הריי (Ray) המקורית הוצגה לראשונה ב-2011 והייתה למכונית החשמלית הראשונה מתוצרת קיה שמגיעה לייצור סדרתי (הייתה זמינה גם בדגם בעירה פנימית). המכונית העירונית הקטנה צוידה במנוע חשמלי קטן שהפיק הספק של כ-50 קילוואט, סוללה קטנה בנפח של 16.4 קוט"ש וטווח נסיעה צנוע של כ-140 ק"מ.
הריי יוצרה בעבור השוק הדרום-קוריאני, 2,500 היחידות הראשונות יועדו להכנס לשירות בציי הרכב של הממשלה המקומית. ב-2013 החל לפעול בבירה סיאול צי של רכבים חשמליים שיתופיים שהתבסס ברובו על 184 מכוניות ריי מתוצרת קיה – עלות שעת נסיעה עמדה על כ-5 דולרים ובשיא נרשמו לשירות מעל ל-15,000 משתמשים.
כעת בשנת 2023 בואכה שנת 2024, אנחנו מקבלים ריי חשמלית מעודכנת, חדשה לגמריי למעשה.
הריי החדשה מתגאה בעיצוב חיצוני ששואב השראה ברורה מדגם הפנאי, הקיה EV9, בתא נוסעים מעודכן עם מסך מרכזי בגודל 10.25 אינץ' ולא פחות מ-6 צבעים אפשריים, במנוע חשמלי בהספק של כ-64 קילוואט, בסוללת LFP בנפח כפול מזו של הריי החשמלית של 2011, בטעינה מהירה ועוד.
הסוללה, בנפח של 32.2 קוט"ש, תייצר טווח נסיעה של כ-230 ק״מ בנסיעה עירונית ו-205 ק״מ בנסיעה משולבת. בהספק הטעינה המקסימלי, תתמלא סוללת הריי מ-10% ל-80% בתוך כ-40 דקות.
קיה תייצר את הריי ב-3 גרסאות עם מושב אחד, שניים או ארבעה מושבים, כשלכל גרסה 2 רמות גימור – אייר ו-לייט ובמחירים אטרקטיביים בהחלט:
קיה ריי | לייט | אייר |
---|---|---|
מושב אחד | 20,536 דולרים | 20,873 דולרים |
שני מושבים | 20,611 דולרים | 20,986 דולרים |
ארבעה מושבים | 20,836 דולרים | 22,187 דולרים |
בקיה ריי ניתן לקפל את המושבים לפוזיציה שטוחה לחלוטין, וגם להשאיר את המזגן ואת מערכת השמע פועלים במשך זמן גם כשהרכב כבוי – פיצ'ר נחמד שמתאים לשלל סיטואציות.
זולה לחו"ל, לא זולה מספיק לישראל
נכון להיום, וכמו במקרה של הריי המקורית, אין לקיה תוכנית למכור את הריי החדשה מחוץ לגבולות המדינה. בכל מקרה, גם אם הריי הייתה מגיעה בסופו של דבר לישראל, היא הייתה יקרה מידי בעבור הצרכן הישראלי.
איך הגענו למסקנה הזו? עשינו חשבון פשוט: 22,187 דולרים, מחירה של הגרסה עם ארבעה מושבים, כפול 3.8 (ערך השקל מול הדולר נכון להיום), מה שמביא אותנו למחיר של 84,310.6 ש"ח – הבעיה היא שזה לא נגמר כאן, כי מה לעשות, בישראל יש מס של 20% על רכב חשמלי, יחד עם מע״מ, מה שמביא אותנו לתג מחיר לא הגיוני של כמעט 120,000 ש"ח או בשתי מילים – לא רלוונטי. ובכל מקרה, עם טווח נסיעה עירוני של כ-230 ק"מ בלבד, וטעינה מהירה שכבר לא ממש נחשבת למהירה, אין לריי מה לחפש יותר מידי מחוץ למרחב העירוני.
טסלה ופולקסווגן לא בלחץ
השתיים מבטיחות כבר לא מעט זמן שיחשפו רכב חשמלי קטן במחיר זול, לא רחוק מהמחיר של הריי אבל עדיין, ואנחנו מביעים דיעה ולא קובעים עובדה, כי עדיין לא נחשפו הדגמים המדוברים, לא יהיה מדובר באותה רמה. הריי היא מכונית חשמלית קטנה, פשוטה ובעיקר צנועה מבחינה טכנולוגית וביצועים עם טווח נסיעה שלא גדל מאד מאז 2011. אנחנו מעריכים שבסופו של דבר, כאשר נקבל מכונית חשמלית קטנה מבית פולקסווגן או טסלה, היא תהיה יותר מאובזרת ומרשימה.
אז מי תהיה הראשונה שתביא לנו מכונית חשמלית קטנה עם ביצועים טובים ותג מחיר מפתה? המרוץ עדיין בעיצומו.
רק שפה היא תעלה כמו שאיוניק 6 עולה שם
הסיגול של bydב 65 אלף שח וטווח 350 היא המכונית שתשנה את כל ההיסטוריה