fbpx

מחקר חדש: מעבר לרכב חשמלי יחסוך לכם חצי מעלות התחזוקה

מחקר שפורסם לאחרונה מצא שרכב חשמלי חוסך בחייו כ-16,000 שקל בהשוואה לרכב שמונע בדלק, רק על הוצאות טיפולים, וזה עוד לפני שיצאתם מהמוסך. הבחירה ברכב חשמלי זולה מתמיד – והמחיר צפוי רק לרדת. וכמה כסף תחסכו על דלק?

כפי שכל נהגת ונהג יודעים – התשלום על הרכב ממש לא נגמר במחיר שמופיע באולם התצוגה, ולאורך השנים מאמירות עלויות התפעול, התחזוקה והדלק לאור הבלאי המצטבר בחלקי הרכב. 

ככל שבוחנים את סעיפי התחזוקה השונים, ניכר כי האחזקה והחיים עם רכב חשמלי זולים ומשתלמים משמעותית מעם רכב שמונע בבנזין או בדיזל. בשורה התחתונה: עלות התחזוקה והטיפול ברכבים חשמליים היא רק חצי מעלות הטיפול והתחזוקה ברכבים המונעים בדלקים מאובנים, וזה עוד לפני ששקללנו את החיסכון בעלויות הדלק. 

הוזלה של 40% מעלות התחזוקה בארבע השנים הראשונות

לאחרונה פורסם על ידי האתר Consumer Reports מחקר שבחן את עלות תחזוקת הרכב בקרב מאות אלפי משתתפים בשנתיים האחרונות. בממצאים שפורסמו כעת, נמצא שעלות התחזוקה הממוצעת למייל עבור רכבים חשמליים טהורים (BEV) היא מחצית מזו של רכבים בעלי מנוע בעירה פנימית. 

בעוד שעלות הנסיעה למייל באמצעות בנזין בארה״ב עולה לנהג מעט יותר משישה סנט, העלות ברכבים חשמליים עומדת על חצי: 3.1 סנט למייל. בהתאם לאורך חיים ממוצע של רכב, מדובר בחיסכון של 4,600 דולר – שוב, מחצית מעלות התחזוקה הממוצעת לרכבים. 

הממצאים מתאימים להערכות ממחקרים קודמים, שהעריכו ששימוש ברכב חשמלי חוסך בין 40% ל-47% בעלויות התחזוקה.

רכב חשמלי זול יותר לתחזוקה: החל מהמטר הראשון וגם אחרי 320,000 קילומטר

כאשר בודקים את החיסכון בעלויות התחזוקה לפי הקילומטראז׳ נמצא שככל שהרכב חדש יותר, כך עלויות התחזוקה שלו נמוכות יותר, הן ברכב החשמלי והן ברכב הבעירה הפנימית. עוד נמצא שרכבים חשמליים היו זולים ליותר לתחזוקה בכל קילומטראז', והגדילו את החיסכון לעומת רכבי הדלק ככל שנסעו בהם יותר: 

כך, כאשר בוחנים את תחזוקת הרכבים שנסעו פחות משמונים אלף קילומטר (מרחק השקול בישראל ליותר מארבע שנים על הכביש) היו הרכבים החשמליים זולים ב-43%. אחרי 150,000 קילומטר החיסכון טיפס ל-46%. 

מה הופך את הרכב החשמלי לזול כל כך?

ההוזלה המשמעותית של תפעול רכב חשמלי נובעת מכמה גורמים:

טיפולים תקופתיים ובלתי צפויים – לכל רכב יש הנחיות לטיפול תקופתי, כאשר כלל האצבע הוא לבצע אחד שכזה בכל שנה או שנתיים, או בהתאם לקילומטראז׳ שגמא הרכב. עלות הטיפול הממוצעת יכולה להגיע ל-1,300 שקלים בשנה ואפילו יותר, משום שכמעט תמיד יש תיקונים נוספים שמעלים את עלות הטיפול. 

בנוסף לאלו, תמיד קיים הסיכון לפגיעה או בלאי ברכב שיצריכו טיפול דחוף וגדול יותר בו – שלרוב מגיע לעלויות משמעותיות מאד. 

מנגד, לרכבים חשמליים יש הרבה פחות חלקים נעים: המנוע נטול בוכנות ורצועת טיימינג, אינו דורש שימון ולעתים אפילו אינו מצריך מערכת קירור מתוחכמת. 

ראוי לציין גם שבניגוד לרכבים המונעים בדלק, לא קיימים כרגע רכבים חשמליים שעברו שש מאות אלף קילומטר (ומספר דומה של ידיים), אז גם הרכישה של רכב חשמלי משומש לרוב משאירה אתכם עם רכב במצב טוב ובלאי מועט יחסית, במיוחד כאשר שיפורים טכנולוגיים מאפשרים לשמור על יעילות הסוללה לאורך שנים ארוכות.

