
לפני שלוש שנים הדגם החשמלי הראשון של MG, נכנס לתוך שוק חשמלי מנומנם מאוד, שהישראלי הממוצע כמעט ולא היה ער לקיומו. באותה השנה החלה המכירה של ה-MG ZS EV, במחיר של 129 אלף שקלים בלבד – ג׳יפון חשמלי מלא שהיה נגיש לקהל הרחב.
למרות ש-MG ZS EV הצליחה לעורר מעט את שוק הרכבים החשמליים בארץ, לדגם הזה הייתה בעיה אחת מרכזית – היה לו טווח מוגבל מאוד. מאז עברו הרבה מים בירקון, ובזמן שכמות עצומה של דגמים חשמליים נחתו בישראל, ושוק החשמליות נסק במהירות, נראה ש-MG נתקעו עדיין ב-2019.
היום המצב משתנה, עם שני דגמים חשמליים חדשים מבית MG, ה-MG4 וה-MG5, שכבר לא חוטאים באותו החטא של ה-MG ZS EV, ומגיעים עם מערכות משודרגות, עיצוב חדש, טווח גדול, וטעינה מהירה יותר.
ה-MG4 היא משפחתית האצ׳בק חשמלית, עם עיצוב עדכני ושונה ממה שראינו עד כמה מבית MG. העיצוב החדש הולך בקו חדשני יותר, שתפס תאוצה עם הרכבים החשמליים – עיצוב נקי ועדכני, קדמת רכב ללא גריל, עם פנסי לד דקים זוויתיים.

ה-MG4 מבוססת על הפלטפורמה החדשה של היצרן לרכבים חשמליים, MSP, מה שמאפשר לה להנות מטווח נסיעה גבוה, וטעינה מהירה יותר.

מי שמחפש רכב גדול יותר, יכול לכוון ל-MG5, מכונית סטיישן חשמלית – הסטיישן החשמלית הראשונה שנמכרת בישראל (להוציא את הפורשה טייקאן ספורט טוריזמו). ה-MG5 נמכרת ברמת גימור אחת (Luxury), אך בניגוד ל-MG4 מדובר ברכב עם עיצוב מיושן מעט, אך יתרונה בתא המטען הגדול, בנפח של 479 ליטרים.
טווח, סוללה והנעה
ה-MG4 נמכרת עם שתי גרסאות סוללה, ובשלוש רמות גימור. רמת ה-Standard מגיעה עם סוללה של 51 קוט״ש, ורמות ה-Comfort ו-Luxury, מצוידות בסוללה גדולה יותר של 64 קוט״ש.
עם סוללה של 64 קוט״ש, ה-MG4 תתן לכם טווח נסיעה מוצהר של 450 קילומטרים, או 435 ק״מ לגרסת הלקשרי בשל המשקל של האבזור הנוסף. טווח הנסיעה בפועל צפוי להיות באיזור ה-350 עד 400 קילומטרים כתלות בדרך ובסגנון הנהיגה.
הרכב תומך בטעינה מהירה בהספק של 135 קילוואט, במהירות כזו תוכלו לטעון עוד 100 קילומטרים של טווח בעשר דקות של טעינה. מדובר ביתרון גדול ביחס למתחרות בטווח המחירים המדובר, שמציעות מהירויות טעינה נמוכות משמעותית. עם טעינה ביתית בהספק של 11 קילוואט (תלת-פאזי) תוכלו לטעון את הרכב בפחות משבע שעות.

הגרסה עם הסוללה הקטנה יותר, עם 51 קוט״ש, מצוידת בסוללת LFP, ומציעה טווח של 350 קילומטרים לפי התקן. טווח הנסיעה בפועל צפוי להיות באיזור ה-300 קילומטרים או פחות, כך שגרסה זו מתאימה בעיקר כרכב שני, או לרכבים שנמצאים מעט יחסית על הכביש.
גרסה זו תומכת בטעינה מהירה בהספק של 117 קילוואט, ובטעינה רגילה (AC) בהספק של 6.6 קילוואט, כך שזמן הטעינה עומד על כתשע שעות מעמדת וטעינה ביתית.
לשתי הגרסאות הנעה אחורית בהספק של 170 כוחות סוס, או 204 כוחות סוס לגרסה עם הסוללה הגדולה, עם תאוצה מאפס למאה קמ״ש של 7.9 שניות ו-7.7 שניות בהתאמה.
ה-MG5 נמכרת בגרסה אחת ברמת אבזור בודדת (Luxury) עם סוללה של 61.1 קוט״ש, עם טווח מוצהר של 380 קילומטרים, עם טעינה מהירה בהספק של 87 קילוואט. ל-MG5 הנעה קדמית בהספק של 156 כוחות סוס, ותאוצה מאפס למאה ב-7.7 שניות.
פנים הרכב ואבזור
MG4
בסיס הגלגלים של ה-MG4 עומד על 2,705 מ״מ, מעט מרווח יותר מרכבי ההאצ׳בק הנמכרים בארץ כיום -סביבת הנהג מרווחת, והמושבים האחוריים מרווחים יחסית. תא המטען של ה-MG4 הוא בנפח של 363 ליטרים.

