fbpx

איגוד יצרני התחבורה החשמלית: ZETA

28 חברות מובילות בתחום הודיעו על הקמת ארגון שיקדם את מהפכת התחבורה החשמלית בארה"ב. המטרה? מכירה של רכבים חדשים חשמליים בלבד בתוך 9 שנים

טסלה, לוסיד, ABB שמייצרת עמדות טעינה (הסניף הישראלי שלה יושב בחיפה), ריביאן, לורדסטאון, סימנס, אובר ועוד 21 יצרניות מעולם התחבורה החשמלית, הודיעו על הקמתו של ZETA – Zero Emission Transportation Association – ארגון שמטרתו לקדם את התחבורה החשמלית בארה"ב ולהביא לכך שעד שנת 2030, כל הרכבים החדשים שימכרו שם יהיו חשמליים.

מכירות של רכבים חשמליים עולות בכל רחבי העולם, ונדמה כי המודעות לנושא הולכת וגדלה – יותר ויותר מדינות הודיעו לאחרונה על כוונתן לבצע מהלכים שיעודדו רכישה של רכבים חשמליים על פני רכבים בעלי מנועי בעירה פנימית. ישנן מדינות שלא מסתפקות רק בעידוד וכבר קובעות עובדות בשטח – כמו מדינת קליפורניה בארה"ב, שהודיעה לאחרונה שתאסור מכירה של רכבים מזהמים כבר משנת 2035. אחרי קליפורניה, מדינה אמריקנית נוספת, ניו ג'רזי, הודיעה שגם היא בוחנת את הנושא. 

טנדר חשמלי של ריביאן R1S בשטח
טנדר חשמלי של ריביאן

איך מתכוונות החברות באיגוד להניע מהלכים שיעודדו מעבר לרכב חשמלי? על ידי יצירת לובי חזק שישב קרוב לפוליטיקאים ויקדם רפורמות בתחום – עם דגש על הנעת הכלכלה ושיפור נתוני האבטלה בעזרת יצירה של מאות אלפי משרות חדשות – מהלך נדרש במיוחד לאחר כמעט שנה שלמה של קורונה שהביאה לנתוני אבטלה ששוברים שיאים שליליים ומחזירים את ארה"ב אחורה לתקופות הרבה פחות טובות.

ג'ו בריטון שעבד 15 שנה בסנאט האמריקני ונבחר להוביל את קבוצת ZETA אמר: 

"העשור הבא יהיה קריטי ביישום המדיניות הפדרלית שמאיצה את המעבר לתחבורה חשמלית… תחום הרכבים הנקיים יצר כבר מאות אלפי משרות חדשות, ואם נעודד עוד יותר את צמיחתו של התחום, ארה"ב יכולה לנצח באופן מכריע את המירוץ העולמי לפיתוח כלכלת תחבורה נקייה חדשה ולהעסיק מאות אלפי אמריקאים ממש כאן בבית."

כמו כן, הצהירו ב-ZETA שהם מתכננים להניע רפורמות נוספות שיעסקו בעיקר ב: 

הגדלת החזר המס הפדרלי (יוזמה של הנשיא ברק אובמה מ-2009, אותה ניסה ממשל טראמפ לבטל בתקציב של 2020 – אך ללא הצלחה) על רכישה של רכבים חשמליים שעומד כיום על 7,500 דולר – בעוד כמה אלפי דולרים. 

חיזוק התשתית החשמלית – הכנסה של עשרות אלפי עמדות טעינה חדשות (כמה שיותר מהירות) לשימוש הציבור ברחבי ארה"ב, מהלך שיעזור להקטין את חרדת הטווח של המשתמשים וידחוף יותר ויותר מהם לעבור לתחבורה חשמלית. 

