלות משלל סיבות, כך שהאחריות מאפשרת כמות זמן מספקת עבור הצרכן לוודא את תקינות סוללת הרכב החשמלי אשר בבעלותו. במוסך יבואן ניתן להוציא דו"ח מפורט אודות מצב הסוללה, ובכך לעקוב אחר בריאותה לאורך זמן, עבור בקרה על אפשרות ניצול האחריות.
מה מכסה אחריות על סוללה של רכב חשמלי?
לרוב האחריות על סוללת הרכב החשמלי מכסה את עלות החלפת הסוללה במצב של אי תקינות, תקלות, או של ירידת קיבולות הסוללה אל מתחת ל-70% (ירידה של 30% או יותר בקיבולת הסוללה). במקרים חריגים של התערבות הצרכן בסוללה, חשיפה לאש או שטפונות, וכן פגיעה פיזית בסוללה כתוצאה מתאונה או וונדליזם, האחריות לכיסוי הנזקים תחול על חברת הביטוח, כפי שמפורט בתנאי הפוליסה של ביטוח לרכב חשמלי.
מה היקף האחריות על הסוללה של יצרניות שונות?
כאמור, משך זמן האחריות הניתן על הסוללה על ידי רוב יצרניות הרכב הוא – 8 שנים או 150-160 אלף קילומטרים. ברשימה זו ניתן למצוא יצרניות כגון וולוו, ג׳ילי, MG, אאודי, טויוטה, פולקסווגן, סקודה, פיאט, פיג׳ו, ג׳יפ ועוד.
חלק מהיבואנים והיצרניות מציעים הרחבת אחריות בתוספת תשלום – דוגמת ג'ילי, שמציעה את האפשרות לרכוש הרחבת אחריות ל-10 שנים או 200 אלף קילומטרים. חברת MG הודיעה לאחרונה כי בכוונתה לאפשר אחריות על הסוללה למשך כל חיי הרכב החשמלי. עם זאת, עד למימוש התכנית, החברה מציעה את משך האחריות המקובל, עם 8 שנות אחריות על הסוללה.
להלן מספר יצרניות ויבואנים המספקים אחריות שונה מהנפוצה בשוק:
- יונדאי וג׳נסיס מספקות אחריות לתקופה של 7 שנים, או 150,000 קילומטרים.
- BYD וזיקר מספקות אחריות מקיפה יותר של 8 שנים או 200,000 קילומטרים.
- טסלה מספקת אחריות של 8 שנים לכלל הדגמים שלה, אך מספר הקילומטרים תלוי בדגם:
- לדגמי טסלה מודל 3 או טסלה מודל Y אחריות ל-160,000 ק״מ לגרסאות הבסיס, או 192,000 ק״מ לגרסאות הטווח הארוך.
- לדגמי טסלה מודל S או טסלה מודל X האחריות ניתנת ל-240,000 ק״מ.
- ג׳ילי מספקת אחריות סוללה ל-8 שנים או 150,000 ק״מ לדגם ג׳ילי גיאומטרי C, אך ניתן לרכוש הרחבת אחריות ל-10 שנים או 200,000 ק״מ בתשלום נוסף.
קיימות גם מספר חברות שאמנם מציעות את מספר השנים או הנסועה הסטנדרטיים לתקופת האחריות, אך בחיפוש באותיות הקטנות ניתן להבין שמצב בריאות הסוללה הנדרש למימוש האחריות הוא קטן יותר מ-70 אחוזים. בשברולט בולט, ובהאמר החשמלי למשל (בו ניתנת אחריות ל-10 שנים), עבור החלפת הסוללה במסגרת האחריות, נדרשת בריאות סוללה נמוכה מ- 60 אחוזים. חשוב לציין כי דגמים אלה לא מגיעים לארץ דרך יבואן רשמי, אך ניתן למצוא אותם ברכישה דרך יבואן מקביל או בשוק יד שנייה.
שמירה על חיי הסוללה ברכב חשמלי עשוייה לשמור על בריאות הסוללה, ולהאט את קצב ירידת הקיבולת. טעינה מבוקרת, יחד עם נהיגה זהירה וחסכונית, עשויים לשמור על חיי הסוללה לאורך זמן.
אחריות על סוללה ברכב חשמלי יד שניה
כאשר רוכשים רכב חשמלי יד שנייה, כדאי לוודא את בריאות הסוללה ואת מצב האחריות מול יבואן הרכב. מדובר בשני גורמים שונים שעשויים להשפיע על תהליך הקנייה ומחיר הרכב:
מצב בריאות הסוללה (SoH)
בטרם רכישת הרכב מומלץ לבקש דוח עדכני על מצב הסוללה. במוסך יבואן ניתן להפיק דוח המפרט את נתוני הסוללה המלאים, הכולל את אחוז בריאות הסוללה (נקרא באנגלית State of Health, או בר״ת SoH). מידע זה מאפשר להבין את מצב הסוללה ברכב שברצונכם לרכוש, מה שיכול להוביל לרכישה בטוחה ומושכלת יותר.
סטטוס אחריות על הסוללה
מומלץ לבדוק מול היבואן שהאחריות על הסוללה בתוקף, וכמה זמן או ק״מ נותר לכיסוי עד לסוף ההסכם. כאשר אתם מבצעים את הבדיקה, אין להסתמך על המידע המופיע באתר היבואן או היצרן – יתכן כי האחריות שניתנה בזמן רכישת הרכב מהיבואן שונה מהאחריות הניתנת כיום על דגמים חדשים.
במקרים מסויימים, מתבצעת הרחבת אחריות גם רטרואקטיבית, כך לדוגמה BYD הרחיבה ב-2023 את טווח הקילומטרים במסגרת האחריות ל-200 אלף, בניגוד ל160 אלף לפני השינוי. במקרה הזה הרחבת הקילומטרים חלה רטרואקטיבית על דגמים מספטמבר 2022 והלאה.
לאחר קבלת מידע עדכני על האחריות מהיבואן, יש לבחון כמות הזמן או הקילומטרים שנותרו עד פקיעת האחריות. אם עבורכם הדילמה בהחלטה על סוג הרכב טמונה במשך האחריות על הסוללה, מומלץ להביא בחשבון את הרגלי הנסיעה שלכם. אם אתם מבצעים נסיעות ארוכות באופן קבוע, ייתכן שהאופציה העדיפה היא אחריות למספר קילומטרים רחב ככל הניתן, על פני משך זמן האחריות. בחישוב מהיר, 160 אלף קילומטרים ב- 8 שנים, הם כ-20 אלף קילומטרים בשנה, כך שמומלץ להעריך את טווח הנסיעה העתידי ולשקול מה האופציה המתאימה לכם.
שורה תחתונה
בשורה התחתונה – יצרניות הרכבים החשמליים מספקות אחריות נרחבת על הסוללה למשך שנים, שמאפשרת לבעל הרכב לנהוג בראש שקט, ומעבר לכך – להבטיח חיסכון בעלויות אחזקת הרכב לאורך זמן.
מומלץ לברר לפני הקנייה מה היקף האחריות מבחינת זמן וטווח קילומטרים, ובמקרה של רכב חשמלי יד שניה גם את אחוזי בריאות סוללה ותוקפה של האחריות.