פנים הרכב מעוצב מודרני ויפה (וזאת בניגוד ל-MG ZS EV שהרגישה מעט מיושנת), עם מסך מולטימדיה בגודל של 10.25 אינטש התומך באנדרואיד אוטו ואפל קארפליי, יחד עם לוח מחוונים דיגיטלי.
רמת גימור לאקשרי (Luxuy) מצוידת בחימום מושבים קדמיים וחימום הגה, מושב נהג מתכוונן חשמלית, תמונת מעוף ציפור, וטעינה אלחוטית לטלפון נייד.
MG5

גם ה-MG5 מצוידת באותה מערכת מולטימדיה כמו ה-MG4, עם מסך של 10.25 אינטש, ומגיעה עם עיצוב נקי ומעודכן בסביבת הנהג. ה-MG5 מציעה גם מושב נהג מתכוון חשמלית. בסיס הגלגלים עומד על 2659 מ״מ, מעט קצר יותר מזה של ה-MG4.
יתרונה של ה-MG5 הוא בתא המטען הגדול, יחד עם יכולת גרירה של עד 500 קילוגרם, ויכולת העמסה של 75 קילוגרם על מסילות הגג.

שתי המכוניות מגיעות עם אפליקציית ה-iSmart של MG אשר תופעל רק לאחר הרשמה. האפליקציה מאפשרת לקבל מידע על הרכב ומצב הטעינה, לשלוט על פתיחה וסגירה של הדלתות מרחוק, והפעלת המיזוג.
עלויות אחזקה וטעינה
מי שמתלבט בין רכב בנזין לרכב חשמלי, במקרה של ה-MG יוכל להנות לא רק ממחיר אטרקטיבי לרכב, אלא גם מעלות טעינה ונסיעה נמוכה. עלות הטעינה של ה-MG4 נעה בין 30 שקלים לגרסה עם הסוללה הקטנה, ועד 40 שקלים לגרסה עם הסוללה הגדולה. עלות הטעינה של ה-MG5 עומדת על כ-36 שקלים.
בפועל עלות הנסיעה לקילומטרים עומדת על 11-12 אג׳, לעומת 40-50 אג׳ ברכב בנזין מקביל, כך שאם אתם מוציאים 800 שקלים בחודש על דלק כיום, עם רכב חשמלי תוכלו לרדת ל-200 שקלים בלבד הוצאות חשמל, במעבר לרכב חשמלי.

מעבר לכך עלויות האחזקה והטיפולים השנתיים נמוכים יותר מברכבי בנזין. שגרת הטיפולים של ה-MG4 ו-MG5 הן כל 24,000 ק"מ או שנה. ולמי שמוטרד ממצבה של הסוללה, או מהחשש מאיבוד טווח, יש אחריות שמכסה את הסוללה, מעבר לכך שהסוללות של הרכבים החשמליים מתוכננים לפעול לשנים רבות.
״יש לנו ניסיון עם שני יצרניים חשמליים – MG וסטלנטיס״ אומר בהשקה דני שביט, מנכ״ל לובינסקי, ״יש לנו רכבים [חשמליים מלאים] שנוסעים שלוש שנים וחצי על הכביש, ובריאות הסוללה (State of Health) נע בין 96 ל-99 אחוז, ואנחנו בודקים את זה כל הזמן״.
כמו רוב היצרניות והיבואנים, גם לרכבי MG החשמליים יש אחריות סוללה של 8 שנים, או 150,000 קילומטרים, כך שבמקרה של תקלה בסוללה או פגיעה משמעותית בבריאות הסוללה, רוכשי הרכב יכולים להיות רגועים מאחריות ארוכת שנים וטווח על הסוללה.
מחירים ואחריות
דגם ורמת אבזור | סוללה (קוט״ש) | טווח מוצהר (WLTP) | מחיר |
---|---|---|---|
MG4 סטנדרט | 51 | 350 | 144,888 ש״ח |
MG4 קומפורט | 64 | 450 | 153,888 ש״ח |
MG4 לקשרי | 64 | 435 | 155,888 ש״ח |
MG5 לקשרי | 61 | 380 | 163,888 ש״ח |
על כל הרכבים יש אחריות מלאה של 5 שנים או 150,000 קילומטרים, יחד עם אחריות סוללה של 8 שנים או 150,000 קילומטרים.
הזווית שלנו
אם מסתכלים על המחיר מול התמורה, בשורה התחתונה מדובר במחיר אטרקטיבי. כנראה שה-MG4 בגרסת הקומפורט תהיה הפופולארית מבין הדגמים והגרסאות, מעבר לאבזור ולעיצוב המרשים – היא מציעה טווח נסיעה גבוה, עם טעינה מהירה מאוד ובמחיר די מפתיע, אחרי עליות המחירים שראינו בתחילת השנה לאחר העלת מס הקניה.
MG איבדו קצת את המומנט, לאחר שלא הצליחו לספק את הגרסה החדשה של ה-MG ZS EV, אך הפעם בלובינסקי מבטיחים שהם דאגו לכך שיהיו מלאים זמינים לדגם לקראת ההשקה.
מצד אחד ה-MG תצטרך להתמודד עם הפופולאריות הגוברת של הג׳ילי גיאומטרי C, ועם ה-BYD אטו 3 שהיא מרווחת יותר. אך מהצד השני, דגמי ה-MG נמכרים במחיר נמוך יותר משתי המתחרות העיקריות מסין, בנוסף לטווח גבוה יותר מה-BYD (בגרסאות עם הסוללה הגדולה).
המחירים של שני הרכבים החדשים, יחד עם החסכון הצפוי מהמעבר לרכב חשמלי כנראה יהפכו את הדגמים החדשים לפופלאריים, ואולי יצליחו לצרף דגם חשמלי נוסף לרשימת הדגמים הנמכרים ביותר בישראל.
תמונות של MG4: רונן טופלברג
תמונות של MG5: יצרן
עוד רכב סיני שיכנס לכאורה חזק ויתפוס