גלגל קדמי ובלמים של טסלה מודל Y בצבע שחור
בלמים ברכב של טסלה (צילום: Kevin McGovern / Shutterstock.com)

בלמים – זהו מרכיב חשוב, הן בטיחותית והן כלכלית, בכל סוג של רכב. החלפת מערכת בלמים יכולה להגיע לאלפי שקלים ותלויה בין היתר באופי הנסיעה ובמצב הבלמים בפועל. ברכבים חשמליים הבלימה היא, על פי רוב, רגנרטיבית. כלומר, האנרגיה הקינטית מגלגלי הרכב מומרת לאנרגיה חשמלית המופקת באמצעות דינמו בזמן הבלימה.

כך ברכבים החשמליים ניתן לנצל חלק משמעותי מהאנרגיה הדרושה לבלימה לצורך הארכת טווח הנסיעה וחיסכון בסוללה. היעילות של בלימה כזו משתנה בין רכב לרכב אך בשורה התחתונה – היא חוסכת כסף בטווח הרחוק בשל הפחתת השחיקה של הבלמים עצמם ושל שאר מרכיבי הרכב.

רנו זואי מחוברת לעמדת טעינה ברחובות פריז
טעינה של רכב חשמלי, עלות של רבע מדלק (תמונה: Photoestetica / Shutterstock.com)

דלק – ההשקעה החודשית הממוצעת בדלק, בהערכה גסה יחסית, מגיעה לכדי אלף שקלים בחודש לפחות. בישראל, המחיר של דלק מגיע לארבעים עד שישים אגורות קילומטר נסיעה, בהתאם לצריכה של הרכב, סוג הנסיעה ומשתנים נוספים (כמו מחיר הדלק, סגנון הנהיגה והמשקל). זוהי אחת ההוצאות המרכזיות על הרכב, אם לא הגדולה שבהן. 

בעוד שבישראל אין עתודות דלק שיוכלו לאפשר הוזלה משמעותית של מחיר הדלק, חשמל המופק בגז או באמצעות מקורות מתחדשים (שהולך וגובר) הופך את החשמל לזול וזמין יותר משנה לשנה. כבר היום ניתן להגיע לטעינה מלאה של רכב ברבע ממחיר מילוי טנק דלק – והמחיר הזה צפוי להמשיך לרדת.
חיסכון בעלות הדלק לא שוקלל במחקר זה, כך שהחיסכון האמיתי הוא, ככל הנראה, גבוה בהרבה.

בחישוב שנתי, הנהג הממוצע בישראל, שנוסע כ-18,000 קילומטרים בשנה יכול לחסוך כ-7,500 שקלים על הוצאות אנרגיה בשנה (חשמל מול דלק). יחד עם עלויות תחזוקה נמוכות ואגרת רישוי של 541 שקלים, החסכון יכול להגיע לעשרת אלפים שקלים בשנה.

הצרכן הישראלי מחכה שהרכב החשמלי יהיה זול יותר גם באולם התצוגה

ההבדלים בין רכב חשמלי לרכב שמונע בדלק לא עוצרים בעלות התחזוקה. בנוסף לחיסכון הכלכלי הישיר, הנסיעה באמצעות רכבים חשמליים חוסכת בחיי אדם – בזכות ההפחתה של זיהום האוויר אותו כולנו נושמים, כמו גם בעלויות ההתמודדות עם המחלות שנגרמות בגינו.

הצד השני של המשוואה הוא שהוצאות הרכישה על רכב חשמלי עדיין גבוהות ביחס לרכב המונע בדלק. כאשר מחיר הקניה של רכבים חשמליים יצליח להשתוות למחיר בעלי האגזוז (ויש האומרים שזה יקרה תוך כ-4 שנים) – החיסכון הגדול בעלויות התחזוקה והנסיעה יהפוך למכריע עבור רבים בדרך לקניית הרכב.

בנוסף למחיר, דרושה גם תשתית והכוונה מספקות מצד התעשייה והמדינה, הגברת המודעות והתאמת המיסוי כך שהבחירה הנכונה לכדור הארץ תהיה גם הבחירה הנכונה לכיס של כולנו. יכול מאד להיות שהרגע הזה קרוב משאנו חושבים.

מאמרים נוספים

תגובה אחת

  1. כאשר מחירם של רכבים חשמליים יהיה זהה לאלו המונעים בדלק, המדינה כבר תמצא דרך לגרוף את הירידה לכיס שלה, ואנחנו נמשיך לשלם מחיר גבוהה. ראו את עליית המיסים על רכב חשמלי עד שנת 2024. ברגע שרכבים חשמליים יהיו נפוצים, המדינה תבין שהיא מפסידה יותר מדי מיסים על הדלק, ותכפה עלינו מיסים אחרים.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Back to top button