fbpx

לוסיד משלימה מפעל חדש- והוא אמור להגיע לנפחי הייצור של טסלה

בהשקעה של 700 מיליון דולר ועם תכנית לייצר ארבע מאות אלף רכבים בשנה, לוסיד סיימה את הקמת המפעל שלה באריזונה תוך קצת פחות משנה. במקביל, החברה הודיעה כי תקים שני אולמות תצוגה בקליפורניה ומתכננת להתרחב לעוד אתרים בארה״ב.

כמעט שנה מאז הונחה אבן הפינה ולוסיד הודיעה על סיום השלב הראשון בהקמת מפעלה באריזונה, בעלות של שבע מאות מיליון דולר. החברה עומדת בלוח הזמנים שהציבה לעצמה ונמצאת כרגע במקום טוב לקראת תחילת הייצור של רכב היוקרה לוסיד אייר באביב 2021.

השלב הראשון של המפעל חולש על שטח של כמעט תשעים ושלושה קמ״ר אך בתכניות החברה תוך שמונה שנים יורחב ויתפוס שטח גדול פי חמישה ואף יותר. על פי החברה, השלב הבא בהקמה יתחיל בשנה הבאה. 

לוסיד הולכת וצוברת מומנט בעולם הרכב החשמלי, אך שטח המפעל אינו בבעלות החברה, אלא נחכר מידי המחוז שקנה את השטח לאחר גיוס של שלושים מיליון דולר באגרות חוב. כרגע לוסיד משלמת כ-1.8 מיליון דולר בשנה עבור השכירות, אך בעוד חמש שנים תוכל לקנות את השטח, במידה ותצליח לעמוד באתגרים שיעמדו בפניה עד אז.

יכולת הייצור של המפעל תעמוד בהתחלה על שלושים אלף רכבים בשנה, אך המטרה הסופית היא ייצור של ארבע מאות אלף רכבים כל שנה – נפחים הדומים למפעל של טסלה בפרמונט.

צי המבחן מוכן למי שמעוניין לחלום

רכב חשמלי בצבע שחור של חברת לוסיד - Lucid Air עם כנף של מטוס מאחור
לוסיד אייר

על פי החברה כבר הוקם ״צי מבחן של רכבי בטא״ וכעת היא עוברת להקמה של דגמי אייר ״ייצוגיים לייצור״, שתחל רשמית לאחר השלמת ההתקנה של פס הייצור. בשלב הראשון תייצר החברה את גרסת החלומות (Dream Edition) של אייר, בעל למעלה מאלף כוחות סוס וטווח שומט לסתות של שמונה מאות קילומטרים עבור טעינה. החלום הזה עשוי להפוך לחלום בלהות כשמסתכלים על תג המחיר – שעומד על 169 אלף דולר. 

בטקטיקה המזכירה את טסלה בתחילת הדרך, גרסאות פשוטות יותר של הסאדן ייוצרו אחרי סיום הייצור של גרסת החלומות וב-2022 יצא מהמפעל דגם האייר פיור (Air Pure), עם מחיר מבהיל פחות של 69,900 דולר (לאחר הטבת המס הפדרלית של 7,500 דולר). 

המחיר של הפיור אף הצליח להדיר שינה מעיניו של מנכ״ל טסלה אילון מאסק, שהודיע על קיצוץ במחיר מודל S המתחרה מיד לאחר חשיפת התמחור של לוסיד, מהלך שמדגים את היחס של טסלה כלפי לוסיד וכלפי תחרות בכלל.

התכניות של לוסיד קדימה גדולות אך היא נמצאת בעיכוב יחסי. מיקום המפעל נבחר כבר ב-2016, אך רק לפני שנה הצליחה החברה להתחיל בהקמתו, בעיקר בשל קשיים בגיוס ההון הדרוש. בסופו של דבר, השקעה מצד קרן סעודית בסך מיליארד דולר היא זו שמימנה את ההקמה.

