fbpx

מחוף לחוף: איך קליפורניה וניו יורק מובילות את השינוי בתחבורה באמריקה

דרך תמריצים וכלה בהקמת ועדה משותפת לתעשייה ולמדינה בתכנון תחבורת העתיד – קליפורניה וניו יורק מנצלות את ההתאוששות מסגר הקורונה על מנת לבסס תשתית לשגרה חדשה.

מבט על מצב התחבורה החשמלית באמריקה חושף תמונה מורכבת ומלאת סתירות פנימיות של מדינות המנסות לנווט בין רצונות וצורכי הציבור, מחויבות לאיכות הסביבה, מצב כלכלי מורכב ומתיחות מול הממשל הפדרלי.

מצד אחד, ימי המגפה הנוכחית מעניקים לתושבי הערים הצפופות והמזוהמות מציאות מקבילה של אוויר נקי, שמיים כחולים וחיים נטולי רעש סביבתי. כל אלו, אפשריים כשגרה בעתיד בו התחבורה היא מעוטת עד נטולת פליטות גזי חממה.

מנגד, תעשיית הרכב והחשמלי בפרט נפגעו מאד בחודשים האחרונים. בזמן שהאנליסטים בבלומברג ובמקינזי מתווכחים עד כמה, ברור לכולם שהשנה לא נחזה בשגשוג במכירות כפי שנצפה אשתקד ועוד טרם ברור כיצד תראה תמונת מכירות הרכבים החשמליים בשנה הבאה.

חברות רכב רבות משהות ואף מבטלות תוכניות לדגמים חשמליים (מה שאולי יעזור לטסלה לשמור על כס המלכות החשמלי) בעודן מחפשות דרך להתניע מחדש את המכירות.

בעוד כל מדינה בארה"ב מפתחת את דרכה הייחודית לקידום תוכניות התומכות בתחבורה חשמלית, קליפורניה וניו יורק הופכות לנושאות דגל השינוי בעודן משלימות את תוכניות 'הדור הראשון' להפיכת המשק לחשמלי. תוכניות אלה עשויות להוות מודל בצילו יבוצעו שינויים בקנה מידה רחב באמריקה – עם או בלי תמיכה מהממשל הפדרלי.

קליפורניה: המובילה באמריקה

קליפורניה הפכה למנהיגה הבלתי מעורערת של התחבורה החשמלית באמריקה: היא לבדה אחראית אחראית על כמחצית מ-1.4 מיליון רכבים פרטיים חשמליים שנמכרו בארצות הברית.

בהתאם להחלטת הסנאט 350 (שקובעת שעד 2030 קליפורניה תצמצם בחצי את פליטות גזי החממה שלה), תשתיות החשמל של המדינה נדרשות לעבור התאמה ותכנון מחודש כדי לתמוך באימוץ תחבורה חשמלית נרחבת.

בארבע השנים האחרונות אישרה ועדת התשתיות הציבוריות של קליפורניה (CPUC) השקעות ביותר ממיליארד דולר שיועדו לחשמול התחבורה במדינה במספר מסגרות: החל מהקמת יחידות טעינה עצמאיות, דרך טעינה במקומות עבודה ובמרחבים ציבוריים אחרים ועד תמיכה בטעינה של ציי רכבים כבדים שיהפכו לחשמליים בעתיד הנראה לעין.

כבר ב-2018 תכננו ב-CPUC את צריכת החשמל הצפויה ב-2030, כך שניתן לנווט ביתר קלות את חברות התשתית (הציבוריות והפרטיות) על מנת ליצור את התשתית שתפתור את אתגרי העשור הבא.

תוכניות ארוכות טווח שצריכות להתחיל לנוע כבר עכשיו

טסלה מודל 3 נוסעת על כביש בגשר שער הזהב
טסלה מודל 3 בגשר שער הזהב בסן פרנסיסקו (צילום: Sundry Photography / Shutterstock.com)

ב-2018 כבר פרסמו בקליפורניה את הטיוטה לתוכנית המתאר לחשמול התחבורה במדינה, שמכתיבה את ההשקעה והפיתוח של תשתיות עתידיות בתחום התחבורה על מנת להתאים לכמה שיותר מהצרכים הצפויים להתפתח במשק תחבורה חשמלי.

אך כרגע חלוקים ב-CPUC ובחברות התשתית והרכבים החשמליים בנוגע לדרך הנכונה בה יהפוך שוק הרכב של קליפורניה לחשמלי בעשור הקרוב. 

בתחילה תכננו בוועדה הליך מורכב שנועד לקלוט הצעות לפיתוח תחבורה חשמלית ותשתיות נלוות. במקור הוא הצריך פיתוח משותף של מספר תוכניות ובפועל הגביל הגשה של פרויקטים בקנה מידה רחב עד הרבעון הראשון של 2023. 

בשל ההליך הבירוקרטי הממושך, המשמעות היא שלא תבוצע התקנה מעשית של תשתיות חשמליות לפני 2025.

בתגובה פנו חברות התשתית הגדולות במדינה, יחד עם בעלי אינטרס רבים בתעשיית הרכב והאנרגיה בקליפורניה וביקשו להקים מחדש את המנגנון, שעשוי לעכב את יישום החלטה 350 ואת הצמצום האפקטיבי בפליטות גזי חממה. 

על פי ההצעה החדשה יוכלו חברות התשתית להגיש תוכניות לפי מידע המתבסס על שימוש וצריכה בזמן אמת ברכבים ובתשתיות החשמליות ויאפשר דינמיות מצד החברות, מה שיאפשר יישום מהיר של החלטות בנושא.