צי רכב חשמלי
צי רכב חשמלי

מדובר ביעדים שאפתניים, אין ספק, אך באיגוד ZETA בהחלט מאמינים שאפשר לעשות דברים גדולים. בעקבות השינויים הקרובים בבית הלבן, מטרות הארגון נראות אפילו יותר מציאותיות: הנשיא הנבחר ג'ו ביידן הוא תומך נלהב של תחבורה חשמלית. ביידן כבר הצהיר בעבר שאחת המטרות שלו היא "להפוך את ארה"ב למובילה עולמית בייצור של רכב חשמלי", ואמר שהוא שואף להחליף את כל רכבי הצי הפדרלי לרכבים חשמליים. ביידן הוא גם אחד מהתומכים המרכזיים של תוכנית “cash-for-clunkers”, שמטרתה לנקות את הכבישים מרכבים בעלי מנועי בעירה פנימית עד שנת 2040. 

ומה אנחנו חושבים על זה? 

המהפכה החשמלית תושלם (כמו הרבה מהפכות אחרות) רק כאשר ממשלות / מדינות יחליטו שהן מקדמות את הנושא, וכמובן דרך הכיס של הנהג הפרטי. ככל שהחזר המס יגדל, כך יותר אנשים יעדיפו לבחור ברכב חשמלי על פני רכב עם מנוע בעירה פנימית. מי לא היה רוצה לקבל כמה אלפי דולרים בחזרה וגם ליהנות מרכב חדש? 

נכון, גם עניין הפרקטיות הוא משמעותי. יצרני הרכבים החשמליים עובדים בקדחתנות לפתח סוללות קלות יותר, שיתנו טווח גדול יותר ובעיקר שיהיו זולות יותר, ואין ספק שבשנים הקרובות נראה התקדמות יפה בתחום הזה. 

ומה בארץ? ההבדל במיסוי בין רכבים חשמליים לבין רכבים בעלי מנועי בעירה פנימית עומד על 10% אל מול 83% (בתוספת מע"מ) אך ההטבה הזו הוגבלה לעד 75,000 ש"ח מההפרש בין סוגי הרכבים (והנחה בטסט השנתי), החל מינואר השנה. 

איך זה עובד?

רכב חשמלי מחובר לעמדת טעינה בעמק חפר
רנו זואי – רכב חשמלי בעמק חפר (צילום: Alexander Turovsky / Shutterstock.com)

בואו ניקח לדוגמא רכב שעולה 200,000 ש"ח לפני מיסוי. 

אם הוא בעל מנוע בעירה פנימית, תשלמו עליו בתוספת מס ומע"מ 400,000 ש"ח. 

אם אותו רכב שעולה 200,000 ש"ח הוא חשמלי, עד 2019 הוא היה עולה לכם 254,000 ש"ח (מע"מ + 10 אחוז מס)

במקרה הזה שווי ההטבה הוא 146,000 ש"ח (400 פחות 254). 

מ-2020, המדינה הגבילה את ההטבה למקסימום 75 אלף ש"ח ולכן במקום ״להוריד״ 146 אלף ש"ח, יורידו רק 75 אלף ש"ח. 

מה שאומר שה-254,000 ש"ח ששילמתם על רכב חשמלי ב-2019, צמחו ל-325,000 ש"ח החל מינואר 2020. 

מבולבלים? גם אנחנו 

בשורה התחתונה, נכון להיום, המדינה לא מעודדת מספיק את המעבר לתחבורה חשמלית, והנהג הישראלי עדיין לא מבין / מודע לחיסכון הגדול בעלויות האחזקה של רכב חשמלי מול רכב בעל מנוע בעירה פנימית. 

ברור שיש גם עניין של היצע דגמים לא גדול מספיק, ומחיר קנייה גבוה יחסית, אך יש דרכים לאזן את זה – עם הטבות כלכליות מפתות. לצערנו, השיטה שקיימת כיום – עדיין לא מספיק טובה. 

כמובן שבנוסף לפן הכלכלי, המדינה תצטרך להשקיע במקביל בשיפור התשתיות. זה אומר להכניס עוד עמדות טעינה מהירות לשימוש הציבור ולהגדיל את פריסתן ברחבי הארץ. אלו שתי הפעולות המיידיות שהמדינה תצטרך לעשות אם היא רוצה לעודד מעבר לרכב חשמלי. 

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

Back to top button