אולמות תצוגה חדשים בקליפורניה ו-SUV תוך שלוש שנים

רכב פנאי שטח חשמלי של לוסיד
רכב פנאי שטח של לוסיד, בעוד שלוש שנים?

החזון של לוסיד אינו נגמר בדגם האייר המרשים והמאיים, שקורם פח וצמיגים. בחברה מקווים גם לגוון את צי הרכבים באמצעות רכב ספורט-שטח חשמלי – פרויקט שמכונה כרגע ״פרויקט גרביטי״ – עד תחילת 2023. ה-SUV צפוי לרכב על אותה פלטפורמה ייעודית שרוכב האייר, אך ייצורו יחל רק לאחר שייצור האייר יגיע לתפוקה גבוהה. בינתיים שחררה החברה מקבץ תמונות המציגות את קונספט הרכב המיועד. 

עם הפיתוח של סוללות והנעה חשמלית באופן עצמאי והקמה של מערך מכירות ושירותים במקביל להקמת המפעל, לוסיד מפגינה מקצוענות מרשימה ומראה שהמוקד אצלה אינו רק הרכב. לאחר הצגת האייר בספטמבר הבטיח גם מנכ״ל החברה פיטר רולינסון ״מגוון מפוצץ של רכבים״ יחד עם ״תכנית לעשר שנים שתיקח את החשמל לשלב חדש״.

ואמנם פעילות הייצור מתמקדת באריזונה, אך קליפורניה, בצדק, היא הזירה למכור בה רכבים חשמליים. בלוסיד החליטו כעת גם להגדיל את דריסת רגלם במדינה המערבית והודיעו בחודש שעבר על פתיחה של שני אולמות תצוגה, בסן חוזה ובסנטורי סיטי.

בתקווה להצליח ולהידחק אל תוך התחרות הצפופה שנוצרת בעולם הרכב החשמלי הקימה לוסיד כבר מספר אולמות תצוגה בקליפורניה, הן בסמוך למשרדיה והן בעמק הסיליקון, על אף שהייצור טרם החל רשמית.

עסק יקר- אבל סעודים, סינים ואמריקנים רושמים צ׳ק

כמו חברות הזנק אחרות בעולם הרכב החשמלי, גם ללוסיד כמעט אזלו המזומנים במרדף אחר הקמת המפעל וייצור רכביה הראשונים. במקרה של לוסיד, אפשרו זאת הלוואות מחברת האוטובוסים הסינית יינלונג (Yinlong) וממדינת אריזונה, יחד עם ההשקעה הסעודית המדוברת.

הסיפור של לוסיד מסתמן כהתחלתו של סיפור הצלחה, אך מהווה גם הזדמנות להציץ אל ההון שמנהל את שוק הרכב, בפרט את זה המתפתח ובפרט את הרכבים החשמליים. בעשור האחרון נשפך כסף רב על מנת לתמוך, להציל, לקדם ולתחזק חברות הזנק בתחום הרכב החשמלי, אך מעט מאד רכבים הצליחו להגיע בכלל למודעות, לא כל שכן לייצור של אבות-טיפוס או להקמה של מפעל.

אולי, למרות האהבה שלנו לסיפורי הצלחה ולחברות חדשות שייכבשו את לבבות הנהגים ואת שוק הרכב המשתנה, יש סיבה שקיימות מעט מאד חברות רכב – ושגם הן מאוגדות בקונצרנים עצומים. מדובר בעסק יקר ומורכב לתפעול ואף מסובך ויקר יותר כשמגיעים לעסוק בפיתוח. אמנם נדמה כי החברות הוותיקות יתכסו באבק של טסלה וחברותיה ב-ZETA, אך לחברות התחבורה החשמלית יש עוד הרבה מה ללמוד ממי שמניעים אותנו על הגלובוס כבר מאה שנים ויותר.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

Back to top button