לקראת סוף השנה אמורים ב-CPUC להחליט על המנגנון שייבחר ויקבע כיצד יראה עולם הרכב בקליפורניה בעשור הבא.

ניו יורק: מדיניות נרחבת לקידום רכבים חשמליים

טסלה מודל X שחורה בכביש בעיר ניו יורק, ארצות הברית
טסלה מודל X בניו יורק (צילום: Ivan Marc / Shutterstock.com)

ניו יורק היא גם אחת המדינות הבולטות באימוץ תחבורה חשמלית, עם מדיניות תומכת יחסית למדינות אחרות ובראשן תוכנית תמריצים שמעודדת את התושבים לרכוש רכבים חשמליים קלים, בינוניים וכבדים.

המדינה גם הייתה מהראשונות להצטרף לקליפורניה בקביעת תקנות מחמירות מאשר אלו הפדרליות עבור פליטת גזי חממה של רכבים בשטחה ובחיוב יצרניות רכב למכור מספר הולך ועולה של רכבים חשמליים בכל שנה. גם במאבק המשפטי מול טראמפ והסוכנות להגנת הסביבה (EPA) ניו יורק ניצבת לצד קליפורניה.

ב-2018, במקביל להצגת התוכניות הנרחבות הראשונות בקליפורניה, המחלקה לשירותים ציבוריים בניו יורק יזמה תוכנית להערכת תפקידן של התשתיות באימוץ תחבורה חשמלית. בינואר השנה הוצגה תוכנית תמריצים חסרת תקדים בהיקף של שש מאות מיליון דולר להקמת עמדות טעינה לרכבים חשמליים בחמש השנים הקרובות.

במקביל הוצגה לאחרונה תוכנית EVolve במסגרתה תקים המדינה רשת של מאתיים מטענים מהירים בעלות 250 מיליון דולר במטרה "לצמצם את חרדת הטווח", אלו יוקמו על כבישים ראשיים ובערים הגדולות, במטרה לעמוד ביעד שהוצב ל-2025: להגיע לשמונה מאות וחמישים אלף רכבי נוסעים חשמליים במדינה.

שוב, התעשייה מציעה תיקונים

התוכנית המקורית של המדינה מ-2018 נועדה להתאים ליעדים הסביבתיים והאנרגטיים של המדינה, אך ארגון חברות התשתית במדינה הציע מספר דרכים לשפר את יישומה כך שתתאים לצרכים של אזורים ייחודיים במדינה מבחינת השירותים הנצרכים.

במסגרת התיקונים המוצעים תתאפשר גמישות ויעילות כלכלית רבה יותר בהתקנת תשתית טעינה חשמלית, הרחבת ההשפעה מעבר לסקטור הרכבים הפרטיים ותמיכה בטעינת רכבים בינוניים וכבדים וחיזוק המודעות בציבור יחד עם יוזמות שיאפשרו נגישות מוגברת לתחבורה חשמלית.

השינויים המוצעים קיבלו חיזוק מגורמים אחרים בממשל, בתעשייה ומארגוני סביבה במדינה – מה שעשוי להביא לשינוי משמעותי לטובה של התוכנית החשובה של המדינה. התמיכה הרחבה עשויה לאפשר קידום משמעותי במדינה בהרחבת התשתיות החשמליות שלה, כמו גם שיפור המודעות ויצירת סביבה ירוקה יותר.

בשני החופים ברור: ההצלחה תלויה בשיתוף פעולה

קובעי המדיניות בניו יורק ובקליפורניה חולקים כמה נקודות דמיון מרכזיות בגישתם לתכנון תחבורה חשמלית נרחבת, שצפויה להתממש בעשורים הקרובים.

משני קצותיה של אמריקה מבינים את חשיבות התשתיות בהגשמת היעדים המדיניים לתחבורה ציבורית ומכירים גם בהטבות שרכבים חשמליים יכולים להעניק למשתמשים בתשתיות, מחפשים להרחיב את ההשפעה לרכבים בינוניים וכבדים ומעודדים את הגורמים בתעשייה לחלוק ולשתף בידע על התשתיות ועל צריכה במהלך מימוש הפרויקטים.

נראה שכולם מבינים שעל מנת להשיג שינוי רחב טווח נדרשות חברות התשתית והרגולטורים ליצור דיאלוג פתוח וקבוע בנושא, שיביא לקידום פתרונות יעילים ומשתלמים. 

בדומה למתרחש בבריטניה, התכנון של רשתות טעינה ואנרגיה חכמות ניצבת בבסיס התוכניות ארוכות הטווח הנדרשות מכל הצדדים. בעוד שבאמריקה ניצבים הרכבים החשמליים בפני אתגרים משמעותיים בטווח הקצר, בעיקר בריאותיים וכלכליים, שעלולים לעכב את יישום השינויים, זהו אינו הזמן לעצור את הרכבת החשמלית.

עם תכנון נכון ושיתוף פעולה תוך שקיפות, יכולות המדינות באמריקה להבטיח לתושביהן יתרונות חשובים ומרכזיים הקשורים במעבר לתחבורה חשמלית המבוססת על מקורות אנרגיה נקיים.

תגיות

מאמרים נוספים

תגובה אחת

  1. מדהים!
    מחכים למהפכה גם בישראל
    יש לנו את החשמליות המובילות בישראל במחירים מעולים!
    דברו איתנו: קארפיינד – אתר הרכב הזול בישראל

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Back to top button
Close